עיתון גרמני: נחשף האדם שהוביל את המוסד הישראלי אל אייכמן

עיתון בגרמניה טוען כי עובד בחברת בנייה בארגנטינה הוא זה שמסר את המידע שהוביל את המוסד למבצע החטיפה שהדהים את העולם • זהותו של האיש, שעבר מגרמניה לארגנטינה ועבד יחד עם ריקרדו קלמנט - הזהות הבדויה שבה חי אייכמן בארגנטינה, נשמרה בסוד יותר מ-60 שנה
חרדים 10
י"ז אלול התשפ"א / 24.08.2021 22:02

האם הסוד הכמוס נחשף אחרי 60 שנה? עיתון בגרמניה טוען כי נחשפה זהותו של האדם שסייע למוסד הישראלי ללכוד את הפושע הנאצי אדולף אייכמן בארגנטינה.

עמית וולדמן דיווח בחדשות 12, כי לפי ה-Süddeutsche Zeitung האיש שהמידע שמסר הוביל למבצע  שהדהים את העולם הוא גרהרד קלמר, גרמני שחי בארגנטינה.

לפי הפירסום, קלמר היה זה שסיפק את המידע המכריע על זהותו ומיקומו של אייכמן בבואנוס איירס – מה שהוביל למבצע הנועז של לכידתו בשנת 1960. ללא המידע שסיפק קלמר על אייכמן, המבצע לא היה יוצא לפועל.

קלמר היגר לארגנטינה בשנת 1950 לאחר שלא מצא עבודה בגרמניה. הוא החל לעבוד בחברת בנייה במחוז טוקומאן, ולאחר מכן הצטרף לעבודה אדם בשם ריקרדו קלמנט – הזהות הבדויה שבה חי אייכמן בארגנטינה.

בשנת 1953 חברת הבנייה שבה עבדו השניים פשטה את הרגל. אייכמן עבר לבואנוס איירס וקלמר היגר  לסאו פאולו שבברזיל ומשם בשנת 1957 בחזרה לגרמניה.

בשנת 1959 סיפר קלמר לחבר על הקולגה לשעבר, ריקרדו קלמנט, מארגנטינה. המידע הגיע לידיו של התובע פריץ באואר, שטס במיוחד לישראל כדי להעבירו למוסד.

כך ניתן האות למבצע.

ב-23 במאי 1960, אחרי השעה 15:00, כינס ראש הממשלה דוד  בן-גוריון את השרים, זמן קצר לפני פתיחת הדיון במליאת הכנסת.

הוא אמר להם: “שירותי הביטחון שלנו חיפשו מזמן את אדולף אייכמן. לבסוף מצאו אותו, נמצא בארץ ויעמוד פה למשפט”. הוא הקריא בפניהם את נוסח ההודעה שעמד להקריא זמן קצר לאחר מכן, בשעה 16:04, בכנסת – במילים שנחקקו בהיסטוריה:

“עליי להודיע לכנסת כי לפני זמן מה נתגלה על ידי שירותי הביטחון הישראליים אחד מגדולי פושעי הנאצים, אדולף אייכמן, האחראי יחד עם ראש הנאצים למה שהם קראו בשם ‘הפתרון הסופי של בעיית היהודים’, כלומר – השמדת שישה מיליונים מיהודי אירופה. אדולף אייכמן כבר נמצא במעצר בארץ ויעמוד בקרוב למשפט בישראל בהתאם לחוק עשיית דין בנאצים ובעוזריהם”.

השר יצחק בן-אהרון הגיב בתדהמה: “כיצד, איך, איפה? ויי מאכט מען דאס? (-כיצד עשו את זה)”.

בן-גוריון השיב לו בלקוניות: “לשם כך יש שירות הביטחון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות