הרב פרויליך: ‘מה המשחק הזה עם הצמר גפן? מה ההצגות האלו?’

הרב אברהם ישראל פרויליך, חבר 'ועדת החמישה' של ציון הרשב"י העיד היום בוועדת החקירה ל'אסון מירון': ההילולא במירון הפכה לאירוע שגלש מקדושת המקום לאירוע של תחרות בין קבוצות" • "הטריבונות של תולדות אהרן הן 'אם כל חטאת'. חייבים לעצור את כל ההדלקות מלבד אחת"
יוסף גרינבוים
ט"ז אלול התשפ"א / 24.08.2021 14:49

 יום העדויות השלישי ב’וועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון’: הרב אברהם ישראל פרויליך, חבר ‘ועדת החמישה’ של ציון הרשב”י, סיפר בעדותו על הדרך בה התנהלה ההילולא בל”ג בעומר  לאורך השנים – והטיח האשמות.

כדאי שתעשה חשבון לפני שהשנה נגמרת: כמה כסף יכולת לעשות?

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

חגים? חדש מדוננהWOW: יוגורט עם שכבת קרם בטעם שטרודל תפוחים

לדבריו, אלכס ויז’ניצר נושא באחריות המרכזית למצב שהוביל ל’אסון מירון’, מאחר שבנה את הטריבונות של חסידות תולדות אהרן, ללא שקיבל את אישור הגורמים המוסמכים לכך.

“יום אחד הגיע מהנדס בשם אלכס ויז’ניצר, שמונה אז ליו”ר ‘ועדת החמישה’, והודיע בישיבה הראשונה אתנו שהוא ‘בא לעשות סדר’, והוא אמר לנו שאנחנו לא יכולים להתערב. ‘מה שאני קובע כך יהיה, אתם יכולים ללכת לאיפה שאתם רוצים’.

“עד אז האדמו”ר מתולדות אהרון היה מבצע הדלקה צנועה, ואז החליט מי שהחליט בלחץ החסידים, ולך תדע מה היה הקשר עם ויז’ניצר – ויום אחד הגיעו משאיות והרימו טריבונות. אמרתי לו: רגע, יש כאן ‘ועדת החמישה’, זה רשום בטאבו על שם ההקדש. והוא אמר: ‘אמרתי לך שלא תעשה בעיות’.

“בית המשפט המחוזי בנצרת קבע שההחלטה היא של ‘ועדת החמישה’. אמרנו את זה לאלכס. הוא אמר: ‘תנו לי להוריד את זה אחרי ל”ג בעומר’… אבל אם תבואו היום, עדיין תמצאו שם את הטריבונות. הוא נתן לנו להבין שהוא מצפצף עלינו. יש שם התנהלות בריונית”.

הרב פרויליך הוסיף: “ההילולא במירון הפכה להיות אירוע שגלש מקדושת המקום לאירוע של תחרות בין קבוצות, בין הדלקה להדלקה. האדמו”רים משחקים עם הצמר גפן שעה ויותר בערב ההדלקה. זה מושך את האנשים. זה מביא עוד ועוד אנשים למקום. פעם לא היו שם הצגות של אדמו”רים. בכל שנה כמעט קורה אסון. לא היה אפשר להעביר סיכה. בשביל מה כל זה? זה בחיים לא היה. מה זה המשחק הזה עם הצמר גפן? מה זה ההצגות האלו?

“חייבים לעצור את כל ההדלקות מלבד הדלקה אחת מסורתית. שהאדמו”ר יישב בחדר ויתבודד, וידבר עם המלאכים – ואחרי זה שייצא, יצית גפרור ב-2 דקות”.

הרב פרויליך המשיך להעיד: “אחרי שנתיים חזר הרב שמואל רבינוביץ ל’וועדת החמישה’ והתחיל להיות קצת יותר נורמלי, אבל את הטריבונות הללו לא יכולנו להוריד. לא הייתה שנה שלא משכתי את המשטרה באוזניים כדי להיפגש איתי. אבל הטריבונות של תולדות אהרן הן ‘אם כל חטאת’. הן הביאו לשם אלפי אנשים, הרבה יותר מאשר הכמות שמותר על כל טריבונה. השנה קבעו שלא תהיה הדלקה במקביל לתולדות אהרן ולכן כל הציבור הלך למקום אחד”.

“התחלתי להזעיק שמים וארץ, לפני שש-שבע שנים. אמרתי לרב רבינוביץ: ההדלקה גדלה משנה לשנה, צריך לעשות פה משהו. הם מתקרבים יותר ויותר למדרגות של עזרת הנשים. הגברים יכולים לברוח לאיזשהו מקום; לנשים אין לאן לברוח. לאן הגברים יברחו? לעזרת נשים? יש גשר דב? זה טירוף, זה צוואר בקבוק. מספיק שתהיה צעקה של מטורף: ‘ערבי!’. אני לא מדבר על חנק, על אש. אמרתי שצריך להפוך שולחנות.

“ישבתי עם ראשי תולדות אהרון בירושלים, ואחד מהם אמר שאני צודק, אבל ‘אתה רוצה לבטל את ההדלקה שלנו?’ הצעתי להכשיר להם שטח מחוץ לאתר. זה אומנם מיליונים, אבל אמרתי שאנחנו נעשה את העבודה. הם חשבו וחשבו, בסוף קיבלתי תשובה שלילית: הם רוצים להישאר ליד הציון.

“הלכתי למשטרה. אמרתי: תראו מה קורה, צוואר בקבוק מכל הצדדים. הם אמרו: אנחנו לא יכולים להזיז אותם. תעלו למעלה, לדרג הפוליטי”.

על ‘גשר דב’, שהוקם מבטון לפני 14 שנים – אמר:  ‘ויז’ניצר  אישר לפני שמונה שנים להרחיב את גשר דב בחלקי מתכת. היו שמועות ש’המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים’ מימן את זה. יום אחד באנו וזה היה שם, כמו הטריבונות”.

הרב פרויליך האשים בעדותו: “10 שנים אני מבקש להיפגש עם השר דרעי, הוא מסרב להיפגש. הוא לא נותן לי פגישה. שאלתי את כל החברים הכי קרובים שלו, הוא לא רוצה להיפגש. למה? אין לו נציג שלו. הכל פוליטיקה”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הדלקות
    24/08/2021 16:22
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. עבודת אלילים

  2. קושיא חזקה למר פרוייליך
    24/08/2021 18:21
    אברהם
  3. הוא אומר שכבר 10 שנים הוא רוצה להיפגש עם אריה דרעי וזה מסרב כי אין לו נציג בוועדת החמשה. הלוא לפני 10 שנים דרעי היה אזרח פרטי שעסק בייעוץ לחברות במגזר העסקי, למה אז רצה פרוייליך להיפגש עמו, גם לפני תשע ושמונה שנים דרעי היה פרטי, הוא נכנס לפןוליטיקה לפני 7 שנים, כנראה שכשקצת מתברר כשקר, הכל שקר. סגנונו הבוטה של האיש מעיד יותר מאלף עדים: הוא רמאי.

  4. אזרח חילוני
    25/08/2021 23:44
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. חשוב לציין שלציבור גדול בכלל לא אכפת מה קרה שם .

  6. הוא אשר אמרנו תמיד
    26/08/2021 20:51
    טוביה
  7. אין לציבור הנהגה רוחנית .. הכל מתנהל כמו עולם תחתון והנה אנחנו שילמנו בחיי אדם .. 45 קדושים נהרגו ודמם על ידיהם של כל ראשי המאפיה המרושעים הללו .. נ.ב יידע כל מי שנתן צדקה במתחם צייון הרשבי שותף מלא להריגת ה45 הקדושים .