באילו ישובים יש הכי הרבה ילדים בני 3 עד 12 עם נוגדנים?

כישלון? הנתונים שנאספו עד כה הובילו את מנכ"ל משרד הבריאות לבחון מחדש אם להמשיך במבצע • משה ליאון: "הבדיקות הסרולוגיות גורמות למדגרת קורונה, חייבים להפסיק מיד" • מנתונים של 60 אלף דגימות: הסיכוי להימצא חיובי במגזר החרדית – גבוה כמעט פי 2 מהאוכלוסייה הכללית
חרדים 10
ט"ז אלול התשפ"א / 24.08.2021 12:58

מבצע הבדיקות הסרולוגיות מסתמן ככישלון? ימים ספורים בלבד לאחר תחילת המבצע שעולה מליונים, במשרד הבריאות החליטו, כי החל ממחר יצמצם פיקוד העורף את מבצע הבדיקות הסרולוגיות רק למקומות עם תחלואה גבוהה.

כדאי שתעשה חשבון לפני שהשנה נגמרת: כמה כסף יכולת לעשות?

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

חגים? חדש מדוננהWOW: יוגורט עם שכבת קרם בטעם שטרודל תפוחים

בהודעה של משרד החינוך נאמר: “הבדיקות הסרולוגיות הן חשובות ובעלות תרומה גדולה לחיי השגרה של ילדינו. עם זאת, אנחנו דואגים לערוך הערכות מצב שוטפות, ורואים שיש צורך בהתאמת הבדיקות לצרכים העולים מהשטח. אנחנו נדאג שבערים בהן היה יותר מ-10% תחלואה נערוך בדיקות”.

לפי דיווח של ענבר טויזר החדשות 12, מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ נחמן אש צפוי לבחון בסוף השבוע כמה אפשרויות: להמשיך את המבצע במתכונתו הנוכחית, לצמצם אותו למספר מוקדים – או להפסיקו לחלוטין.

מאז תחילת השבוע, עשרות אלפי הורים וילדים ממתינים בתורים הארוכים לבדיקות הסרולוגיות. המטרה: לבחון אם ילדיהם בגיל 3 עד 12 נדבקו בעבר בקורונה, ובכך לזכות בתעודת מחלים ובפטור מבידודים, עם פתיחת שנת הלימודים.

אלא שמבצע הבדיקות החל השבוע עם תקלות טכניות שגרמו לעומס ועיכובים במוקדים, לאחר שביום הראשון התרחשה תקלת תקשורת שהובילה את הצוותים לעצור את הבדיקות ולאחר מכן להמשיך אותן בכתיבה ידנית. למחרת התקבלו תלונות בכמה מוקדים על מחסור בציוד ובכוח אדם.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מתח ביקורת על המבצע: “לעצור את הבדיקות הסרולוגיות. הן גורמות למדגרת קורונה וצריך להטיל ספק ביעילות של אותן בדיקות. ההורים עוברים סבל רב במהלך הבדיקות. אפשר לעצור את זה ולעשות את זה באופן מסודר בבתי הספר”.

החרדים מובילים בראש המאובחנים

לאחר כ-60 אלף בדיקות שבוצעו, פורסמו  בחדשות 12 הנתונים הראשוניים – מהם ניתן לדעת: היכן ניתן למצוא את אחוז המאובחנים הגבוה ביותר?

מפילוח ראשוני של תוצאות הבדיקות הסרולוגיות, עולה כי בחברה החרדית הסיכוי לקבל תשובה חיובית להימצאות נוגדנים בדם גבוה כמעט פי 2 בהשוואה לשאר האוכלוסייה.

מדובר ב-18.7% מהילדים במגזר החרדי שהתברר שנדבקו בעבר בנגיף, לעומת 11.6% בלבד מהמגזר הכללי. גם בחברה הערבית נתון גבוה יחסית – 17.7% בעלי נוגדנים.

מפילוח של רשימת היישובים, עולה כי קריית מלאכי היא שיאנית החיוביים בבדיקות הסרולוגיות: 1 מכל 4 ילדים בעיר קיבל תשובה חיובית בבדיקה. כלומר, מתוך 482 דגימות – 25% מהן יצאו חיוביות. נתון גבוה מאוד נרשם גם בתחנת הבדיקות של היישוב יסודות, שבו אותרו 24% שבדמם נוגדנים לקורונה.

באשדוד נמצאו 20% חיוביים מהילדים שנבדקו, כלומר 1 מכל 5; בכפר חב”ד גם כן תוצאות לא מעודדות – עם 19.5% בני 3 עד 12 בעלי נוגדנים, שלא ידעו על כך. במקום החמישי – מודיעין עילית, שם היו 17.5% מהילדים שנדבקו בעבר בנגיף.

מחוז ירושלים כולל את שיעור המחלימים הגבוה ביותר, שעומד על 13% מסך כל הבדיקות הסרולוגיות שנערכו באזור. במקום השני – מחוז צפון עם 10% ומיד לאחר מכן מחוז חיפה עם 8%. את הרשימה חותמים מחוז דן עם 6% בעלי נוגדנים, ומחוז הדרום עם 5.8% בלבד.

אלא שלמרות המאמץ הנרחב – התחלואה הגבוהה נותנת את אותותיה: אם הלימודים הייתה מתחילים היום, יותר מ-120 אלף תלמידים ומורים היו נעדרים מהמסגרות, בשל בידוד או היבדקות בקורונה.

שיעור הבדיקות החיוביות במערכת החינוך היה עומד על 7.1% – גבוה יותר מהממוצע הארצי הכללי.

“המבצע פשוט מיותר לחלוטין”

לפחות שתי שרות בקבינט הקורונה דורשות להפסיק לאלתר את פרויקט הבדיקות הסרולוגיות שנערך ברחבי הארץ, כך פורסם הבוקר בתוכנית ‘הבוקר הזה’ ברשת ב. השרות תמר זנדברג ואיילת שקד טוענות כי מדובר במבצע יקר ומיותר שספק אם הוא מועיל בכלל במשהו.

בישיבת קבינט הקורונה האחרונה אמרה זנדברג: “מדובר במבצע עתיר משאבים שגויסו עבורו 6,000 חיילים והוא פשוט מיותר לחלוטין. במקרה הטוב יימצאו 15% חיוביים – זה השיעור במגזר החרדי ששם היתה תחלואה גבוהה.

“אז נגיד שיהיה תלמיד חולה והכיתה תיכנס לבידוד, אז אותם שלושה-ארבעה תלמידים כן ילמדו לבדם בכיתה? זה מיותר לחלוטין. עדיף לקחת את החיילים שגויסו ולשלוח אותם לחסן בבתים או במגזר הבדואי”.

השרה שקד אמרה באותו דיון שהמאמץ של מיותר כי הוא לבסוף לא מוריד תחלואה. לדבריה, צריך להעביר את ההשקעה והמשאבים מהבדיקות סרולוגיות ולמקד אותו רק במאמץ החיסונים. זה מיותר וזה ללא תכלית וזה גם לא מוריד הדבקה.

כדי להוכיח את עמדתה, שקד גם ביצעה לעצמה בדיקה סרולוגית תוך כדי ישיבת הקבינט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות