800 תלמידות, יציאה אחת, מדרגות מחליקות: מי מחכה לאסון?

הבעיה הקטנה: מבנה 'בית יעקב מרכז' בחיפה מיועד להכיל 400 תלמידות, אבל השנה למדו בו 800 - ובשנה הבאה 900 • הבעיה הגדולה: יש רק יציאה אחת, המדרגות צרות ומחליקות - ואין פתחי מילוט • אמא: "הבנות בקופסת סרדינים. מתי יתעוררו? מחכים שילדה תחליק במדרגות וירמסו אותה שם?" • עיריית חיפה לחרדים 10: "מודעים למצוקת המקום. ההורים עודכנו שפועלים לטיפול יסודי במבנה שהוזנח לצערנו במשך עשרות שנים"
ישראל יוספי
כ"ח תמוז התשפ"א / 07.07.2021 21:35

בית ספר ‘בית יעקב מרכז’  בעיר חיפה מרכז בתוכו תלמידות מכלל המגזר החרדי – ליטאים וספרדים.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

דואג לילדים שלך? זה מה שבכירי הרופאים ממליצים לעשות כעת

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

אולם, בעוד מבנה בית הספר מיועד לאכלס כ-400 תלמידות, בפועל למדו בו בשנה החולפת כ-800 בנות – כפול מכפי הייעוד של גודל המבנה.

הכיתות קטנות, וכיתות הקבצה המיועדת ל-15 תלמידות מאוכלסות ב-35 תלמידות.

בשל הגידול החרדי המבורך במה שהייתה פעם ‘העיר האדומה’, בשנה הבאה מספר התלמידות צפוי לעלות ל-900.

אלא שלא רק זה. הורים לתלמידות בבית הספר מצביעים על סכנה חמורה נוספת: קיימת כניסה ויציאה אחת לכל מתחם בית הספר. ואם לא די בכך, מדובר בכניסה דרך מדרגות צרות ומחליקות, לא קיימים פתחי מילוט, ואין הנגשה לבנות הזקוקות לכך.

לאחר ‘אסון מירון’, בו נהרגו 45 חוגגים בהילולת הרשב”י, פנה צוות בית הספר אל ההורים ושטח בפניהם את המצוקה, תוך הבעת חשש כי בבית הספר עלול להתרחש אסון דומה, חס וחלילה.

צוות בית הספר ביקש מההורים לחתום על מסמך, בו הנהלת בית הספר פונה בשם ההורים אל עיריית חיפה, ומבקשת להקצות מבנה נוסף עבור בית הספר.

״מבחינת הצוות, מאוד קשה להם לנהל כך, בצפיפות כזו, את בית הספר”, מספרת י’ ש’, אמא לתלמידה בבית הספר בשיחה עם חרדים 10. “אין מספיק מבנים להקבצות, הכיתות מאוד קטנות וצפופות, אי אפשר לנהל כיתה בצפיפות כזו.

“גם למורים קשה מאוד. מורה אחת על 35 תלמידות זה מאוד לחוץ, דורש יותר יחס לבנות. צוות בית הספר כתב להורים מכתב בו הם מדגישים שהם ׳מפחדים מאסון נוסף׳ –  בעיקר בגלל המדרגות שמובילות לבית הספר”.

האימא: “המדרגות צפופות מאוד. בזמן שכולן מסיימות באותה שעה – בימי שישי או בראש חודש, נוצר צוואר בקבוק של 800 בנות, ביציאת חרום אחת.

“המדרגות שם מחליקות. אם ילדה אחת מחליקה, לא רוצה לחשוב מה עלול לקרות. מה שקורה ביום שישי בשעה 11:50 זו סכנה אמיתית – מדובר בשמונה כיתות, לכל מחזור יש 3/4 כיתות וכולן יוצאות באותה שעה.

״הצוות והתלמידות מרגישות את הצפיפות. 35 בנות בכיתה, מבנה שאמור להיות בו 400 בנות יש בו 800. בשנה הבאה יתווספו לכיתה א׳ עוד ארבע כיתות – ונגיע לכ-900 בנות. זה אבסורד שהבנות נמצאות בקופסת סרדינים”.

פניתם לנציגים החרדיים בעירייה ולראש העיר?

״פנינו. אין להם באמת תשובה. אבל כהורים, לא מעניין אותנו איך יפתרו את הבעיה. מבחינתי, המצב הוא  שהילדה שלי נמצאת בתוך הקבצה קטנה עם 34 בנות. מתי יתעוררו, כשיקרה אסון? זה יומיום בכיתה של הילדים שלנו. זה לא הגיוני.

״מחכים עד שילדה תחליק במדרגות וירמסו אותה שם? למה לחכות לזה?! יש מבנים בחיפה, שיחלקו את הבנות, א-ד במבנה אחד וה- ח במבנה אחר”.

האם אחרת קובלת: “יש עמותה שפתחה סניף בחיפה, תוך חצי שנה קיבלו מבנה מפואר של ארבע קומות, שיכלו לתת לטובת מוסד חינוכי. לא אכפת לי ילדים שלי או של אחרים. הם לא צריכים את כל הפאר וההדר.

“זה עניין של רצון טוב. בנות נוספות והבנות שלי סובלות. יש לי שלוש בנות בבית הספר היחיד לבנות חרדיות בחיפה”.

הורה אחר זועם בשיחה עם חרדים 10: “הידיים שלנו כבולות, העירייה שולחת אותנו הלוך ושוב, משחקים איתנו משחקי פינג- פונג. מאשימים עמותה, שמאשימה את העירייה. זו ההתנהלות כבר שנתיים”.

הרב מנחם קפלן, חבר מועצת העיר חיפה מטעם סיעת ‘דגל לתושב’, אומר בתגובה לחרדים 10: “העיסוק של האתר בנושא מבקש לשרת את אלו שמונעים פתרון לבית הספר באיצטלא של דאגה לילדים. אנו בקשר רצוף עם ההורים וההנהלה, שמוקירים את הפעילות ומעודכנים בפתרונות שעל הפרק” .

מעיריית חיפה נמסר בתגובה לחרדים 10:

“עיריית חיפה מודעת למצוקת המקום בבית הספר וכפי שעודכנו ההורים פועלת לטיפול יסודי במבנה שהוזנח לצערנו במשך עשרות שנים.

“הליכי תכנון, תקציב וביצוע אורכים זמן ועל כן פועלת העירייה להגדלת והרחבת מבנה ביה”ס הקיים, בו יקומו כיתות לימוד חדשות.

“במקביל מבקשת העירייה להעביר חלק מהתלמידות למבנה בית ספר עציון לשעבר, ועל כן פועלת לזירוז ההליכים המשפטיים המתקיימים בנושא מול עמותת ‘לב חש’ השוהה בנכס שלא כדין.

“בתוך כך ביצעה העירייה בבית הספר פעולות הנגשה והיא נערכת להקמת ביתן שמירה נוסף בכניסה השנייה לביה”ס, דבר שיאפשר את פתיחת הכניסה השנייה עם תחילת שנת הלימודים”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    קפלן ואלפר השקרנים
    08/07/2021 11:08
    יעקב
  1. רק כסף מעניין אותם ולא הציבור החרדי.

  2. שנתיים בעיריה ולא עושים כלום
    08/07/2021 12:36
    מיכאל
  3. נציג דגל בכה שנים שלא עושים כלום עבור החרדים
    כעת מר אלפר מקבל משכורת של 45 אלף שח בתפקיד ממ ראשת העיר
    ושנתיים וחצי לא עושה כלום פשוט כלום

  4. הפתרון הפשוט
    08/07/2021 13:45
    איינער
  5. יש פיתרון פשוט וטוב והוא לפתוח עוד בית ספר …

  6. בית יעקב צפוף
    08/07/2021 14:57
    אלי
  7. לאיצטדיון לקולנוע למועדון למצעד התועבה לחברי עירייה יש כסף…. לחינוך לדתיים אין.. הבת שלי לומדת בקרית שמואל המקום נראה משנת אנטיוכוס, ואיפה כל החרדים והדתיים? דואגים לאנשי שלומם

  8. מה הבכעייה?
    12/07/2021 20:47
    יוסוף
  9. תפנו לבית המשפח…

  10. הספרדים זה הבעיה
    15/07/2021 01:16
    יפת
  11. האשכנזים זה הבעיה