‘95% מהעולים למירון בין כה לא יכולים להיכנס לציון. אז למה לסגור?’ I ראיון

"שנה שעברה, שההר היה סגור בשל הקורונה - היה כישלון" • "ההדבקה ירדה. אין סיבה בעולם למנוע מלבוא, זה לא שהמונים תחת קורת גג אחת" • "בל"ג בעומר אין לוועדה סמכויות. אומר זאת בצער, זה לא צריך להיות כך" • הגאון רבי דב קפלן, חבר 'ועדת החמישה', בראיון מיוחד לחרדים 10
ישראל יוספי
י"ז אייר התשפ"א / 29.04.2021 13:40

לאחר דיונים בשבועות האחרונים: לפי ‘מתווה מירון’ שאושר, לא תוגבל העלייה להר מירון, אך תהיה הגבלת התקהלות – עד עשרת אלפים איש במתחם ההדלקות.

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

נוסעים באוטובוס להילולא במירון? כל הפרטים שאתם חייבים לדעת

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

כזכור, בשנה שעברה מתחם ההר נסגר כשבוע לפני ל”ג בעומר.

השנה, בעקבות מיגור הנגיף במבצע החיסונים המוצלח של נתניהו, הוסרו מרבית ההגבלות, ומאות אלפים יזכו לפקוד את הציון וישתתפו בהדלקת המדורות המסורתיות.

בשל החשש מחילולי שבת, יצאו חברי ‘ועדת החמישה’ המנהלת את מתחם הציון בקריאה לסייע בשמירת שבת. על פי ההחלטה, התזמורת תחדל לנגן בשעה 13:00 בצהריים, ומי שאינו נשאר לשבת במירון מתבקש לצאת לביתו בשעות הבוקר, בכדי שכוחות המשטרה וההצלה לא יחללו את השבת.

הגאון רבי דב קפלן, חבר ‘ועדת החמישה’, מספר לחרדים 10 על הערכות להילולא: “עולם כמנהגו נוהג. השנה יש אילוץ של יום שישי, כי השנה ל”ג בעומר יוצא ביום חמישי בערב, ליל שישי. כתוצאה מכך, ההדלקות יהיו – במקום 24 שעות, להרבה פחות מכך, כדי למנוע חילול שבת. אבל מעבר לכך איני רואה שינוים מהותיים”.

הציון יישאר פתוח. בתחילה אמרו שייסגר.

״לא, לא אמרו. מעולם גורם מוסמך – ממשלתי או הנהלת האתר, מעולם לא הוציאה הודעה שהציון ייסגר. אכן זה היה באוויר, אבל מעולם אף אחד לא אמר שייסגר. לא משרד הבריאות וכיוצא בזה. אף אחד לא העלה את זה בתור אופציה מעשית. לסגור את האתר זה לא מציאותי.

מדוע לא, בעצם?

“מסיבה פשוטה מאוד. בהתחלה עלה רעיון שאולי יגבילו עליית אנשים, 15 אלף איש. כבר אז אמרתי את דעתי, מה הולך להיות כתוצאה מן העבר. ממה נפשך, ההר בפרט ביום ל״ג בעומר זה או-או. או פתוח לכל הקהל כולו, או סגור באופן הרמטי, גם לא כמו שנה שעברה, אלא פשוט אין יוצא ואין בא.

״גם שנה שעברה, שההר היה סגור בשיא הקורונה, זה היה כישלון. והכישלון נבע ואני קובע – זה היה כישלון – שפרצו ובאו מאות איש, למרות שההר היה סגור. בגלל שהיו עשרות שהגיעו ברשות וברישיון, ורקדו בחצר.

״באו מאות וראו את זה, אמרו: ‘מדוע הם כן ואנחנו לא’. זו שאלה שמתבקשת, אם יש קורונה יש קורונה לכל, גם לאלה שקיבלו אישור וגם לאלה שלא. כמו שאמר השר אוחנה בהקשר אחר – ללוויות של גדולי ישראל שנפטרו בזמן הקורונה, יש שני דרכים למקום. או שמונעים את הלוויה, אבל אז יש שפיכות דמים פשוטו כמשמעו או שלא מתערבים. גם במירון זו אותה משוואה בדיוק.

״אפשר למנוע את העלייה. אם המדינה רוצה אפשר לסגור את ההר הרמטי – אבל זה לא כדאי ולא נכון. המרמור גדול, יגרום חיכוכים עצומים, מי יודע את רמת ההתנגשויות בין הציבור הרחב לבין המשטרה.

״לכאורה אין קורונה. ההדבקה ירדה – אין סיבה בעולם למנוע את זה. מי שלא רוצה לבוא לפה שלא יבוא. מה שונה רוב בתי כנסת שאין מסכות, ובאירועים אין מסכות. למה אתה רוצה למנוע ממני? זה אירוע של כמה שעות, לא כמה ימים.

״רוב הציבור, 95% מהציבור, לא יכולים להיכנס לציון. הרי יגיעו חצי מיליון איש. כמה נכנסים לציון? זה אחוז בודד. הרוב הגדול נמצא בהר כולו. ההר זה מקום פתוח – יש ריקודים, חאלק’ה כל אחד ברחבה שלו ובהדלקות שלו.

״זה לא שנמצאים המונים תחת קורת גג אחת. הם חוגגים ואחריהם באים אחרים, זה מתפרס. ב-24 שעות, השנה בגלל שבת זה יהיה הרבה יותר דחוס.

״השנה קבענו שהתזמורת תפסיק בשעה 13:00. ברגע שאין תזמורת – הקהל יתפזר. אני קורא לכולם להפסיק את התזמורת בשעה 13:00, כדי לצמצם חילול שבת”.

האם תהיה אכיפה?

“אכיפה זה מי שמארגן את האירוע, מי שמנהל את האירוע הזה מתחילתו ועוד סופו – זו המשטרה ו’המקומות הקדושים’, לא ‘ועדת החמישה’. אני יכול להתווכח עם זה כי זה לא נכון מצד האמת. לפי דעתי, ‘ועדת החמישה’, היא ורק היא, צריכה לנהל את המתחם כל ימות השנה, לרבות את ל״ג בעומר”.

ועדת החמישה משתתפת בישיבות ההכנה?

״יש הבדל בין להשתתף לבין להיות שותף. אולי בחלק אנחנו כן משתתפים – אבל יש הבדל עצום בין משתתף לבין שותף. אם אתה משתתף אתה מביע עמדה. בסדר שמענו אותך. אם אתה שותף לאירוע, אז הדעה שלך אחרת. איך כתוב בחז״ל, ‘בעל המאה זה בעל הדעה’.

“ההחלטה בסופו של דבר בידי המשטרה ו’המקומות הקדושים’, בכל נושא העלייה להר. מי יעלה ומי לא יעלה בהר השם – מה הקריטריונים, הוועדה לא קבעה מעולם. וגם לא שואלים את הוועדה.

“לגבי ל”ג בעומר, אין לוועדה סמכויות. אני אומר את זה בצער, זה לא צריך להיות כך. כמו שהועדה מנהלת את האתר כולו, מן הראוי שתהיה שותפות גם בל”ג בעומר”.

בזמן הקורונה לא היו לוועדה סמכויות?

“בל”ג בעומר עצמו לא. אם היה תלוי בי, לא הייתי עושה את מה שעשו. מה שהיה שנה שעברה זה היה חידלון”.

מדוע שהציבור יקשיב לבקשה של הוועדה בעניין חילול השבת?

״זה עניין שבת. אם נמנע חילול שבת אחד משוטר אחד – והיה זה שכרנו. צריכים לקחת בחשבון את קדושת השבת”.

לפי הערכות המשטרה, כחצי מיליון אנשים צפויים לפקוד את הר מירון. כ-5000 שוטרים ואנשי כוחות ביטחון יטלו חלק באבטחת ההילולא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות