עבירות מס – מע”מ ומס הכנסה: כל מה שצריך לדעת ומה מומלץ

הוגש כנגדכם כתב אישום בגלל עבירות מס - מע"מ ומס הכנסה? פנו לעו״ד מע״מ אשר יפעל להגן על זכויותיכם המשפטיות מול רשויות המס ובבית המשפט
תוכן שיווקי
כ"ה אדר התשפ"א / 09.03.2021 01:22

ניתן לחלק את מערכת דיני המס לשני חלקים: דיני המס האזרחי ודיני המס הפלילי.

תכלית דיני המס האזרחי לגבות מהאזרח את כספי המס, אם באמצעות מס הכנסה, מס ערך מוסף (מע”מ), מיסי קנייה, מכס ויבוא; תכליתם של דיני המס הפלילי הם ענישה והרתעת הרבים.

עבירות המס נועדו להעניש את העבריין ולייצר הרתעה מפני ביצוע עבירות נוספות של אזרחים אחרים.

בתי המשפט מבצעים אכיפת חוקי המס והרתעה באמצעות עונשי מאסר, קנסות, וכו’. ענישתם של עברייני המס בבתי המשפט מייצרת הרתעה מפני ביצוע עבירות מס.

מיסוי פלילי

חקיקה מרכזית בתחום המיסוי הפלילי היא פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף ופקודת המכס. בכל אחד מהחיקוקים מתייחס לעבירות ולעונשים כשהחלוקה בכל חקיקה היא לעבירות טכניות ועבירות מהותיות – טכניות: הענישה בצידן קלה יותר, ומהותיות: הענישה בצידן קשה יותר.

עבירות מס מהותיות מתאפיינות בכך שהעבריין התכוון, במרמה, להתחמק מתשלום מס. עבירות המס הטכניות מתאפיינות בסוג של רשלנות של מבצע העבירה, ללא כל כוונה להתחמק מתשלום מס.

עבירות בפקודת מס הכנסה

עבירות מהותיות

סעיף 220 לפקודה – מונה רשימה של עבירות מס מהותיות בפקודת מס הכנסה. בעת ביצוע העבירה העבריין היה מודע לביצוע העבירה והוא פעל במזיד, מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס או לעזור לאדם אחר להתחמק מתשלום מס.

עבירות מהותיות כוללות כמעט כל פעולה, החל מהשמטת הכנסה מתוך הדו”ח השנתי המוגש למס הכנסה, רישום פרט כוזב בכל דו”ח שמוגש למס הכנסה, כל פעולה שלא נכנסת באחת הפעולות אך מהווה סוג של מרמה כלפי רשויות המס.

העונש על עבירה לפי סעיף זה הוא עד 7 שנות מאסר וקנס.

עבירות טכניות

סעיף 216 לפקודת מס הכנסה מונה רשימה של עבירות טכניות, אשר המאפיין אותן הוא שהן לא נעשו בכוונה להתחמק מתשלום מס: העבירה הנפוצה ביותר היא עבירה של אי הגשת דו”ח במועד לפי סעיף 216(4) לפקודת מס הכנסה.

אם הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה זו ניתן יהיה להמיר את כתב האישום בקנס מנהלי, ובכך להימנע מהליך פלילי. העונש על עבירה לפי סעיף 216 הוא עד שנת מאסר וקנס.

לצורך כך מומלץ לפנות ולהיוועץ במשרד עורך דין מיסים מוביל, עורך דין מס הכנסה, בעל הידע והניסיון המשפטי לסיים את ההליך בלא הרשעה פלילית – כתם פלילי, מחוץ לכותלי בית המשפט.

עבירות מע״מ

 עבירות מהותיות

סעיף 117(ב) לחוק מע”מ מגדיר את העבירות המטריאליות – המהותיות אשר נעשות בכוונה להתחמק מתשלום מס – מע״מ: בדומה לפקודת מס הכנסה, פעולות שכאשר הן נעשות המבצע מתכוון להתחמק מתשלום מס.

העבירות הנפוצות והידועות בחוק מע”מ כעבירות מטריאליות הן עבירות של הפצת חשבוניות פיקטיביות, לפי סעיף 117(ב)(3) וקיזוז חשבוניות פיקטיביות, לפי סעיף 117(ב)(5). העונש בגין ביצוע עבירות אלה הוא חמור, וכולל עונשי מאסר ארוכים מאחורי סורג ובריח וכן ענישה כלכלית.

חשודים בביצוע עבירות מע״מ, זקוקים למשרד עורך דין מע״מ לייצוג בהליכי חקירה במע״מ, שימוע פלילי במע״מ או שהוגש כנגדכם כתב אישום במע״מ, פנו בהקדם לעו״ד אשר בקיא בתחום המע״מ להגנה על זכויותיכם, חירותכם וכספכם.

 עבירות טכניות

העבירות הטכניות, אשר נעשות מתוך רשלנות או טעות, מפורטות בסעיף 117(א) לחוק מע”מ:

עבירה שכיחה שבגינה מוגשים מספר רב של כתבי אישום בכל שנה במדינת ישראל היא עבירה של אי הגשת דו”ח תקופתי במועד, לפי סעיף 117(א)(6).

כתב האישום בעבירה זו יכיל לרוב מספר עבירות שכן הדו”ח התקופתי למע”מ מוגש בכל חודש או חודשיים (תלוי בסוג העסק ומחזור העסקאות), ועל כן, מהשלב שבו אדם מפסיק להגיש דו”חות (עקב משבר כלכלי, לדוגמה) ועד להגשת כתב אישום כנגדו עוברים חודשים רבים אשר מביאים להצטברותן של עשרות רבות של עבירות.

מומלץ לפעול ולהגיש דו”ח נכון ומלא בכל תקופה ותקופה, כדי להימנע מהגשת כתב אישום כנגדכם, אשר מעבר לחשש מהרשעה והטלת כתם פלילי על שמכם אף כרוך בעלויות כספיות לא מבוטלות שכן אי הגשת הדוחות ואי תשלום המס נושאים קנסות וריביות פיגורים.

הוגש כנגדכם כתב אישום פנו לעו״ד מע״מ אשר יפעל להגן על זכויותיכם המשפטיות מול רשויות המס ובבית המשפט.

• האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

 

 

 

 

 

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות