רוט ב’רפי רשף’: יש בליכוד מי שלא אהבו את ‘מסע הרבנים’ של נתניהו

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים 10, התארחה ביום חמישי ב'רפי רשף' בהגשת עמליה דואק - על רקע שיחות הטלפון של ראש הממשלה עם 'בתי הרבנים' • "אם באמת רוצים לשכנע, תשלח גורמים ממערכת הבריאות. יש רופאים שיש להם נתונים. למה ראש ממשלה בעצמו, כפוליטיקאי, צריך לבוא לרבנים?"
חרדים 10
כ"ו טבת התשפ"א / 10.01.2021 15:54

עמליה דואק: ירון, מה זה היה? ממש מסע שכנועים של ראש הממשלה על הרב קניבסקי?

ירון אברהם: כן, חד משמעית. זה קרה גם בפעם הקודמת, וזה לא צריך להפתיע אותנו. נתניהו שוחח עם נכדו של הרב קניבסקי, דיבר גם עם מנהיגי הציבור החרדי, עם גפני, עם ליצמן, עם ישראל איכלר, שגם הוא ציר מאד משמעותי פה. אנחנו לא צריכים להיות מופתעים מזה.

עמליה דואק: אבל להבנתך, מהי הדינמיקה? זו דינמיקה של ממש בקשה, סוג של תחינה, או יותר בכיוון של חובה והוראה?

ירון אברהם: לא, אני חושב שזה יותר עניין של הסבר. כשאתה שומע את הנתונים מפי ראש הממשלה, את קצב התפשטות המחלה, כשראש הממשלה לוקח את כל התחזיות של המומחים, ומביא אותם לשולחן בצורה מונגשת לכל אותם אנשים, יש בסוף גם איזו שהיא יראת כבוד. וצריך לזכור, נתניהו שוחח עם האנשים האלו עשרות פעמים, עם חלקם מאות פעמים, כך שיש לדבר הזה משקל. ונתניהו הפעיל אותו הפעם.

עמליה דואק: התוצאה הסופית, אולי עדיין לא סופית, אבל בינתיים?

ירון אברהם: לכמה ימים, סגירת תלמודי התורה.

עמליה דואק: שרי רוט תני לנו פירוש רש”י לזה, מה זה אומר סגירת מוסדות החינוך לכמה ימים?

שרי רוט: אני מאד הייתי שמחה להצטרף לדעתו האופטימית של ירון, אבל – קודם כל אני חושבת, וגם ממה שאני שומעת בליכוד, יש גורמים בליכוד, וגורמים שהם בעד נתניהו  – כלומר, היום בעצם נשארו בליכוד רק גורמים שהם בעד נתניהו, אחרי שנשאר כל מי שלא הלך לגדעון סער – אומרים לי היום, ‘תקשיבי, זה לא טוב לנו לבחירות, הקהל החילוני לא אוהב את המסע הזה, מסע הרבנים הזה’. אם באמת רוצים לשכנע, תשלח גורמים ממערכת הבריאות. יושב פה אדון נכבד ממשרד הבריאות ויש לו נתונים בידיו, יש רופאים שיש להם המון נתונים. למה ראש ממשלה בעצמו, כפוליטיקאי, צריך לבוא לרבנים?

ואת יודעת מה? זה גם לא משכנע אותם. ואת שומעת את זה אחר כך בסביבות הרבנים והאדמו”רים, זה קרה גם כשהוא דיבר עם מזכירי ‘המועצות’, לפני כמה חודשים.

עמליה דואק: אבל למה את אומרת לא משכנע? הנה, יצאה הוראה של הרב קניבסקי.

שרי רוט: אגיד לך למה. התחושה בקרב הציבור החרדי, שם אני ממששת את הדופק, היא שנתניהו, פחות ממה שהוא דואג לבריאותי לבריאותך ולבריאות הציבור, בסך הכל רוצה להרוויח את היעד – להגיע למערכת הבחירות עם אפס תחלואה. זה יעד מצוין מבחינת הבריאות שלנו במקרה, אבל זה יעד פוליטי. עכשיו, אם בשביל היעד הפוליטי הזה רבנים צריכים לחשוב אחרת ממה שהם חשבו עד היום, אני לא בטוחה שהם יעשו את זה. כי רבנים בעצם משקללים מה מותר – מה אסור.

עמליה דואק: אז מה בעצם את אומרת? שהרב קניבסקי היה מקבל את ההחלטה הזו גם בלי שיחה מנתניהו?

שרי רוט: קודם כל, אני עוד לא ראיתי את הסגירה, ומלבד זה אני חושבת שאם היה מגיע רופאו האישי של הרב או רופא גדול אחר או נציג, לא פוליטי, בריאותי, ולא שר בריאות, נציג בריאותי ממשרד הבריאות היה בא לרב קניבסקי והיה נותן לו נתונים – תקשיב, המוטציה האפריקנית מאד מפחידה, יהיו המון מתים – ואני מבינה שנתניהו עשה מסע תבהלה מאד גדול, אותו הוא ניסה לעשות גם בסגר הראשון שזה סוג של קריאת ‘זאבים, זאבים’ שאנשים כבר לא תמיד מאמינים לה. את יודעת, כל סגר הוא אומר ‘אוי וי מה הולך להיות, משאיות של מתים ברחובות’, ואנחנו לא רואים את זה. אז יש איזו תחושה של חוסר אמינות.

עמליה דואק: וכשאנחנו אומרים ‘כמה ימים’ מה זה אומר?

שרי רוט: אני לא בטוחה עדיין, כי ממה שאני ראיתי בהודעות שיצאו מבתי הרבנים לא ראיתי שם הוראה כמו שהם אומרים לי ‘לכי תצביעי למפלגת ‘יהדות התורה’ או ‘ש”ס”. אני לא ראיתי הוראה של ‘שבו בבית ואל תשלחו את הילדים למוסדות הלימוד’. אני ראיתי סוג של אם אין ברירה אז תעשו לילדים שמח בבית.

עמליה דואק: זאת אומרת שיכול להיות שלמרות הכל עדיין נראה מוסדות לימוד פתוחים?

שרי רוט: לא יודעת, ימים יגידו. ביום ראשון בבוקר אוכל לעדכן אותך יותר טוב.

עמליה דואק: אבל רק שנבין את כוחה של ההנחיה, להבנתך מהרגע שתצא הודעה ברורה וחד משמעית, הכל ישאר סגור או שעדיין נראה מקומות פתוחים?

שרי רוט: אם תצא הוראה ברורה של הרבנים ‘יום ראשון בבוקר הכל סגור’, יהיה הכל סגור. ‘יום שני יהיה הכל סגור’, כך יהיה. יכול להיות שגם יעשו כל פעם הוראה ליום אחד. ובואו נראה, מה קורה. כל עוד ההודעות הן בסגנון הזה של ‘תעשו שמחה לילדים בבית’, אני לא מתרשמת מזה מספיק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות