שיא שלילי: 6,923 חולים ביממה • פרופ’ גמזו: “יש הדבקה בהפגנות”

ממונה הקורונה מסביר מדוע אין ברירה אלא להדק את הסגר: "לא רואים היענות מלאה מהציבור, ראינו הפרות של ההנחיות" • "אם לדוגמה יש 2,500 חולים ביום וזה נמשך 4 ימים, אין סיכוי שנפתח את הסגר. הסגר יימשך בוודאי עד סוף החגים"
חרדים 10
ה' תשרי התשפ"א / 23.09.2020 10:51

משרד הבריאות פרסם הבוקר (רביעי) כי ביממה האחרונה אובחנו 6,923 חולים בנגיף הקורונה. מדובר בשיא במספר הנדבקים מאז פרוץ המגיפה.

לראשונה, עבר מניין החולים המאומתים מאז החלה המגיפה את רף ה-200 אלף והוא עומד נכון להבוקר על 200,041 חולים מאומתים.

אתמול התקבלו תוצאות של 61,165 בדיקות קורונה, ולמעלה מ-11% מהם היו חיוביות.

מספר החולים הפעילים עומד על 54,322, מהם 634 במצב קשה ו-171 מונשמים.

גם מספר הנפטרים ממשיך בעלייה מדאיגה ועומד על 1,316 נפטרים מפרוץ המגפה.

בראיון  לעופר חדד  ב’רדיו ירושלים’ הסביר פרופ’ גמזו את המצב וציין כי אין ברירה אלא להחמיר את הסגר. “צריך לשים לב שלא רואים כרגע היענות מלאה מהציבור, לא מהחברה החרדית, לא מהחברה החילונית. גם ראינו הפרות מסוימות של ההנחיות וזה מחייב הידוק נוסף”.

לדבריו, “תחילה בקשו סגר שמתחשב בכלכלה ולאחר מכן ביקשו להדק אותו ומבחינה בריאותית זה סגר הדוק. אבל בשלב הראשון רצו לאזן מבחינה כלכלית וברגע שיש בקשה להידוק – אנחנו כמערכת נתמוך. מבחינת תחלואה אנחנו רואים שיש 6,700 מאומתים חדשים, וכמובן שזה נתון שלא קשור לסגר אלא לתקופה שלפני”.

גמזו ציין שיש לנצל את ימי הסגר להקטנת התחלואה, גם אם באופן מזערי. “גם הממשלה מבינה את זה והיא תקבל היום החלטות בהתאם”.

הוא הוסיף: “מבחינתי מגבלות התנועה צריכות בנקודה הזאת להיות על כל דבר – כולל על הפגנות. גם לי לא נוח לראות את האלפים, אבל הייתי רוצה להגביל את זה לעשרות או 200-100 תוך כיבוד הדמוקרטיה. אין התקהלות שאין בה הדבקה. ברור שכשמורידים את המסכה וצועקים בהפגנה או שבלהט ההפגנה המסכה יורדת – אז ברור מה קורה”.

הוא תקף את ראשי הערים, זמרים ומובילי דעת קהל שהשתתפו באירועים מרובי משתתפים ואף כינה אותם מכחישי קורונה.

הוא הדגיש: “המאבק היותר קשה שלי הוא לא נגד פוליטיקאים, אלא נגד מובילי ציבור אחרים שלא מבינים את תפקידם, מזלזלים בהנחיות ומובילים את הציבור לאבדון”.

“יש הדבקה בכל התקהלות”, אמר גמזו. “אין התקהלות שחסינה מהדבקה. יש רמת תחלואה בישראל שהיא גבוהה ללא קשר לערים כבר. לכן צריך להגביל את התנועה גם על הפגנות. אם מפגין מגיע מעיר אדומה הוא מסכן את היתר. זו תוצאה של חוסר הבנת המגפה. זה וירוס מתעתע וחמקמק. זה מדבק גם כשאתה חושב שהכל בסדר. רסיסי רוק ניתזים עם הנגיף ואנשים נדבקים ומזלזלים בזה. אני מתראיין מהרחוב ואני רואה שמחצית מהאנשים ללא מסכה”.

גמזו הסביר כי מה שיביא להקלות בסגר עד להסרתו – זו  מגמה יורדת במספר החולים: “אני רוצה לראות מגמה לא מספר. אם לדוגמה יש 2,500 חולים ביום וזה נמשך 4 ימים, אין סיכוי שנפתח את הסגר. הסגר יימשך בוודאי עד סוף החגים ואני רוצה לראות שמגמת הירידה מתחילה והיא נמשכת”.

פרופסור גמזו הדגיש: “אנחנו לא נפתח את הסגר הפעם כפי שהיה בפעם הקודמת – לא בחינוך לא בפנאי ולא את המסעדות. הכל יהיה מדוד מדורג ואיטי. זה תלוי בשני פרמטרים: מקדם הדבקה נמוך וירידה ברמת התחלואה שתוריד את מספר החולים קשה. כשרמת התחלואה תרד מיום ליום נדע שמספר החולים קשה יורד וכך אני אהיה רגוע”.

גמזו הודה שייתכן וחלק מההחלטות והשינויים בהנחיות בלבלו את הציבור: “יכול להיות שחלק מההחלטות לא היו ברורות – אבל בואו נשים את זה בצד. אנחנו עם אחד, מדינה אחת ויש לנו משימה אחת: לחסל את הנגיף ולהדבירו”.

הוא הוסיף: “יש לי הרבה מאוד כעס על הציבור, ועל הממשלה, ועל ההתנהלות שהייתה יכולה להיות יותר טובה, ויש דברים שהייתי צריך לדחוף יותר אבל בואו נמקד מאמץ. הממשלה יצאה אתמול מהקבינט בלי החלטות וזה לא נראה טוב. הממשלה צריכה לקבל החלטות על הידוק נוסף. זה חשוב לציבור גם לקבל הבהרה ברורה ללא משיכה נוספת היום וכמובן הכנסת צריכה לאשר את הכול”.

סגן שר הבריאות, יואב קיש, ציין בראיון לחדשות 12 את המשמעויות של החמרת בסגר: “כל מוסדות החינוך יהיו סגורים, בכלכלה תהיה רק עבודה חיונית, בתי כנסת ללא תפילה בפנים ועם מתווה לתפילה בחוץ, הפגנות רק בחוץ ללא נסיעות בין ערים. כל אחד יפגין במקום שהוא רוצה, יתפלל במקום שהוא רוצה, ויישאר בביתו. זה הדבר הנדרש עכשיו”.

קבינט הקורונה יתכנס היום לישיבת המשך, שבה צפויה להתקבל ההחלטה על הידוק הסגר בכלל המדינה לשבועות הקרובים. בלב הדיון יוצג המתווה שיגביל את התפילות בבתי הכנסת ביום הכיפורים, וכן את ההפגנות הנערכות ליד בית ראש הממשלה בירושלים.

את ההגדרות החדשות יגבשו הבוקר צוותים מקצועיים של משרדי הבריאות, המשפטים וביטחון הפנים. הם יבחנו את היקף התחלואה הידועה גם בבתי הכנסת וגם בהפגנות וכן את צורכי האכיפה של המשטרה.

ההמלצות יוצגו לשרים אדלשטיין, אוחנה וניסנקורן, ולאחר שצוות השרים יבחן אותן ויאשר אותן הן יועלו לקבינט הקורונה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות