הפסד צורב: הקנס העצום שחברת ‘תנובה’ ספגה בגלל תביעה ייצוגית

שופטת בית המשפט המחוזי קיבלה את טענת התביעה הייצוגית, לפיה ניצלה החברה את הסרת הפיקוח הממשלתי והעלתה את מחירו של הקוטג' ב-2009 • ומדוע הקנס יועבר לקרן לקידום התחרות ולא לצרכנים?
חרדים 10
כ"ז סיון התש"פ / 18.06.2020 21:21

הפסד צורב לתנובה בתביעה ייצוגית: שופטת בית המשפט המחוזי מרכז קבעה כי יצרנית מוצרי החלב הוותיקה תשלם קנס בסכום של כ-20 מיליון שקלים, כולל ריבית והצמדה.

זאת בעקבות בתביעה שהוגשה נגדה לפני כארבע שנים, בה נטען כי תנובה העלתה את מחירי הקוטג’ באופן מופרז מאז שהמחיר הוצא מפיקוח ממשלתי, ועד שהחלה מה שכונה ‘מחאת הקוטג”.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, במהלך המשפט הציעה תנובה לשלם את הפיצוי באמצעות תרומת מוצרי קוטג’ לעמותות שמסייעות למעוטי יכולת, וכן מתן גביע קוטג’ נוסף בעת רכישת גביע קוטג’, אך השופטת דחתה את ההצעה.

ביהמ”ש פסק כי אמנם הקבוצה הזכאית לפיצוי היא כל מי שרכשו גביעי קוטג’ בתקופה שבין תחילת 2009 לבין קיץ 2011, אך בשל מורכבות איתור כל הזכאים לפיצוי ותשלום פיצוי לכל אחד מהם – “יש לבחון מתן סעד אחר לטובת הקבוצה או לטובת הציבור”.

לכן, הפיצוי ישולם לקרן במשרד המשפטים שתוקצה לטובת קידום התחרות בענף מוצרי החלב.

“אני דוחה את הצעת תנובה למתן שווה כסף בדמות מוצרי קוטג'”, הבהירה השופטת. “מעבר לשאלה אם שווי המוצרים ייקבע לפי שוויים לצרכן או לפי שוויים לתנובה… מתן מוצרים יביא תועלת כלכלית ישירה או עקיפה לתנובה”, נימקה.

השופטת הוסיפה:  “בהתחשב בסכום הפיצוי מחד גיסא, ובמספרם הגדול של התובעים מנגד, הפיצוי האישי יגיע ל-18 שקלים בודדים בלבד, כלומר שאין מדובר בסעד כספי משמעותי לכל אחד מן הנפגעים. העיקר בענייננו הוא אכיפת הדין והרתעה מפני הפרתו, ואלו יושגו על ידי חיובה של תנובה לשלם את הפיצוי, וכמובן תשלומו בפועל”.

מתנובה נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: “פסק הדין המלא טרם פורסם. עם פרסומו תתייחס אליו החברה בכללותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות