הקומבינה: כך נוסעים מאות בחורי ישיבה בחינם בתחבורה ציבורית • תחקיר חרדים 10

בחורי ישיבות מנפיקים באמצעות מאכערים 'רב קו', המעניק להם נסיעות חינם במשך יותר משנתיים, תוך שימוש בתעודות פיקטיביות של השירות הלאומי-אזרחי • תחקיר חרדים 10 חושף את המנגנון המתוחכם, עבורו משלמים בחורים 1500 ש"ח • הערכות: כ-1000 בחורים נהנים מהקומבינה 
ישראל יוספי
כ"ו ניסן התש"פ / 19.04.2020 21:54

העולם הוא מקום של סיפורים. כל מילה, של כל אדם, יכולה להפוך לסיפור – כדוגמת הסיפור הבא, שהתחיל במילה.

נסעתי יחד עם חבר באוטובוס. במהלך הנסיעה עלה ששנינו מרבים לנסוע בתחבורה הציבורית, והנסיעות יקרות מאוד.

“אני מזמן לא משלם עבור תחבורה הציבורית”, הוא אמר לי, לתדהמתי.

איך יכול להיות? הקשתי.

“יש ‘קומבינה’ שעשו עבורי ויותר לא עושים אותה”.

מהי הקומבינה? התעניינתי.

“שלמתי 1200 שקלים לנתי, בחור מהישיבה, ורשמו אותי כאילו אני עושה ‘שירות לאומי’ ולכך יש ‘רב קו’ עם נסיעות בחינם, למשך שנתיים”.

ואתה באמת צריך לעשות שירות לאומי?

“נראה לך? זו קומבינה!  לא צריך לעשות כלום. רק לשלם על הקומבינה. אבל נתי, הבחור שעשה עבורי את זה, כבר לא עושה”.

הסיפור נתקע לי בראש. מעניין, הרהרתי.

מספר ימים לאחר מכן נסעתי לבני ברק עם דני, שגם הוא, מתברר עשה את הקומבינה המדוברת. הסתובבנו ברחוב רבי עקיבא – רחוב הקניות הראשי של העיר.

הייתי צריך להסתפר. קבעתי תור אצל הספר שממוקם בסוף רחוב רבי עקיבא, והגעתי אליו אחרי הקניות. סיימתי להסתפר, אני מתארגן לצאת, והבא בתור אחרי היה בחור ישיבה. הוא התיישב בכיסא שפיניתי, ותוך כדי שאני מתארגן – הוא שואל אותי: תגיד, נכון קוראים לך אסף כהן?

לא, עניתי.

התחלנו לדבר והשיחה זרמה. שאלתי איפה הוא לומד, הוא שאל איפה אני. מכאן לשם השיחה נדדה ל’רב קו’. הבחור החל לספר שגם לו יש ‘רב קו’ בחינם, שחבר שלו, יוסף מהישיבה, סידר לו “תמורת 1500 שקלים לשלוש שנים”.

איך יכול להיות? אמרתי לו. שמעתי שכבר מזמן לא עושים את זה. 

“ברור שכן. אני עשיתי לפני שבועיים”, גילה.

אני גם יכול?  

“בוודאי שאתה יכול”.

איך זה עובד?

“ככה: אתה משלם 1500 שקלים ליוסף, רושמים אותך שאתה עושה ‘שירות לאומי’. אתה, כמובן, בכלל לא עושה וממשיך ללמוד בישיבה כרגיל, רק רושמים אותך, ויש לך ‘רב קו’ לשלוש שנים”.

דני התפרץ לשיחה: “שלוש שנים? אין מצב. עשיתי לפני שנה וזה טוב לשנתיים בלבד”.

הבחור על כיסא הספר: “חבר שלי יוסף אמר שזה לשלוש שנים. יכול להיות שלך עשו לשנתיים, אבל לי לשלוש”.

אפשר לסמוך עליו?  

“כן.  הוא אחלה בחור. אני לא הראשון שעשה דרכו. כל הישיבה מכירה אותו, אין מה לדאוג. סמכתי עליו שיסדר לי והוא סידר לי. חצי מישיבה שלי עשתה דרכו”.

עם מי אני צריך לדבר על זה ומה אני צריך להביא חוץ מכסף?  

“אם אתה רוצה, אני אדבר עם יוסף ונגיד לו שפגשתי אותך ואתה מעוניין לעשות את ה’רב קו’. אני לא ממש יודע לענות מה צריך להעביר לו. אני יודע שזה מאוד משתלם. אני  נוסע הרבה. יוצא כמעט חינם”.

גם אני נוסע המון בתחבורה ציבורית. העלויות בחודש מאוד יקרות. תוכל לתת לי את המספר של יוסף? 

“לא. אני קודם אדבר עם יוסף  לפני שאני מעביר לך את המספר שלו. צריך לבקש רשות, אני  לא מעביר ככה את המספר. קח את הטלפון שלי, תחייג אליי שניה ואשמור את המספר שלך. אדבר איתו עליך ואם יסכים אעביר לך את המספר. מחר צור איתי קשר”.

אילוסטרציה. צילום: Uri Lenz/FLASH90

החוק לקבלת נסיעות חינם לשירות לאומי אזרחי:

צו פיקוח על מצרכים, ושירותים, סעיף 15

וכן מתנדב בשירות לאומי או מתנדב בשנת שירות, כהגדרתם בחוק שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשרות לאומי) התשנח-1998 ומשרת בשירות לאומי אזרחי כהגדרתו בחוק שירות לאומי אזרחי, התשעד-2014, פטור מתשלום מכל קווי השירות, למעט נסיעה בקווי אילת והערבה, בהצגת תעודה המעידה על מעמדו.

מתנדבי השירות הלאומיאזרחי זכאים לפטור מלא מתשלום בנסיעה באוטובוס וברכבת. בהתאם לסיכום עם משרד התחבורה, רשאים המתנדבים לגשת לתחנות על הקושל משרד התחבורה הפרוסות ברחבי הארץ ולהנפיק כרטיס רבקו המיועד למתנדבי השירות הלאומי, בכפוף להצגת תעודת זהות וכרטיס מתנדב שירות לאומי‘, אותו קיבלו המתנדבים מהגופים המוכרים דרכם נרשמו לשירות. שם ייטען הכרטיס בפרופיל האישי של הנוסע“. 

יום לאחר השיחה במספרה, מצלצל הטלפון שלי. על הקו מספר לא מוכר. עניתי.

עם מי אני מדבר?

“מדבר יוסף, אתמול פגשת את חבר שלי במספרה, הבנתי שאתה רוצה לעשות ‘רב קו’…”

כן, עניתי, אבל לא ממש הבנתי איך זה עובד. אני מעביר לך כסף וכרטיס ‘רב קו’, ואז מטעינים אותו לשנתיים או שלוש. כמה זמן? לחבר שלי עשו לשנתיים, והבנתי מחבר שלך אתמול שזה לשלוש שנים. 

“שנתיים? לא, לא יכול להיות. זה שנתיים ושמונה חודשים. זה עובד ככה: אתה מעביר לי את הכסף ,לא צריך להעביר לי ‘רב קו’. אתה מביא לי כסף, תמונת פספורט, שם ומספר תעודת זהות שלך. אני מעביר את הכל לאנשים. מישהו במשרדים של ה’שירות לאומי’ רושם אותך במחשבים שלהם. מאותו רגע זה נחשב כאילו אתה עושה ‘שירות לאומי’ ומוציאים כרטיס”.

על השם שלי?

“כן. כרטיס רשמי על השם שלך שאתה עושה ‘שירות לאומי’, מעבירים אליי את הכרטיס, אתה לוקח את הכרטיס ממני, הולך לתחנה מרכזית איפה שעושים ‘רב קו’, אומר לנציגה: אני עושה ‘שירות לאומי’, תוציאי לי ‘רב קו’ של ‘שירות לאומי'”.

זה נקרא שאני עושה ‘שירות לאומי’? 

“תקשיב, אתה עושה את ה’רב קו’, מתקשר אליי אחרי שהוצאת אותו, אני מעביר את זה הלאה, שימחקו אותך מהמחשבים של ה’שירות לאומי'”.

אם הבנתי נכון: רושמים אותי כעושה שירות ואז מוחקים אותי?! 

“כן. כי אם תישאר רשום במחשב של השירות לאומי, הצבא יעשה ביקורת או משרד הדתות, ויראו שאתה רשום ב’שירות לאומי’ – ואז לא תקבל קיצבה ממשרד הדתות  כי אתה נחשב ‘שירות לאומי’ לא בחור ישיבה. הבנת? צריך לעשות את זה כמה שיותר מהר! הוא אמר לך את העלות של זה?”

כן, 1500 שקלים. 

“כן, זה יוצא בסך הכל כארבעים ומשהו שקל לחודש. ממש זול.”

עניתי שאבדוק ואחזור אליו בהקדם.

חייגתי שוב ליוסף, במטרה להקשות עליו.

יוסף, דיברנו לפני כמה דקות לגבי ה’רב קו’. רציתי לשאול: יש לי חבר שגם רוצה לעשות את זה. הוא קיבל פטור מהצבא על סעיף נפשי. הוא שאל אותי אם אפשר לעשות את זה בשבילו ולהשאיר אותו רשום, לא למחוק אותו. כאילו עושה ‘שירות לאומי’. הוא רוצה שיחשב לו שהוא עושה שירות לאומי. הוא עובד, לא לומד בישיבה. השאלה אם זה אפשרי? 

“אז למה שלא יעשה שירות לאומי?”

לא, הוא לא רוצה לעשות. הוא עובד, זה יפריע לו.

“הוא רוצה להיות רשום ולא לעשות”.

בדיוק. השאלה האם אפשר להשאיר אותו רשום כאילו הוא עושה שירות לאומי באופן קבוע?

“אני אברר ואחזור אליך”.

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Yossi Zeliger/FLASH90

אחרי כמה דקות יוסף חזר. “בדקתי לך, זה אפשרי, אין בעיה לעשות את זה עבור חבר שלך, אבל קח בחשבון שעלולים לתפוס אותו שהוא לא באמת עושה שירות לאומי”.

דיברתי איתו, הוא מוכן לקחת אחריות, הוא לא מפחד. 

“אוקי, אז בעיקרון אין בעיה, שלא יהיה טלפון שבור,  קח את המספר של מי שעושה את זה. קוראים לו דוד, דבר איתו”.

חייגתי לדוד. ניסיתי להבין האם אפשר להשתמש בתעודת ‘השירות הלאומי’ באופן קבוע. התשובה: כנראה לא, כי מפחדים מביקורת.

“אני יכול לעשות לו רב קו לשנתיים ושמונה חודשים, להביא לו תעודה ולבטל את התעודה אחר-כך. התעודה נשארת אצלך, אתה מבין, זה העניין”.

התעודה נשארת אצלי? היא לא  נשארת אצלכם?   

“לא , לא, התעודה נשארת אצלך. רק שהיא לא פעילה”.

אתה מוציא לי את התעודה, מביא לי אותה ואז אני מוציא ‘רב קו’…       

“כן. בטח שאני מביא לך את התעודה. עם התעודה אתה עושה את הרב קו, אחרי שאתה עושה את הרב קו באותו רגע התעודה פעילה, אתה מתקשר אליי ואומר לי לבטל. זה אמור לקחת פחות מעשרים וארבע שעות. אחרי שאתה עושה את ה’רב קו’ אני מבטל. התעודה נשארת אצלך, זה טוב לפקח ולכל מיני אנשים שאתה מראה להם את התעודה”.

רקע כללי: נכון לשנת 2018  משרתים בשירות לאומי-אזרחי  קרוב ל-18,000 מתנדבים. הם מגיעים מכלל המגזרים והקבוצות בחברה: בנות ובנים, יהודים ובני מיעוטים, דתיים, חילונים וחרדים, צעירים מרקע של סיכון ומצוקה וצעירים עם צרכים מיוחדים.

במסגרת השירות הלאומי מתנדבים צעירים וצעירות שקיבלו פטור מצה”ל מטעמים שונים. השירות הלאומי-אזרחי כולל גם תלמידי ישיבות במעמד ‘תורתם אומנותם’, שבחרו להתנדב בקהילה.

ב’רב קו’ לשנתיים, תמורת 1500 שקלים ורישום ב’שירות לאומי’, ניתן לחסוך אלפי שקלים.

לדוגמא דני, החבר עמו נסעתי: הוא נוסע מבאר שבע לירושלים פעמיים בשבוע וחוסך 80 שקלים, לא כולל נסיעות עירוניות. בחודש – 320 שקלים לחודש. ב-24 חודשי שירות –  7,680 שקלים. לא כולל יתר הנסיעות שמבצעים.

לפי הערכות, לפחות 1000 איש כבר ביצעו את הקומבינה הזו. מדובר במיליוני שקלים הנגזלים מקופת המדינה.  החישוב הזה, אגב, אינו כולל עוד מגזרים שמאכערים פועלים בקרבם.

השאלה הגדולה היא: כמה נעים באוטובוסים עם רב קו ‘שרות לאומי מזויף?!

תוך כדי התחקיר נפגשתי עם כמה מאכערים. כל אחד מהם נקב באוזני באורך תקופה שונה של ה’רב קו’. אחד אמר לי 18 חודשים, אחר – 24 חודשים, שנתיים ושמונה, שלוש שנים’. כנראה שאף אחד לא יודע במדויק.

אולי שנה, אולי שנתיים. אולי זה לא מסתיים לעולם. מה שבטוח הוא: מקבלים ‘רב קו’ פעיל חופשי תמורת 1500 שקלים. מעבר לזה הכל מעורפל. מנפלאות הקומבינה.

אחד המאכערים סיפר לי: “עליתי לטרמפ והנהג שהסיע אותי הציע לי לעשות את עסקת ה’רב קו’ תמורת רישום בשירות לאומי. לקחתי את המספר שלו כדי לשאול את ההורים. באתי להורים וביקשתי שישלמו עבור הרב קו. ‘זה רב קו בהנחה מאוד גדולה וחיסכון של אלפי שקלים’, אמרתי להם.

“הורי בדקו איך העסקה מתבצעת, והבינו שיש כאן תרמית. אמרו לי שהם לא מוכנים לשלם עבור זה, וימשיכו לשלם עבור הנסיעות כמו ששילמו עד היום”.

אבל המאכער מהטראמפ לא הפסיד עסקה. הוא הבין שיש פה בחור ישיבה שיכול להביא לו הרבה לקוחות, והציע לו עסקה אחרת: כל עשרה בחורים שתביא לי בגילאי 18 עד 24, שיעשו את הקומבינה דרכי, אשלם לך 1500 שקלים.

וזה בדיוק מה שקרה.

בנם של ההורים הישרים הפך למאעכר בעצמו.

למצולמים אין כל קשר לכתבה. תמונת אילוסרציה: Zuzana Janku/Flash 90

מרשות השירות הלאומי אזרחי נמסר בתגובה לחרדים 10:

אנו שומעים לראשונה על טענות הזיוף החמורות ובודקים את הנושא לעומק.

מבירור שעשתה הרשות עולה, כי לא הונפקו כרטיסים למי שאינו בשירות ואינו זכאי לתעודה. על כן נראה כי מדובר, לכאורה, באירוע זיוף חמור ביותר.

רשות השירות הלאומי אזרחי מבקשת לקבל את כל הפרטים הידועים ותמשיך בבירור מעמיק של הנושא בכדי לבחון את הצורך להגיש תלונה למשטרה על זיוף תעודות המתנדב ולמצות את חומרת הדין.

הדפס כתבה

52 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חילול השם לא יכופר גם ביום כיפור
    19/04/2020 22:12
    בת קול
  1. תלמיד ישיבה עלאק

  2. כתבה שיקרית
    19/04/2020 22:16
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. כתבה שיקרית

  4. ומה האינטרס שלכם לרוץ לספר את זה לכולם?
    19/04/2020 22:33
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. ומה האינטרס שלכם לרוץ לספר את זה לכולם?

    • חי   05/05/2020 19:37

      האינטרס הוא כמובן לחשוף שחיתות במקרה הזה עשו עבודה מעולה

  6. בשביל מה לפרסם?
    19/04/2020 22:34
    חרידים 10.
  7. בושה

    • משה   20/04/2020 12:39

      זה באמת בושה גדולה
      ב”ה יש חרדים אמיתיים שמוחים בזה

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   26/04/2020 22:09

      כל המפרסם תבוא עליו ברכה

  8. מזעזע
    19/04/2020 22:35
    כ
  9. מישהו עושה הרבה כסף בלי להניד עפעף ומערכת ציבורית משלמת

  10. אתם חיים בסרט עושים את זה
    19/04/2020 22:39
    רני
  11. גם חילוניים גמורים כמוני מה זה קשור לחרדים זה פשוט משתלם למה מורות פרטיות לא נותנות חשבונית? זה לא הפסד מס למדינה

    • משה   20/04/2020 12:40

      אתה חרדי שכותב בשם ‘חילונים גמורים’
      חילונים מתגייסים…
      וגם אם זה היה נכון, חילונים גם מחללים שבת, אז זה מותר לחרדים?!

  12. מה הקטע? זה שלבחורי ישיבה אין סטודנט ונגזלים על ידי תשלום לאוטובוס זה כן טוב
    19/04/2020 23:17
    דוד
  13. חרדים 10 בושו.

    • משה   20/04/2020 12:43

      אפשר להתווכח אם צודק או לא צודק שבחורי ישיבות לא מקבלים סטודנט, אבל אחר שחברות התחבורה קבעו שלא, אסור לרמות אותם וזה גזל גמור.
      חוץ מזה, כאן לא מדובר בסטודנט אלא בשירות לאומי!

  14. חבורת גנבים
    19/04/2020 23:56
    המאמין
  15. אלו הגנבים של הדור הבא. תזכרו היטב, בעתיד כאשר הם יהיו בעלי עסקים, הם יעקצו אתכם. כל גדל נוכל.

  16. ה"תחקיר" הנורא מתאים לערוץ 13 וכד'
    20/04/2020 00:17
    תוהה
  17. ולא לאתר הנקרא חרדי או חרדים10. אני פשוט מזועזע שאתר המזוהה עם חרדים עושה כזה תחקיר שגורם לחילול השם. ואם כוונתו להמעיט בגניבות – עליו לפנות לגדולי ישראל. במקום לפרסם דברים כאלו ברבים וליתן טרף לפי החילונים שמחכים יום יום לדברים אלו. לא מספיק השיסוע בעם עד עכשיו? כמה שווה הקרדיט של התחקיר מול הנזק שזה עושה???

    • מיכל   20/04/2020 08:41

      כל מי שיוצא נגד הכותב אינו באמת שומר מצוות.
      כי עד כמה שחילונית כמוני זוכרת
      אל תגנוב זה פקודה מאלוהים.
      אבל כמו כל דבר זה בגדר המלצה.

  18. בחורי ישיבה הם הכי הכי שירות לאומי !!
    20/04/2020 00:28
    בחור ישיבה
  19. למי שעדיין לא הפנים את העניין, עם ישראל שרד אלפי שנה רק בזכות אותם בחורי ישיבה, ועם ישראל ימשיך את שלשלת הדורות רק בזכות אותם בחורי ישיבה,
    אז ספרו לי אם זה לא נקרא שירות לאומי אז מה זה בכלל שירות לאומי !!

  20. איך זה יכול להיות
    20/04/2020 01:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  21. איך זה יכול להיות שאלף בחורים עשו כך ואף אחד לא שמע על זה
    חוץ מזה שלרוב מוחלט של הבחורים זה לא משתלם כי לא נוסעים כזה הרבה

  22. אתם רציניים?????
    20/04/2020 02:09
    לאמשנה
  23. למה שחרדים ילכלכו על חרדים????? הזיה הכתבה הזו!!!! א. בחורי הישיבה עושים יותר משירות לאומי
    ב. המדינה לוקחת מהחרדים מלאאאן כסף ולא נותנת תמורה על זה כמו לחילונים והגונב נגנב פטור
    ג. סתם עדיף לא לגנוב ולא לעשות קומבינות, זה לא האופי החרדי האמיתי… אסור לעודד את זה אבל מי שכבר עשה, שיהיה… למה שאתר חרדי יעלה את זה??? לא ברור!!!!

    • מיכל   20/04/2020 08:44

      לעורר מודעות לרוע האנושי.
      לעובדה שכמו כל חוק גם זה בגדר המלצה

    • מיכל   20/04/2020 08:49

      כי עד כמה שחילונית כמוני זוכרת אתם אמורים לקיים את המצוות..
      כשאתה במודע גונב אתה לא דתי לא חרדי לא צדיק
      אתה רק גנב.

    • משה   20/04/2020 12:37

      למה חרדים מלכלכים על חרדים? כי מחובתנו למחות על מעשים אסורים כאלה. כל ישראל ערבים זל לזה. ועוד שאם לא נמחה, יאמרו שכל החרדים גזלנים.
      אז זהו שלא: יש ‘חרדים’ במירכאות שלא שמעו לא לא תגנוב ועל לא תגנובו, ויש חרדים טובים ואמיתיים, וישרים.

  24. איפה היראת שמיים ?!!
    20/04/2020 02:15
    ירא שמיים
  25. אם זה נכון – כמה איסורים יש בזה מלבד לא תגנוב?

  26. והבנות עושות תעודת סטודנט חינם
    20/04/2020 06:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  27. עם קורסים ללא חובת התייצבות במימון המדינה בנוות ישראל/כל מיני סמינרים בחינם על חשבון המדינה

  28. גנבת רב קו
    20/04/2020 07:11
    חרדי ירא שמים
  29. כל הכבוד לכם. אתר שעושה את עבודתו ללא מורא חייב לפרסם ולספר את זה , שמדובר בגנבים ולא כל הציבור . מי שגנב שיעמידו אותו לדין !!!!!!!!!!!!!

  30. חדרים 10 דבילים
    20/04/2020 07:54
    מוטי
  31. גם אם זה נכון לא כל ליכלוך מוציאים החוצה בשביל הרייטיג

  32. כתבה מעניינת.
    20/04/2020 08:14
    אברהם
  33. התגובות שנגד חשיפת שחיתות מאכזבות. תתביישו. ועוד יש כאלה שגם מצדיקים את המעשה

  34. כל הכבוד לישראל יוספי, וזה רק טיפה בים
    20/04/2020 10:35
    אחד
  35. להמשיך לנקות את הליכלוך בנחישות וללא פשרות

  36. בשביל מה אתם מפרסמים את זה???????????.
    20/04/2020 12:13
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  37. נכון שהמעשה חמור מאד ומזעזע,אבל כאתר חרדי,בשביל מה להוסיף עוד לפרצי השנאה,השטנה וההסתה???????? למה לפרסם? כדי שמחר זה יהיה בראש המהדורה בכאן 11,12,ו-13?
    היד כה מהירה על המקלדת! אנא חישבו שניה לפני הלהיטות לסקופ הבא!
    חילול ה’ החמור מכל העוונות!

  38. בושה וכלימה
    20/04/2020 12:41
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  39. תתביישו לכם לפרסם כזה דבר, מה יש לסטודנטים החילוניים מותר ולתלמידי הישיבות אסור. בושה וכלימה לאתר חרדי.

    • בו   20/04/2020 19:32

      לא מאמין לכם

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   20/04/2020 22:46

      לא תגנוב נמחק מעשרת הדברות

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   19/05/2020 00:39

        לא תגנוב שבעשרת הדברות מדבר על גונב נפשות, כמו שהמדינה בראשית דרכה חטפה וגנבה אלפי ילדים קטנים מהוריהם.
        לא תגנוב ממון, כתוב בפסוק אחר לא תגנובו.
        אגב, גם לחילוני או דתי אסור לגנוב.

  40. גנבים ומטומטמים יוצא שהם משלמים יותר
    20/04/2020 15:33
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  41. ממה שהיו צריכים בלי הלאו של לא תגנוב כופרים חסרי אמונה רשעים מרושעים

  42. חטיפים גם.
    20/04/2020 18:55
    רשומים!
  43. זה שיש מחופשים לישיבה בוחרים, לא מתיר ללבלרי אתרכם להוציא את הכביסה המטורפת החוצה.
    מי שעשו בפרסום הנעל והשחרת פני היקרים נוכח השיסוי הקיים בלאו הכי, עתיד ליתן את הדין.
    לא כל פירסום מותר.

  44. לא תגנוב נמחק מעשרת הדברות
    20/04/2020 22:41
    עצובה
  45. מה לומדים בישיבה הילכות גנבה

  46. כל הסיפור מוזר
    21/04/2020 08:02
    אברהם
  47. 1.איזה בחור ישיבה נוסע כל כך הרבה?מי ישלם 1500 כדי לרמות?
    גם מי שנוסע כל שבוע הביתה(במקום פעם בחודש)משלם 1000שח.
    2.יש לי 3 בנים בחורי ישיבה ואף אחד לא שמע על זה.
    3.מוזר שאתר חרדי ככה מדבר על בחורי ישיבה.צריך להבין שאם זה נכון מדובר על בחורי ישיבה שנוסעים כל הזמן , ולא בחורי ישיבה רגילים.
    4.סעיף נסיעות עולה לי לבחור כ700 שח (כולל החופש),כל הסיפור מאד מוזר.

  48. התגובות לכתבה מצוינות!
    21/04/2020 08:14
    פאבל
  49. אם לסכם את רוב התגובת לנקודות עיקריות:
    1) לא גנבנו, שקרנים!!
    2) למה אתם מספרים לכולם?!
    3) מותר לנו, כי מגיע לנו!

  50. לא לפרסם - חילול ה' ! אבל כן לטפל ברמה האישית
    21/04/2020 09:48
    הלינקים 613
  51. כלומר:
    1. לשאול רבנים גדולים, מה לעשות במקרה כזה.
    2. ואם יתירו, למסור את הפרטים למשטרה.

    כך שמצד אחד אין חילול ה’ בפרסום הפרשה, ומצד שני לא ממשיכים את הרמאות.

  52. גנבת הרב קו
    21/04/2020 09:56
    אבי
  53. זה הזיו חיבים לטפל בגנבי בלי לפרסם את זה בחדשות זה חילול ה ועגב אני בטוח שהם ספרדים

    • 123456789   22/04/2020 12:09

      גזען

    • הלינקים 613   22/04/2020 23:05

      לשון הרע זה לא משחק

  54. אני לא מאמין לזה,
    23/04/2020 11:48
    yaacov
  55. אבל אם זה נכון, זה גזל גמור, בספרים הקדושים כתוב שגזל מטמטם את הלב כמו מאכלות אסורות

  56. עצוב ...
    26/04/2020 22:22
    מאיר
  57. כשאתה מזלזל במדינה שבה אתה חי, כשאתה מסתכל על הצבא שמגן על חייך כעל נטע זר, כשאתה חושב שצריך רק ללמוד תורה מבלי לשלב זאת עם עבודה, אתה הופך לאתם מתנשא, לא מוסרי , לאדם אלים , לאדם שלא מחובר לקרקע ולמציאות, חבל שהחרדים לא לומדים מהעבר ונוטשים את הגלות והופכים להיות חלק אמיתי מעם ישראל , אפשר לשלב ישיבה עם צבא וזה עובד מצוין בישיבות ההסדר , מאחל לאחינו החרדים לעזוב את דרך החיים המתבדלת והמתנשאת ולהיות חלק אמיתי מעם ישראל.

  58. הכתבה הזו היא בדיחה אחת גדולה
    30/04/2020 01:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  59. ולו מהסיבה הפשוטה: ישנם עשרות אלפי בחורי ישיבות, כן ירבו.
    אלף בחורים (גם אם זה המספר, אנ’לא מאמין לזה) הם מיעוט זניח.

    לשם ההשוואה בלבד: זה מזכיר את מה שטענה היום מנחה כלשהי (לא משנה איפה) ש’חלק נרחב’ מהעם בישראל כיום שייך לקבוצת הגאים. חלומות נעימים…

  60. אני חושבת שבחורי הישיבות לא צריכים להסתתר מאחורי קומבינות,
    30/04/2020 11:57
    שיר
  61. מגיע להם לקבל את זה באופן רשמי, שכל בחור ישיבה יהיה זכאי לזה!

  62. עלילת דם
    01/05/2020 01:06
    בחור ישיבה
  63. א.בתור בחור ישיבה באחת הישיבות הגדולות לא שמעתי על זה לכן זה נראה לי המצאה
    ב. אף אם זה נכון זה פשוט חומר לאנטישמיות ולהסתה כנגד הציבור החרדי כולו ועוד לפנות לשירות הלאומי זה בכלל מוסר לכל דבר וענין שכידוע עונשו חמור
    ג.ולעצם הענין האם מגיע להם נסיעות הציבור החרדי סבור אידאולוגית שלימוד בישיבה זה תרומה לא פחות (ואפילו יותר) משירות צבאי ושירות לאומי ואין שום סיבה שהנבחרת של עמ”י שהם בני הישיבות ששוקדים על תלמודם יומם וליל שבזכותם אנו קיימים בארץ הזאת כמו שכתוב בתורה ובתלמוד יטפלו לרעה ולא יקבלו נסיעות כמו חייל או מתנדב בשירות הלאומי זה שהם לא מבינים את זה זה בעיה קשה
    אבל זו האמת חד משמעי!!!!
    אגב זה שהם לא מבינים לא מתיר לנו לפעול בצורה כזאת זה כבר נושא הלכתי ויש פה כמה נושאים א.אולי גזל ב.שקר ג. חילול השם וכל נידון זה סוגיה ענקית בפנ”ע וכל אחד שישאל רב לפני שהוא עושה דבר כזה

    ו

  64. מותר ומצוה לגנוב מהמדינה
    01/05/2020 04:37
    משה
  65. מותר ומצוה לגנוב מהמדינה

  66. כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות
    04/05/2020 19:27
    קרדום לחפור בו
  67. מחללי שם שמים בפרהסיה

  68. אני דתי ומה שהם עשו זה גזל לכל דבר ועניין
    07/05/2020 16:00
    אני
  69. וגובל בחילול השם
    אחרי זה בגללם החילונים מסתכלים עלינו וחושבים שכולנו גנבים

    החיים יקרים פה
    תתמודדו באופן הוגן
    אין קיצורי דרך

  70. ובערת הרע מקרבך
    07/05/2020 16:02
    אני
  71. טוב שעשו כתבה
    צריך להוקיע אותם מאיתנו

    הם עושים שם רע לכלל הדתיים

  72. בושה וחרפה שאתם מפרסמים זאת בציבור
    19/05/2020 00:41
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  73. צריך לטפל בזאת בחומרה אולם אין לגרום חילול השם על ידי זה ואתם עושים זאת בושה. ואין אני מתיר את מעשיהם של הנערים אולם אני מתנגד ללשון הרע וחילול השם שאתם התר הכביכול חרדי מפרסם.

  74. כך זה עובד
    12/05/2021 09:16
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  75. חברים
    לא רק ג’ובניקים ישרתו ב’כאילו’ ויסעו חינם אלא גם החרדים
    לא טוב לכם תתפוצצו עם הג’ובניקים