מאבק בקורונה: הגבלות התנועה יוחמרו, החנויות ייסגרו לשבוע

בדיון שקיים ראש הממשלה עם נציגי משרדי הבריאות, האוצר והביטחון הוחלט לעצור את התחבורה הציבורית ולסגור את כל החנויות - למעט חנויות פארם ורשתות מזון • המטרה: לצמצם את היציאה של האזרחים אל מחוץ לבתים • ההערכות: בתוך שלושה שבועות יהיו כ-1,000 חולים מונשמים
יוני גרין
כ"ז אדר התש"פ / 23.03.2020 19:16

בתום דיון שנמשך היום (שני) יותר מ-8 שעות בין ראש הממשלה, נציגי משרדי הבריאות ומשרד האוצר וגורמים נוספים, הוחלט כי הממשלה תצביע על החלטה להפסיק לחלוטין את התחבורה הציבורית ולסגור את כלל החנויות במדינה מלבד חנויות פארם ומזון – לשבעה ימים.

בתום הדיון נתניהו הורה להגביר באופן דרמטי את האכיפה על הגבלות התנועה במטרה לצמצם מגע ולמנוע את המשך התפשטות נגיף קורונה.

כמו כן הורה להכין נוסח החלטה – עליו עמלים  הלילה – להחמרת הגבלות התנועה, למעט עבודה, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים – ומקרים חריגים נוספים.

ההנחיות בעניין הגעה לעבודה לא השתנו בשלב זה. במקרה ויהיה עדכון להנחיות – יינתן זמן התארגנות.

האפשרות להצטייד במזון, תרופות ומוצרים חיוניים לא תוגבל גם לאחר אישור ההחלטה.

עד כה המשטרה לא יכלה לאכוף את התקנות של איסור יציאה מהבית, מאחר שהן לא הוגדרו בבירור ולא הייתה סנקציה פלילית. התקנות שינוסחו הלילה יאפשרו לשוטרים לאכוף הפרות של יציאה מהבית לא לצורך חיוני.

מניין חולי הקורונה בישראל זינק הערב ל-1442, 29 במצב קשה. 40 מהחולים במצב בינוני. החלימו – 41.

במהלך הדיון התעוררו חילוקי דעות חריפים בין נציגי משרד הבריאות ליתר נציגי הממשלה.

הראשונים דרשו לעצור את תנועת האזרחים במרחב הציבורי ולסגור את כול החנויות למעט העסקים החיוניים, ואילו האחרים קראו לצמצום התנועה בלבד. נציגי משרד האוצר התעקשו על כך שהמשק לא יוכל להשתקם מצעד קיצוני כהסגר כללי.

נתניהו הורה לצדדים לגבש מתכונת שתוסכם על שניהם, וצעדי החירום שהוכרזו הם הפשרה שסוכמה.

במסגרת הדיון המיוחד הוצגו מודלים שונים ובהם אחד העוסק בעליית מספר החולים בישראל. מודל זה הדגיש את הדמיון לתהליך שעברה איטליה. אחת ההערכות שניתנו היא שבתוך שלושה שבועות יהיו בישראל כ-1,000 חולים מונשמים.

עוד עלה בדיון הצורך לתת בידי המשטרה כלים אפקטיביים לאכיפת ההנחיות. תקנות החירום האחרונות שאושרו אינן מספקות מענה להפרות של אזרחים, אלא נדרשות רק לענישה של בעלי עסקים.

בנוסף לצוות הכלכלי, שיציג מחר את תכנית הסיוע המסיבי לעצמאים שכירים ועסקים, הנחה נתניהו על הקמת צוות להגדלה נוספת של הבדיקות לאיתור חולים וצוות נוסף לבדיקות סקר לכלל האוכלוסיה.

בדיון נשמעו סקירות מפי כלל הגורמים שהשתתפו בו ודנו בהשלכות של כל אחת מהאפשרויות שעלו בדיון.

בדיון השתתפו שר הבריאות, שר הביטחון, שר הבט”פ, שר האוצר, שר הכלכלה, שר האנרגיה, שר המשפטים, ראש המל”ל, היועמ”ש, נגיד בנק ישראל, מנכ”ל משרד רה”מ, מנכ”ל משרד הבריאות, מנכ”ל משרד האוצר, מנכ”ל רשות האוכלוסין וההגירה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מ”מ מפכ”ל המשטרה, סגן הרמטכ”ל, משנה למנכ”ל משרד הבריאות, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ראש אגף בט”פ ועורף במל”ל, פרופ’ בליצר, פרופ’ אשכנזי וד”ר אסף (שגיבשו את המודל להתפשטות נגיף הקורונה במשרד הבריאות) וגורמי מקצוע נוספים.

במהלך הדיון הוזמנו להביע את דעתם גם פרופ’ רוטשטיין, פרופ’ שוקי שמר ופרופ’ גבי ברבש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות