בכיר בדגל התורה: “אין לי בעיה שאחמד טיבי יהיה שר בממשלה”

פסילת יזבק? "לא לעשות מזה 'טוצאך'. אני יודע שלא כולם אוהבים את זה בציבור החרדי, אבל אנחנו לא לאומניים" • "המיזרוחניקעס, לא יודע אם אפשר לסמוך עליהם. עם הערבים אפשר לסגור עסקים" • יו"ר 'משמרת הקודש' ואיש 'דגל', המחנך מרדכי בלוי, בראיון ליעקב גרודקה וישראל כהן
אריה ריבקינד
כ"ז טבת התש"פ / 23.01.2020 23:55

יו”ר ‘משמרת הקודש’ ואיש ‘דגל התורה’, המחנך מרדכי בלוי, העניק הערב (ליל שישי) ראיון ליעקב גרודקה וישראל כהן בתחנת הרדיו ‘קול ברמה’.

“יש מושג של דור דור ודורשיו”, פתח הרב בלוי. “בשונה מכת חדשה ביהדות החרדית, המכונים ‘הפלג’, שלהם יש השקפה, הם יודעים את ההשקפה דבר ראשון. יש דור דור ודורשיו, דור דור ומנהיגיו, ככה הקב”ה ברא את העולם… ההשקפה החרדית יש בה בכל זאת כללים מסוימים. אחר כך יש כל דבר בעיתו ובזמנו, כל דבר צריך לשאול ולקבל תשובות.

“שלוחי דרבנן נכנסו לגדולי ישראל, החסידים נכנסו לאדמו”רים, הליטאים אצל מרן הגר”ח קנייבסקי ולמרן הגרי”ג אדלשטיין לשמוע את דעתם על הדברים העומדים על הפרק”.

אנחנו החרדים – אנחנו ימניים או שמאליים?

איך אמר ידיד נפשי הרב מוישה גפני? אנחנו חרדים אבל לא מטומטמים.

טוב הוא גם אמר שהשמאל יותר אינטלגנטים. הוא אמר הרבה דברים.

ראיתי עכשיו שהימין יותר מרסק את הימין יותר מכל אדם אחר. אז אני כבר לא יודע מה זה ימין ומה זה שמאל. אבל בעצם הרב שך, שהיה הלפיד הבוער שנתן לנו את ההשקפה בחלק של אחרי קום המדינה, איך להתנהל, בקואליציות וכאלו – הוא אמר, אנחנו צריכים לעמוד בצד, לא לחוות דעות בנושאים שיש בהם פילוג או ויכוח בעם.

“הנושא של התגרות באומות, זה לא סאטמר כי לפי סאטמר אסור אפילו להיות פה או להקים פה מדינה, כמו ועד בית כזה. הוא דיבר על התגרות. זה עלול לגרום בלגן. להשתדל לא להתערב. ובכל נושא מדיני הרב שך השתדל שאם זה לא תלוי באצבעות של חברי הכנסת החרדים אז להשתדל לא להצביע. להימנע ולא לבלוט בעניין הזה.

ב-2017 כתב גפני: בנושא המדיני אני קרוב יותר לעמדות השמאל. בכנס גוש קטיף באותה שנה הוא אמר, הנושא של ארץ ישראל הוא הכי חשוב במקום השני.

אבל אתה יודע גם מה שגפני אומר בכל מקום. שכשהיה אז התרגיל הלא מריח, עם פרס ושמיר, אז הרב שך הכריע שאנחנו הולכים עם הימין. כי מצביעי הימין הם ציבור מסורתי. קואליציה בעדיפות ראשונה רק עם הימין. נקודה. עם הליכוד.

 אם הרב שך היה חי היום והיו מגיעים ושואלים אותו אם לספח את האזור הזה של בקעת הירדן, כשיש חשש חס וחלילה שזה יערער את החיבור בין מדינת ישראל לירדן ואולי יהיה חשש פיקוח נפש, מה היתה דעתו?

מי אני שאגיד מה היתה דעתו אילו. אבל אם נרצה לשפוט בעיניים של בעלבית פשוט, הרי כל נושא הסיפוח הוא דקלרטיבי, לא אמיתי. כי אנחנו הרי שם, גרים שם, הצבא שם. אלא מה? עניין הצהרתי. לומר שבבוא היום, אם ייערך הסכם שלום, למי שייך בקעת הירדן. לירדן? לא צריכה את זה. התשובה היא, עניין הצהרתי. ותלוי כמה זה נקרא התגרות באומות. כי היום אמריקה איתנו, ברור שצריך לעשות דבר כזה בתיאום עם עמי העולם שאוהדים אותנו.

הרב שך אחז, בזמנו, שבהסכם שלום עם מצרים היה בעד אבל פחד, אמר שאסור יותר מדי נורמליזציה בגלל נישואי תערובת. אבל בעניין המדיני, לגבי מגורים במה שנקרא מעבר לקו הירוק, נגיד מודיעין עילית אחז שזה בסדר, כי ידע שיש הסכמה בינלאומית שלא יחזירו אותה לעולם. ביתר היה לו פקפוק למרות שזה עוטף ירושלים. או עמנואל. באותו זמן הוא לא אהב. באותו זמן, אני מקפיד לומר את זה שוב ושוב.  לא אהב את המגורים בלב השומרון. כי חשש. היה קצת אחרת אז כל העולם.

בגדול, בנושא המדיני צריך לעבוד בהיגיון ולא בהיפך. ובנושאי בחירות, אני לא יודע אם אתם חושבים שפתאום עכשיו נזכרו או בגלל בחירות. נתניהו עשה להם תרגיל לכחול לבן.

בעניין הפסילה, הרב שטינמן היה בעד לפסול את חנין זועבי, אבל היא היתה במרמרה. והחשש תמיד היה מפני בומרנג. שלא יפנו את זה נגדנו. בגדול אני אומר, לא לקפוץ, גם אם מגיעים להצבעה ומצביעים כך או אחרת, לא לבלוט. וגם לא לעשות מזה ‘טוצאך’. אני יודע שלא כולם אוהבים כי הציבור החרדי בגלל היותו שומר מצוות מערבב קצת בין החרדיות ללאומניות.

אנחנו לא לאומניים. אנחנו חושבים שאנחנו בארץ ישראל כי זה פלטרין של מלך, כי צריך לשמור פה מצוות התלויות בארץ, להקים מרכז תורה ענק. אבל לא לעסוק בנושאים האלו, גם אם זה כורח המציאות, לא להפוך את זה לעניין, לא לעלות עכשיו לראיונות ולשידורים.

איך אמר מרן ראש הישיבה אתמול לחברי הכנסת? בשקט. בשקט. לא לדבר על זה. ההשקפה שלנו בנושא מדיני היא לא להתבלט. כנ”ל ההצבעה על החברת כנסת ה’צדקת’ ההיא שמעודדת רוצחי ילדים… צריך להיות זהירים. ולא בגלל שאנחנו חברים של אחמד טיבי. זה בסדר, אנחנו כן חברים, אנחנו צריכים, יש דברים שאנחנו רואים עין בעין איתם. בנושא הגיוס הם איתנו, בנושא הצניעות הם איתנו, בכל מיני נושאים הם יהיו איתנו.

את הברית השפלה של המיזרוחניקעס, אני לא יודע אם אפשר לסמוך עליהם.

על אחמד טיבי אפשר לסמוך ועל המיזרוחניקים לא?

בנושאים מסוימים אתה יכול לסגור איתם עסקים. זה מאד טרנד להגיד, הרשימה המשותפת, שיתוף פעולה עם אשף, זה בסדר בחלק המדיני. בחלק הפרקטי היומיומי של ההתנהלות פה במדינה, אנחנו מיעוט, הם מיעוט, רודפים אותנו, מקפחים אותנו.

יש לך בעיה הרב בלוי שאחמד טיבי יהיה שר פנים? נניח שדרעי מוותר על המשרד.

אני חושב, חוץ מהאמירות שלו המדיניות, הוא לא מדבר נגד העם היהודי. לעיריות החרדיות יכול להיות טוב אם אחמד טיבי יהיה שר פנים. אבל זה לא יקרה.

אתה אומר שההשקפה החרדית היא להיות מתון ולא לדבר מדינית. מה אתה חושב על סגן השר פרוש, אפילו הרב יצחק פינדרוס שדיבר דברים ימניים.

הרב יצחק פינדרוס גר בעיר העתיקה הוא שייך לחוג מסוים שמאד אוהבים את הארץ, וגם מאיר פרוש דור וותיק ואוהב את ארץ ישראל. הוא פרקטי. פינדרוס. יש לו גישמאק פה בארץ ישראל.

לסיכום הדברים ההשקפה החרדית נגזרת מזה שאנחנו משתדלים שתנו לנו את יבנה וחכמיה, תנו לנו לחיות כמו חרדים – בכל שאר הנושאים להשתדל מה שפחות להיגרר, וודאי לא לדבר. הצבעה? יורו לנו מרנן ורבנן גדולי ישראל לאורך שנים טובות.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יתבררו ויתלבנו
    24/01/2020 04:00
    דניאל
  1. כך נראה פני הגועל והטומאה

  2. תנו לנו את יבנה וחכמיה
    24/01/2020 08:29
    שמעון
  3. זה לא פשוט לומר את זה וגם אנחנו יודעים את עניין חנוכה אז מחילה מכבודו אם לא אתה אז מישהו אחר יקיים את העניין של קודם אתערותא דליתתא ואחר כך אתערותא דלעילא הכי פשוט זה להתפלל נקודה ותן דעתך שלא לקלקל על ידי דיבורים ריקים מתוכן בקיצור חכמים היזהרו בדברכם

  4. איבחון
    25/01/2020 22:47
    זליג גרוס
  5. …לכולם ידוע.שהמכוער והמטונף הזה.שמכונה מוטקע בלועי..הוא גוי רשע..בלבוש יהודי…כשאנו עוברים לידו.אנו מברכים..ברוך שלא עשני גוי..

  6. 2 קולות פחות לג'. בזכות הכתבה הזאת.
    26/01/2020 02:54
    משה
  7. יישר כח על חשיפת האמת שלכם

  8. כמה טינופת בן אדם יכול להיות.
    27/01/2020 14:14
    אביב
  9. כמה טינופת בן אדם יכול להיות. איכסססס

  10. סוג של מולקולה
    29/01/2020 15:08
    דודי
  11. אין חלקיק יותר קטן מזה. מפגר, בור ועילג עם דיפלומה.

  12. אהבתי! תגובה לככככל מי ששונא את החרדי האמיתי!
    08/02/2020 23:04
    דוד אלינסון Dave Alenson
  13. אין ספק שכל מה שמוטקע’ אמר היא אמת לאמיתה, בלי צל שספק הוא אחד האנשים שיודעים היטב את השקפת הבני תורה (ואני לא מתכוון לפלג) אני נהנה לשמוע אותו כל פעם מחדש. ומכאן אני קורא לכל החרדים האובדים (ולא עם עי”ן) ולכל מי שמרגיש שהוא ישראלי לפני שהוא יהודי, תשתחררו מאיתנו תעזבו אותנו תבינו שאתם באמת לא קשורים ליהדות החרדית.
    אני כחרדי עובד שגדלתי בעולם הישיבות מבין ומסכים לכל מילה של הרב בלוי ומצטער על כל החרדים המבולבלים, יה”ר שיתפקחו מהרה…