הברחת גת: שתי חרדיות ותלמיד ישיבה בן 17 עצורים בקופנהגן

שתי חרדיות בנות 19 מירושלים, ותלמיד ישיבה בן 17, נתפסו כל אחד עם למעלה מ-20 ק"ג גת • הנער אינו דובר אנגלית והדנים מתקשרים עמו באמצעות תרגום גוגל... • שליח חב"ד נפגש עמו בכלא וסיפק לו אוכל, תפילין וסידור • בצרפת יושבים במעצר 6 צעירים וצעירות ממשפחות חרדיות
נתן פרל
כ"ב טבת התש"פ / 19.01.2020 20:37

ביום שלישי שעבר נעצרו בקופנהגן שבדנמרק שתי צעירות חרדיות, בנות 19 מירושלים.

יחד עמם נעצר קטין בן 17, תלמיד ישיבה.

כל מהם נשא עמו למעלה מ-20 ק”ג גת. הקטין אינו דובר אנגלית והדנים מתקשרים עמו באמצעות תרגום גוגל…

שליח חב”ד בקופנהגן, הרב יצחק לבנטל, הצליח להיפגש עם הקטין במקום מעצרו וסיפק לו אוכל כשר, תפילין וסידור.

בשנה אחרונה נעצרו בדנמרק, בשל הברחת גת, שתי צעירות ושני צעירים חרדים. רשויות האכיפה בדנמרק הקלו מאוד עם מבריחים אלה, והעונש שהושת עליהם היה 10 ימי מאסר.

אולם, בפועל הם היו מאחורי סורג ובריח כחודשיים, וזאת בגלל הליכי החקירה והליכי גירושם ארצה, לאחר המשפט שנמשך כשבועיים.

בצרפת, יושבים במעצר ששה ישראלים, צעירים וצעירות, כולם ממשפחות חרדיות אשר הבריחו גת. חלקם כבר יושבים כחצי שנה וטרם הסתיים משפטם.

גם בצרפת התייחסו בעבר לתופעה בצורה מקלה, אולם ככל שהמקרים התרבו, שלטונות המכס הציגו לתשומת לב המשטרה בצרפת את הסחף ולכן שונתה המדיניות. המקרים מטופלים על יד שופט חוקר, אשר יש לו זמן רב – עד שנה, לחקור כל מקרה.

גם בגרמניה היחס למבריחי הגת היה בעבר סלחני, אך קרוב לוודאי כי גם שם יכבידו את היד על מבריחי הגת.

רוב המבריחים גויסו למשימת הברחת הגת, על יד גורם מסוים – אשר אומר לצעירים כי במקרה שייתפסו על ידי גורמי אכיפה, שיפנו לבית חב”ד המקומי והשליח ישחרר אותם, ולכן  אין להם לחשוש ממאסר, כי השלטונות יגרשו אותם בהקדם.

הגת נחשב ללהיט במדינות שונות באירופה, והביקוש אליו גדול מאוד, עד כדי כך שק”ג אחד יכול לעלות כמה מאות יורו ואף יותר.

המפעילים מספרים לצעירים כי לא מדובר בצעד מסוכן, שכן לא מדובר בסמים – שהרי בארץ גת נחשב חוקי. אלא שיש מדינות הרואות בגת סם לכל דבר ונוהגות בחומרה.

צילום: באדיבות המצלם

עו”ד מרדכי ציבין, העוסק במשפט ובפשיעה בינ”ל, הסגרות ואינטרפול, אשר מטפל בהתנדבות בלמעלה מ-10 מקרים של הברחות גת במספר מדינות באירופה, אומר לחרדים 10, כי לצד הדיבורים על חנינה לנעמה יששכר, גורמים במשרד החוץ הזכירו כי 70 ישראלים כלואים ברחבי העולם בהברחת גת, כולל צעיר אתיופי שנידון בטורקיה ל-10 שנות מאסר – אך בעניינו,  אף גורם ממשלתי ישראלי או פוליטי, לא התערב לטובתו.

ציבין הוסיף, כי לא נראה לו שההתערבות של אישים פוליטיים מישראל בעניינה של נעמה, תביא לשחרורה המוקדם. “ההיפך הוא הנכון, ההתערבות הזו, לרבות של גורמים אמריקנים, רק הזיקה ומזיקה לנעמה וכי הדבר נעשה על ידי אותם פוליטיקאים כחלק ממסע יחסי ציבור בתקופת בחירות”.

לדבריו, “הרוסים הם עם גאה ופטריוטי עם רגישות לתדמיתם הבינלאומית. פרסומים קולניים ובקורת בתקשורת, בתוספת התערבות של חצי עולם, לא מועילה בלשון המעטה. עם הרוסים צריך  לעבוד בצינורות המקובלים, מתחת לרדאר ובחשאיות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הברחת הגת
    19/01/2020 21:43
    פלוני
  1. אמאל’ה!!!! אנשים אל תתפתו לעשות כאלה דברים
    זה באמת לא שווה את זהה!! כל כך חבל שהתופעה הזאת רק גדלה

  2. גת זה אח
    20/01/2020 07:29
    אלמוני
  3. תעבירו ללונדון שם הכי קל