“87 פלסטינים נהרגו במהלך פעילות כוחות צה”ל בשג’אעיה”

אחר שעתיים בהן אפשרה ישראל לפנות הרוגים ופצועים משג'אעיה, הסכימה ישראל להאריך את ההפוגה בעוד שעתיים • במהלך ההפוגה: חיל האוויר תקף חוליית חמאס • צה"ל: חמאס המשיך לירות לעבר הלוחמים • כ-30 פצועים מקרב חיילי צה"ל אושפזו בבתי החולים • צה"ל מקים בית חולים שדה לפלסטינים
שי ויספיש
כ"ב תמוז התשע"ד / 19.07.2014 23:37

אחר שעתיים של הפסקת אש הומניטרית, צה”ל אישר להעריך עד 17:30 את הפסקת האש ההומניטרית בשכונת שג’אעיה שבצפון מזרח הרצועה, וזאת על מנת לאפשר את פינוי הפצועים וההרוגים הרבים בה.

במהלך ההפוגה, התרחשה תקרית בודדת שבה פתחו מחבלים בירי בנשק קל ובנ”ט נגד כוח צה”ל שהשיב באש. מסוקי חיל האוויר תקפו נקודתית את מקור הירי, אך לא הביאו לקריסת הפסקת האש, שנועדה לפנות גופות ששכבו ברחובות משעות הבוקר, באזור שהפך למוקד לפעילות נגד ארגון הטרור העזתי.

העיירה הצפופה נחשבת לאחד המעוזים המרכזיים של הזרוע הצבאית של חמאס אז ע-דין אל קסאם, ומכאן חשיבותה האסטרטגית של הלחימה במקום. בעקבות הפגיעה הקשה של צה”ל, אותה מגדירים הפלסטינים כ’טבח סברה ושתילה בעזה’, ביקש החמאס הפסקת אש הומניטרית בת שעתיים כדי לפנות את הגופות מהרחובות. לבקשה הצטרף הצלב האדום, וישראל נענתה להפסקת אש בין השעות 13:30-15:30.

לפי דיווחים של מקורות רפואיים פלסטיניים, בין עשרות ההרוגים גם בנו של חליל אל-חיה, חבר ההנהגה המדינית של חמאס, שביתו הופצץ בשבוע שעבר. ייתכן שגם אשתו של אל חיה נהרגה בתקיפה.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, 87 פלסטינים נהרגו במהלך פעילות כוחות צה”ל בשג’אעיה. משרד הבריאות בעזה מסר כי בעקבות האירועים בשכונה, חצה מספר ההרוגים הפלסטינים מאז החל מבצע ‘צוק איתן’ את ה-400.

דובר צה”ל מוסר, כי במהלך היום כוח שריון זיהה שני מחבלים אשר יצאו מפיר מנהרה שנחשף בדרום הרצועה. הכוח ירה לעבר המחבלים. זוהתה פגיעה. אין נפגעים לכוחותינו.

מתחילת הפעילות הקרקעית צה”ל תקף כ-566 מטרות טרור, מתוכן כ-52 מטרות טרור שהותקפו החל משעות הבוקר. בין המטרות הותקפו 23 בתים אשר שימשו כתשתית פיקוד ושליטה לפעילות טרור, 7 משגרים מוטמנים, 6 משגרי רק”ק, בניהן רקטות לטווח בינוני ומנהרת לחימה.

בנוסף, עד כה נתפסו 22 מחבלים אשר מוחזקים כעת על ידי כוחותינו ומתוחקרים.

הבוקר הותר לפרסום כי תקרית קטלנית נוספת ארעה בפעולה הקרקעית: סגן-משנה בר רהב, קצין בגדוד של חיל ההנדסה הקרבית, וסמל בניה רובל, לוחם בחטיבת הצנחנים, נהרגו אתמול ברצועת עזה – כך הותר הבוקר (ראשון) לפרסום.

סג”מ רהב נהרג מפגיעת טיל נ”ט בעת שנהג על כלי הנדסי כבד. סמל רובל נהרג בהיתקלות עם מחבלים ברצועה; באותה היתקלות נפצע קצין צה”ל באורח בינוני. בכך, עלה מניין ההרוגים הישראלים במבצע “צוק איתן” לשבעה קורבנות, בהם חמישה חיילים ושני אזרחים.

הבוקר נפצע מח”ט גולני רסאן עליאן, באורח בינוני בהיתקלות עם מחבלים ברצועת עזה. הוא -פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, אך פציעתו אינה מוגדרת כחמורה וייתכן כי הוא ישוב לתפקידו כבר במהלך השעות הקרובות.

משעות הערב אתמול ועד לשעה זו נפצעו שני חיילי צה”ל באורח קשה, חייל אחד בינוני ושניים נוספים באורח קל.

חיילים הרוגים

חשיפת המנהרה הגדולה 

בין המנהרות שנחשפו: מנהרה התקפית גדולה המגיעה מרצועת עזה ועד אל מתחת אחד הקיבוצים הסמוכים לגדר. המנהרה בשליטת כוחות צה”ל כעת. גודלה של המנהרה והיקפה עולים על כל המנהרות שאותרו עד כה.

קצין בכיר בצה”ל אמר הבוקר (ראשון) כי נחשפה מנהרה “מאוד משמעותית” בקיבוץ נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון, וכי “נהרגו במהלך הלילה עשרות מחבלים”.

לדבריו, מאז החל מבצע “צוק איתן” ביצעו כוחות צה”ל למעלה מ-2600 תקיפות. הקצין הוסיף כי עיקר המאמץ של הצבא מתמקד סביב צפון רצועת עזה.

הרחבת המבצע

צה”ל הגביר אמש (מוצאי שבת) את היקף התקיפות ברצועת עזה, על רקע המשך ירי הרקטות לעבר ישראל. הפלסטינים מדווחים על עשרה מחבלים הרוגים בסבב הלחימה האחרון. בסך הכול מדווחים הפלסטינים על כ-85 מחבלים שחוסלו מתחילת הפעולה הקרקעית.

מטוסי חיל האוויר תוקפים יעדי טרור במקביל לירי ארטילרי בלתי פוסק על מרחבי שיגור. לוחמי צה”ל ממשיכים בלחימה בשטח וירי הטנקים מתגבר. חייל נפצע הערב קשה לאחר שמערכת “מעיל רוח” הופעלה ומסיבה לא ברורה פגעה בחייל. במהלך פעילות של חיל השריון, שוגר טיל נ”ט לעבר טנק בשטח הפלסטיני וכתוצאה מכך הופעלה המערכת. החייל פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. נסיבות האירוע מתוחקרות.

ישראל הזהירה את הכתבים הזרים השוהים באזור שהיא אינה ערבה לשלומם ברצועת עזה ובסביבתה. “זהו אזור מלחמה”, נכתב במייל ששיגרה בלילה לשכת העיתונות הממשלתית (לע”מ) לכתבים הזרים. “סיקור מעשי העוינות חושף את העיתונאים למצבים מסכני חיים. ישראל אינה אחראית, בשום צורה, לפציעות או לנזקים שעשויים שעלולים להיגרם מהסיקור בשטח”.

עדכונים שוטפים

• אונר”א: יותר מ-60 אלף פלסטינים ברחו ל-24 בתי הספר שלנו.

• דיווח: סגן מנהיג הג’יהאד האסלאמי זיאד נח’אלה עזב את קהיר בעקבות המבוי הסתום בשיחות להפסקת אש. כך מדווח כתב קול ישראל לענייני פלסטינים גל ברגר.

• במהלך הלילה פונו לבית החולים ברזילי באשקלון 22 חיילים שנפצעו בלחימה ברצועת עזה, בהם שני חיילים באורח בינוני.

• להערכת הצבא, המחבלים איבדו עד כה כמחצית מכמות הרקטות שברשותם. “1,705 רקטות נורו עד כה מתוך כ-10,000 שהיו ברשותם ערב מבצע ‘צוק איתן'”, צוטט דובר צה”ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, בסוכנות הידיעות רויטרס. “להערכתנו, 40-30 אחוזים מהרקטות שלהם הושמדו על ידינו”.

• הזרוע הצבאית של חמאס טוענת כי פגעה פגיעה ישירה בנגמש של צה”ל באזור שכונת סוג’עייה במזרח העיר עזה. לטענתם ליד הנגמ”ש פוצץ מטען נפץ או נורה טיל נגד טנקים. בחמאס טוענים גם כי ירו רקטה או פוצצו מטען סמוך לבית שבו היו חיילים באזור. כמו כן הזרוע הצבאית של הג’יהאד האסלאמי טוענת כי ליד כוח רגלי של צה”ל בשכונת תופאח – שכונה בדרום מזרח עזה – התפוצץ מטען חבלה.

• הפלסטינים מדווחים כי צה”ל תקף את בית משפחת ‘שאהין’ בחאן יונס, במקום 3 נפגעים במצב קשה. כמו כן מדווחים הפלסטינים כי כלי טיס של חיל האוויר תקף בית בעיירה בית לאהיה. 2 פצועים פלסטינים במקום.

• למעלה מ- 30 בתים עולים באש בשכונת סג’עייה בעקבות תקיפות צה”ל.  התקיפות במקום הופסקו למספר דקות לצורך פינוי הרוגים ופצועים על ידי הצלב האדום. כך מוסרים מקורות פלסטינים.

• ערוץ אל אקצא של החמאס מדווח כי אחד ממחבלי משוחררי עסקת שליט , מוחמד אבו ח’וסה, נעצר ע”י כוחות צה”ל בבית לאהיה.

• עוד מדווח הערוץ כי ראש הלישכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, סירב להזמנת מצרים להגיע למדינה ולדון בהצעתה להפסקת אש בין חמאס לבין ישראל.

• חמאס טוען כי רבע מבתי הספר של הארגון נפגעו בהפצצות חיל האוויר.

• דיווחים על פגיעה באתר גדול ששימש כאיחסון לרקטות בצפון מרכז הרצועה.

• מקורות פלסטינים: מארב של מחבלים באיזור שכונת א תופאח בעיר עזה, ליד בית הקברות, הפתיע את צה”ל. לדבריהם, ישנם שני חיילים פצועים מטיל נ.ט. שנורה לעבר הכח.

שוב יציאה מהפיר

מוקדם יותר, כוח של חטיבת הצנחנים נתקל במחבל שיצא מפיר מנהרה בדרום הרצועה. הוא פתח באש לעבר הלוחמים וחוסל כעבור זמן קצר. חיל האוויר תקף הערב גם חוליית מחבלים ממזרח לחאן יונס, ונמסר על פגיעות במטרה.

ביממה האחרונה תקף צה”ל 124 מטרות ברצועת עזה. בין המטרות שהותקפו: שלושה בתים של בכירי חמאס, 45 משגרים מוטמנים ו-11 מטרות תומכות תמרון. במקביל, נמשך הירי עם 76 רקטות ששוגרו לישראל. 14 מהרקטות יורטו על ידי כיפת ברזל.

לפי הודעת דובר צה”ל, מאז כניסת הכוחות לשטח הרצועה נחשפו 36 פירי מנהרות טרור, ו-14 מנהרות שנחפרו לשטח ישראל. במהלך הפעילות חוסלו למעלה מ-85 מחבלים, מתוכם 20 ביממה האחרונה. 15 מחבלים נעצרו והועברו לישראל.

הבוקר, בהיתקלות עם מחבלים שחדרו מעזה לשטח ישראל נהרגו סמל אדר ברסנו, בן 20 מנהריה ורב-סרן במילואים אמוץ גרינברג, בן 45 מהוד השרון, באירוע נפצעו שני חיילים נוספים באורח בינוני ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

מנכ”ל משרד הבריאות ארנון אפק החליט להוסיף את בית החולים הדסה בירושלים לבתי החולים שנפגעים ממבצע “צוק איתן” יפונו אליהם

הפלסטינים מדווחים כי צה”ל תקף בית השייך לח’ליל אבו פאדי, מחבל פלסטיני משכונת סג’עייה. במקום ישנם נפגעים, אך אמבולנסים לא מסוגלים להגיע אל האזור בעקבות הפצצה כבדה של צה”ל.

ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי מספר פצועים הגיעו לבית החולים שיפא בעיר עזה, לאחר שנפגעו מירי ארטילרי כבד ומהפצצה של חיל הים במחנה הפליטים שאטי.

לפי גורם רפואי רשמי בעזה נהרגו מתחילת המבצע 343 פלסטינים, וכ- 2560 נפצעו.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה פתאום הפסקת אש??
    20/07/2014 12:11
    noko
  1. שיספיקו להתאושש?? אחר כך יהיה יותר קשה להמשיך

  2. בכל העולם כולו: עם ישראל מצטרפים לתפלה להקב
    20/07/2014 13:37
    שמעון
  3. בכל העולם כולו: עם ישראל מצטרפים לתפלה להקב”ה, משום שרק ד׳ שומר עלינו – על כל עם ישראל, ולא כיפת ברזל, ישתבח שמו לעד. גם כיפת ברזל היא עצמה נס מד’ כי לפי התכניות לא היתה אמורה לעבוד. יש לנו רק ללמוד, להתפלל – לא להפסיק. “לסמוך על הקדוש ברוך הוא”. פעם ראשונה שמרן שליט”א מרח’ חזון איש 5 ב”ב, אמר לנו לחזק הצניעות אצל נשי החרדים. מרן ראש הישיבה הגראי”ל שטיינמן הגיב לנפילות הרסיסים בבני ברק ואמר כי “רוצים להראות לנו שגם בבני ברק צריכים לחזור בתשובה”.

    מרן הגראי”ל: אמר סימן שגם בבני ברק צריכים לחזור בתשובה. בעוד צה”ל תוקף קרקעית ברצועת עזה, הירי לעבר ערי ישראל נמשך. מטחים כבדים נורו לעבר אזור גוש דן, השפלה, השרון ואשדוד.

    ‘כיפת ברזל’ יירטה ארבע רקטות. רסיסים של הטיל המיירט נפלו בבני ברק. לא דווח על נפגעים או על נזק. מרן הגראי”ל שליט”א אמר ביום שישי לפני שבת קודש: שרוצים להראות לנו שגם “בבני ברק” צריך לחזור בתשובה, בפרט הצניעות של נשי החרדים שלנו צריך הרבה חיזוק ושיפור.

    להלן שמות שנפצעו במבצע צוק איתן. נא להתפלל לשם ית’ לרפואתם:

    גיל בן מיכל
    אוהד בן אליס גנון
    מרדכי חי בן ברכה יהודית
    ישי דב בן נרי
    עמוס בן סיגל
    אוהד בן רות
    בן ציון בן רחל
    איתי אהרון בן אילנה
    משה אלעד בן עיתיאל
    רסאן בן רפיקה