אתיופים מתפרעים בכבישים ובצמתים – והמשטרה רועדת

אלפי אתיופים חוסמים צמתים וצירים מרכזיים, מהצפון ועד הדרום • 47 שוטרים נפצעו ו-60 מפגינים נעצרו לאחר שהתפרעו ותקפו שוטרים באלימות • ניידת הועלתה באש • בנתיבי ישראל מעריכים: 60 אלף רכבים נתקעו בפקקים • ח"כ משה ארבל בהלווית הצעיר שנורה: 'סליחה שלא עשינו מספיק'
חיים טוויל
כ"ט סיון התשע"ט / 02.07.2019 18:50

לאחר שהסתיימה הלוויתו של סולומון טקה ז”ל שנורה בידי שוטר: אלפים מיוצאי אתיופיה, לצד תומכים רבים, יצאו אחר הצהריים (שלישי) להפגין בשורה של צמתים וצירים מרכזיים בכל רחבי הארץ – מהצפון ועד לדרום,

ההפגנות נערכות בכבישים מרכזיים, מכרמיאל וצומת יקנעם שבצפון ועד לאשקלון שבדרום – והן משתקות את התנועה במדינה.

ב’כאן חדשות’ דווח כי ההחלטה במשטרה היא שלא לפנות לפי שעה את המפגינים מנתיבי איילון, למרות שהכביש נחסם לשעות ארוכות. ממלא מקום המפכ”ל הנחה לאפשר חסימות צירים כדי למנוע עימותים.

בחברת נתיבי ישראל מעריכים כי 50 עד 60 אלף כלי רכב עמדו תקועים בפקקים ברחבי הארץ, בעקבות מחאת בני העדה האתיופית.

תחילה חסמו המוחים צירי תנועה מרכזיים והמשטרה אפשרה להם להביע את מחאתם, תוך הפגנת הכלה ואיפוק רב.

אולם בהמשך המחאות הפכו להתפרעויות אלימות במיוחד, תוך אלימות חמורה שהופנתה נגד שוטרים, שהתבטאה בידויי בקבוק תבערה, אבנים, בקבוקים, תקיפת שוטרים, שריפות צמיגים ונזק לרכוש.

בקרית אתא התרחשה הפגנה אלימה במהלכה נעצרו 20 מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות. במקום נפצעו 12 שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי – מתוכם שוטר אחד שאיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו.

השוטרים השתמשו ברימוני הלם וגז להרחקת המתפרעים.

 

 

באזור אולגה התרחשה מחאה אלימה שבמהלכה נעצרו 12 חשודים בגין התפרעות אלימה והפרת הסדר הציבורי. במהלך ההפגנה נפצע שוטר בראשו באורח בינוני ואיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שנזרקה ופגעה בראשו. השוטר פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה לקבלת טיפול רפואי.

בירושלים חסמו מאות מפגינים את הכניסה לעיר משעות אחר הצהריים ושורפים פחים. בעקבות ידוי אבנים של המתפרעים, נפצעו שני קציני משטרה בראש ובגב. בהמשך תקפו שוטרים – והמשטרה עצרה 15 חשודים שתקפו את השוטרים והפרו את הסדר הציבורי.

באזור הדרום התרחשו מחאות אלימות במספר מוקדים שונים ובפרט באשדוד, נתיבות וקרית מלאכי. 8 שוטרים נפצעו כתוצאה מידוי אבנים ואלימות המפגינים במקום. המשטרה עצרה 12 חשודים בגין התפרעויות אלימות והפרת הסדר הציבורי.

גם באזור המרכז מתרחשים בשעות האחרונות מחאות אלימות במספר מוקדים: בפתח תקווה יידו בקבוק תבערה לעבר הכוחות, ובגדרה 3 שוטרים נפצעו מידוי אבנים של מפגינים.

באזור מחלף השלום בת״א, חסמו מאות מפגינים את התנועה למשך מספר שעות והתפרעו במקום.

שני שוטרים נפצעו במהלך פינוי של נהג עובר אורח שהמפגינים תקפו את רכבו באלימות וגרמו לו נזק. עוד שני שוטרים נוספים נפצעו במקום כתוצאה מאלימות המפגינים שכללה ידוי אבנים לעברם.

בנתניהו העלו המפגינים רכב משטרה באש.

בכביש 60 סמוך לצומת הקאנטרי בעפולה כוח שיטור שחלף במקום לקראת חצות הבחין בחסימת הצומת על ידי כ-300 מתפרעים, אשר הציתו את החורש בצד הכביש ויידו אבנים לעבר השוטרים.

שוטר נפגע מאבנים בפלג גופו העליון וברגלו ונפל לקרקע. כשמתפרעים רבים רצו לכיוונו, השוטר ביצע ירי באויר וחולץ על ידי שוטרים מהמקום.

השוטר פונה לבי”ח לקבלת טיפול רפואי, טרם נעצרו חשודים, כוח משטרה פיזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים.

“למרות שבמשטרה פועלים מאז אמש לאפשר למפגינים את חופש הביטוי והמחאה תוך הכלת המחאות, אנו עדים מאז אתמול בלילה ובמהלך השעות האחרונות לאלימות פיזית ופגיעה בשוטרים שחלקם פונו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים”, אומרים במשטרה.

המפגינים מוחים על מותו של סולומון טקה ז”ל בן ה-18 – מכדור שירה שוטר בקרית חיים, וטוענים כי חקירת השוטר בידי מח”ש נועדה לטייח את האירוע.

בין השלטים שנושאים המפגינים: “שוטר חוקר שוטר”, ו”שוטר, על מי אתה שומר”.

בין הצמתים והכבישים שנחסמו לתנועה: צומת יקנעם (כביש 70), צומת מת”מ בכניסה לעיר חיפה, בעיר כרמיאל נחסמה לתנועה הכניסה הראשית לעיר מכביש 85 ונחסמו לתנועה הרחובות החרושת ונשיאי ישראל; במספר מתחמים סמוך לתחנה המרכזית בעפולה – נחסמו לתנועה הרחובות הנשיא ויצמן ,שפרינצק וקהילת ציון; צומת הכניסה לאשדוד (‘צומת הביג’ – כביש 38) גשר ראשון לציון ומחלף ראשון לציון (כביש 4), צומת ביל”ו נחסם לתנועה בשני הכיוונים, צומת קסטינה (כביש 40), מחלף פולג (כביש 2), צומת גדרה, צומת בר כוכבא-שטמפפר בפ”ת, בעיר אשקלון – נחסמו לתנועה צומת הרחובות רבין-בן גוריון (צומת היכל הספורט).

שוטרים פרושים במוקדי ההפגנות ומכוונת את התנועה. המשטרה ממליצה לנהגים שלא להגיע למוקדים אלו ולפנות לדרכים חלופיות.

בתוך כך, במחאה סמוך לצומת קרית אתא, המפגינים הציתו צמיגים בצומת וכן שלדת רכב. המשטרה עצרה 19 במעורבות בהפרות סדר

כוחות משטרה במקום תוחמים את זירת המחאה על מנת לשמור על בטחון הציבור, כאשר מפגינים הנוהגים באלימות, לרבות אלה המכסים את פניהם, מתועדים על ידי המשטרה ואכיפה ממוקדת תתבצע בהתאם.

במחאה על כביש 40 צומת גדרה/כנות, עשרות מפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר השוטרים ולעבר רכבים חולפים.

כתוצאה מידויי האבנים נפצעו שלושה שוטרים באורח קל ונגרם נזק לשתי ניידות משטרה.

שוטר פצוע. צילום: דוברות המשטרה

מאות בני אדם ליוו בצהריים למנוחות את סלומון טקה ז”ל.

אביו של טקה אמר: “לילד שלי הייתה אהבת חיים ושמחת חיים. הוא היה חייכן ורגיש. אני מקווה שהוא יהיה הקורבן האחרון. אל תבכו על הבן שלי – אנחנו דורשים שהרוצח יקבל את המגיע לו”.

הרב משה ברוך, רב הקהילה האתיופית באשדוד, האשים בהספדו את החברה הישראלית שמתקשה לקבל את בני העדה. “מה אפשר להגיד כשאנחנו רואים את הגופה של סלמון מונחת לפנינו? הקהילה שלנו מיוחדת ביותר. היא שמרה במשך 2,500 שנים, במסירות נפש, על היהדות שלה – ועדיין לא מוכנים לקבל אותנו”.

חבר הכנסת משה ארבל מש”ס ספד: “כאשר נמצא חלל הרוג, ישנה אחריות על זקני העיר. ישנה אחריות על מנהיגי העם. אנחנו כאן כדי לקחת את אותה האחריות. כדי לבוא ולהסתכל בעיניים למשפחת טקה, ולעדה המפוארת הזו – ולהגיד סליחה שלא עשינו מספיק”.

יונתן זינדל, תומר נויברג והדס פרוש, צלמי פלאש 90
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות