היום השלישי של ‘צוק איתן’: רסיסים בת”א, סיכולים ממוקדים בעזה

כיפת ברזל ביצעה יירוט: רסיסים נפלו על תחנת דלק בשכונת פלורנטין בדרום תל אביב • צה"ל דיווח: חיסלנו בכיר חמאס - אך חזר בו • צה"ל קרא לתושבים בבתים על גבול עזה, יותר ממאה אלף בני אדם, לפנות מערבה ודרומה
שי ויספיש
י"ב תמוז התשע"ד / 10.07.2014 08:08

היום השלישי למבצע ‘צוק איתן’ נפתח בירי לעבר העיר תל אביב, ואזעקה נשמעה גם בחולון, רמת גן, גבעתיים, ובני ברק. שני מטחים נורו היום לעבר העיר המרכזית בגוש דן, אך מלבד אלו שנפלו בשטחים פתוחים, יורטו השאר על ידי מערכת כיפת ברזל.

רסיסי רקטות נפלו בתחנת דלק בשכונת פלורנטין בדרום תל אביב. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לכלי רכב. מעיריית תל אביב נמסר: “הרסיסים נפלו באתר בנייה, חשוב להדגיש כי התמונות אינן של נזק מפגיעה אלא של מקום בבנייה”.

צה”ל חיסל מחבל רכוב על אופנוע ברצועת עזה. על פי הפלסטינים שמו הוא עבדאללה אבו מחרוק.

צה”ל הודיע בצהריים (חמישי) כי חיסל מהאוויר את אחד מבכירי חמאס בעזה, איימן סיאם, אשר עומד בראש המערך הרקטי המבצעי של ארגון הטרור – אך כעבור זמן מה, ואחרי הכחשות חמאס – חזר בו.

בתוך כך, כוחות צה”ל הורו בשעות הצהריים לתושבי העיירות הפלסטיניות הסמוכות לגבול רצועת עזה, להתפנות מבתיהם מחשש שייפגעו. בצה”ל קראו לתושבים, יותר ממאה אלף בני אדם, לפנות מערבה ודרומה, ולעזוב מיד את האזור. דיווחים ברשתות הפלסטיניות מספרים על אלפים שנוטשים את בתיהם ונמלטים מערבה.

בצהריים חיסלו כוחות צה”ל את מפקד החטיבה הצפונית של הג’יהאד האיסלאמי, מוחמד וולוד, בבית לאהיה בצפון רצועת עזה – כך טוענים כלי תקשורת פלסטינים. לפי אתר א-ריסאלה של חמאס, יחד עם וולוד נהרגו שני בני אדם נוספים.

אמש, ביום השני למבצע ׳צוק איתן׳, סמוך לשעה 11:00, הופעלה אזעקת צבע אדום ברחבי אשדוד.  דוניז בן שטרית, כבת 65, המתגוררת ברחוב אבן גבירול 7 בעיר, שהתה במקלחת בעת האזעקה.

היא יצאה במהירות מהאמבטיה, אולם למרבה הצער החליקה ואיבדה את ההכרה. כוחות הצלה שהוזעקו למקום נאלצו לקבוע את מותה.

המשפחה המורחבת קיבלה את הידיעה בהפתעה ובהלם. אחיה אמור לחתן היום את בתו ב’אולמי האצולה’ בעיר – והשמחה הפכה ליגון.

 אישה נפצעה קל בנתיבות

 סביב השעה 13:00 נורו לפחות 30 רקטות לכיוון אשקלון, אשדוד, שדרות, חולון, נס ציונה, בת ים, יבנה, ויישובי הסביבה. תושבי האזור התבקשו להיכנס למרחבים המוגנים. נרשמו חמישה יירוטים מעל אשדוד, ושריפות פרצו בכמה מוקדים. לא דווח על נפגעים.

מוקדם יותר, בשעה 11:00 נשמעה אזעקה בתל אביב. מערכת כיפת ברזל יירטה רקטה נוספת.

אזעקות נשמעו גם סמוך לשעה 10:00 בכמה מישובי מרכז הנגב, ובתוכם גם מצפה רמון, דימונה, ירוחם וישובי המועצה האזורית רמת נגב. רקטות נחתו בשטחים פתוחים. רקטה נוספת התפוצצה בנתיבות, בחצר בית. אישה אחת נפצעה באורח קל מרסיסים ונזק קל נגרם למבנה.

זאת הפעם הראשונה מאז פתיחת המבצע בה נשמעות אזעקות בלב הנגב ובאזור מצפה רמון. חמאס הודיע כי מטרת הירי לעבר מצפה רמון הייתה בסיס חיל האוויר.

בתוך כך ביצע צה”ל סיכול לשני מחבלי חמאס שהיו מעורבים בירי רקטות בג׳בליה, בצפון הרצועה. השניים יצאו מבניין מבצעי כשהותקפו. זוהתה פגיעה באחד מהם.

הבוקר, דקות לפני השעה 8:00  נשמעה אזעקה בתל-אביב, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון ובת ים. רקטה אחת יורטה מעל שמי גוש דן על-ידי מערכת כיפת ברזל. רסיסי רקטה נפלו בתחנת דלק בשכונת פלורנטין בדרום תל-אביב, אבל בחסדי שמיים לא גרמו לנפגעים או לנזק.

חמאס לקח אחריות על שיגור שתי רקטות M75 לעבר תל אביב.

גורם בכיר: תוך יומיים שלושה ייקבע עיתוי הכניסה הקרקעית 

צה”ל חיסל הבוקר שלושה מחבלי טרור בעזה בפעולת סיכול ממוקד בשיתוף שב”כ. השלושה שייכים לארגון הג’יהאד האיסלאמי והיו מעורבים בירי לעבר ישראל.

גם הלילה ירו ארגוני הטרור טילים לעבר ישראל. מערכת כיפת ברזל יירטה רקטות שנורו לעבר אשקלון ובאר שבע. אזעקות נשמעו הלילה במקומות רבים בנגב המערבי.

גורם צבאי בכיר אמר לגבי אפשרות של כניסה קרקעית לרצועה: “אנחנו שוקלים כל מיני שיקולים בנושא, בהם קצב הירי של חיל האוויר ורצון למצות את מהלך האש מהאוויר. יש לנו עוד מטרות רבות לתקוף מהאוויר ועיתוי הכניסה ייקבע תוך יומיים שלושה”.

בסך-הכול משעות הלילה נהרגו בתקיפות צה”ל לפחות 13 פלסטינים; באחד מן המקרים בהפצצה בחאן יונס, נהרגו לפחות שמונה בני אדם, בהם ארבע נשים. אתר החדשות הפלסטיני Palinfo טוען, כי בהפצצה נהרגו גם שני ילדים, ולפחות שישה מבין ההרוגים הם בני משפחה אחת. דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף קודרה מסר, כי 30 בני אדם נוספים נפצעו בהפצצה, שלטענת הפלסטינים לא ניתנה עליה התראה מראש.

על פי הדיווחים, מתחילת מבצע ‘צוק איתן’ נהרגו בעזה 84 פלסטינים.

במשך יום אתמול נורו לישראל יותר מ-100 רקטות ופצצות מרגמה. כיפת ברזל יירטה את הרוב המוחלט של הרקטות שכוונו לריכוזי אוכלוסין.

צה”ל מגביר את קצב הירי ואת יעדי התקיפות. ביממה האחרונה תקף חיל האוויר 320 מטרות טרור כולל מאות בורות שיגור, מפקדות ועשרות מקומות החשודים כמנהרות.

גורם צבאי בכיר אמר כי במהלך היממה האחרונה צה”ל תקף 320 יעדי טרור ברצועת עזה, בהם 58 מקומות החשודים כמנהרות טרור ו-229 משגרים מוטמנים, לצד 46 בתים של מחבלי חמאס, המשמשים כמתקנים לפיקוד ולשליטה.

האזעקה בלבלה את הנהג: התנגש בעמוד

אחרי כשעתיים שקטות יחסית, נורה הלילה מטח רקטות כבד לעבר אזור אשדוד, אשקלון, נתיבות, קרית מלאכי ומועצות אזוריות באר טוביה, יואב ושדות נגב. מערכת כיפת ברזל יירטה ארבע רקטות בשמי קריית מלאכי. עוד שתי רקטות יורטו באזור נתיבות ובשמי אשדוד.

שלושה בני אדם נפצעו, אחת בינוני ועוד שניים באורח קל, כשהתנגשו עם מכוניתם בעמוד בכביש 3, בדרך מקריית מלאכי לאשקלון, בעת שנשמעה האזעקה. דוברות איחוד הצלה דיווחה, כי חובשים המתנדבים באיחוד הצלה סניף קרית מלאכי העניקו טיפול רפואי ראשוני לשלושה, שנפגעו קל. מדיווח מהזירה עולה, כי נהג הרכב ככל הנראה איבד שליטה בעקבות מספר אזעקות ברצף שנשמעו בזמן התאונה-  והתנגש בעמוד שנעקר ממקומו.

מטוסי קרב של חיל האוויר הפציצו הלילה מכונית שבה נסעו עיתונאים ואזרחים בעזה. על פי דיווחים של הפלסטינים, בתקיפה נפגעו שמונה בני אדם. לפחות אחד מהם נהרג. על פי הדיווחים, ההרוג הוא עיתונאי.

מוקדם יותר דווח על חשש לחדירת מחבלים מהים סמוך לקיבוץ זיקים, אולם לא אותרו מחבלים.

ביום שלישי ניסו חמישה מחבלים פלסטינים לחדור לקיבוץ זיקים. תצפיתניות זיהו את המחבלים שעלו מהים לכיוון מוצב השליטה בארז. המחבלים החלו לירות לעבר המוצב ובתום חילופי אש עם כוחות צה”ל, הם חוסלו. ההערכה היא שהם התכוונו לחטוף ישראלים.

תושבי הקיבוץ, הממוקם כקילומטר וחצי מצפון לרצועת עזה, הונחו לשהות בבתיהם. חייל צה”ל נפצע באורח קל בתקרית. זמן קצר לאחר התקרית קיבל חמאס אחריות על ביצוע החדירה.

צפו: תיעוד נפילת טיל בשטח הפתוח של באר טוביה

יממה לאחר ניסיון החדירה לזיקים שסוכל, מתפרסמות היום תמונות של חלק מהמחבלים שנהרגו ואמצעי הלחימה שהיו עמם.

המחבלים הגיעו משטח הרצועה לחופי ישראל באמצעות ציוד צלילה. הם צללו בנתיב מעזה לעבר קיבוץ זיקים. מיד כשיצאו לחוף נקלטו על ידי תצפיתנית שזיהתה תנועה חשודה והחלה לכוון את הכוחות הקרקעיים של גדוד רותם מחטיבת גבעתי לפגוע בהם, בשילוב של כוחות מחיל הים ומטוס של חיל האוויר.

אתמול פרסם דובר צה”ל סרטון בו נראית ההיתקלות מהיבשה, והיום פורסם הסרטון כפי שנראה הקרב ממצלמות ספינת חיל הים. בסרטונים נראים חילופי האש בין המחבלים שעל החוף לבין כוחות צה”ל בים. החיילים פתחו באש כבדה על המחבלים שניסו לפגוע בהם – ובמקום התנהלה לוחמה של ממש בין הצדדים, עד להכרעת המחבלים וחיסולם.

בסרטון נראים הכוחות היבשתיים והאוויריים יורים ירי כבד לעבר המחבלים שכותרו. אחד מהם אף נראה נפגע כתוצאה מהירי. הכוחות הסתערו לעברם, ועשו ככל הניתן כדי לעצור אותם. חילופי האש ארכו למעלה משעה, במהלכם נפצע קל אחד החיילים הלוחמים.

חמאס: “ירינו לכור בדימונה

לראשונה בסבב ההסלמה הנוכחי, נורה הערב (רביעי) מטח של שבע רקטות לאזור דימונה וירוחם. מערכת כיפת ברזל יירטה שלוש רקטות וארבע נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים. רקטה נוספת יורטה באזור רחובות ובמקום פרצה שריפה, ככל הנראה כתוצאה מרסיסים. גם בשמי אשקלון יורטה הערב רקטה. לא דווח על נפגעים או נזק בכל המקרים.

הזרוע הצבאית של חמאס, ‘גדודי עז א-דין אל-קסאם’ קיבלה אחריות על ירי שלוש רקטות מסוג M-75 לעבר דימונה. בהודעה מטעם הזרוע הצבאית, נמסר כי “מטרת הירי הייתה הכור בדימונה”.

היום הגדילו ארגוני הטרור את טווח הירי – והגיעו לשיאים חדשים. בצהריים התפוצצו שתי רקטות בשטח פתוח בחוף הכרמל. זוהי הנקודה הצפונית ביותר שהצליחו המחבלים להגיע מרצועת עזה. רקטה נוספת התפוצצה בצפון השרון.

במהלך היום נמשך גם הירי לעבר המרכז ואזור ירושלים. שלוש רקטות שוגרו אחר הצהריים לעבר גוש דן. סוללת כיפת ברזל יירטה שתיים מהרקטות והשלישית התפוצצה בשטח פתוח. עוד רקטה יורטה בשמי בית שמש.

מתחילת המבצע תקף צה”ל יותר מ-500 מטרות ברצועת עזה ומנגד חמאס שיגר כ-265 רקטות לעבר ישראל. כאמור היום הגיע חמאס לנקודה הצפונית ביותר של הפגיעות עד כה כאשר שיגר רקטות R-160 ושתיים מהן נפלו בשטחים פתוחים סמוך לזכרון יעקב.

דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר לאחר מכן כי היעד הוא חיפה ואיים: “ישראל עדיין לא טעמה רבע ממה שההתנגדות מסוגלת לבצע”. בהמשך איים חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס: “עד שייעצר הכיבוש, חיפה תופצץ”.

בשעות הערב הורה פיקוד העורף לפתוח מקלטים באזור חיפה לאחר שמוקדם יותר היום הגדיל חמאס את טווח הירי והגיע לראשונה לאזור זכרון יעקב.

סמוך לשעה 17:00 נורו מספר רקטות לעבר גוש דן ויורטו בהצלחה. תושבים באזור בת-ים התלוננו כי לא נשמעה אזעקה באזור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות