הפרקליט איים: תתנגדו למתווה? נכניס את הרפורמים לרחבת הכותל

נציג הפרקליטות איים במהלך דיון בבג"צ בעתירות נגד מתווה הכותל ונגד עברות הבניה שנעשו, לכאורה, במתחם: נתמוך בשילוב הרפורמים ברחבה המרכזית אם לא יפסקו העתירות נגד מתווה הכותל פרקליט אחד העותרים: "יש לנו כאן יש מחטף חוקתי"
יוני גרין
כ"ה שבט התשע"ט / 31.01.2019 13:11

במהלך דיון שהתקיים הבוקר בבית המשפט העליון, איים פרקליט מהפרקליטות, ד”ר יובל רויטמן, כי המדינה עלולה לתת תשובה התומכת בדרישת הרפורמים להתפלל ברחבה המרכזית – אם לא ימומש מתווה הכותל.

הדיון עוסק בעתירותיהם של עמותת ‘בצדק’ ו’נשים למען הכותל’ מהמטה המשותף לשמירה על קדושת הכותל, נגד מתווה הכותל ונגד עברות הבניה שנעשו, לכאורה, במתחם של הרחבה הדרומית.

מדברי נציג הפרקליטות עולה, כי אם העותרים לא ירפו משפטית ולא יתנו לרפורמים את הרחבה הדרומית, הרי שהם יעשו יד אחת עם הרפורמים ועם בג”ץ ויסכימו לדרישה לאפשר טקסים רפורמיים בתוך הרחבה המרכזית של הכותל.

לדברי העותרים, בטענה הזאת של  המדינה, הפרקליטות מנסה להלך אימים על הציבור בישראל ועל הממשלה.

בהמשך הדיון אף הבהיר עו”ד רויטמן כי ברור לכל שהרבנות הראשית מתנגדת התנגדות נחרצת לבנות רחבה רפורמית במקום.

עו”ד הראל ארנון, המייצג את אחד מהעותרים, אמר במהלך הדיון: “יש לנו כאן יש מחטף חוקתי – משטרי ממדרגה ראשונה. ראש הממשלה מחליט באופן אישי לקדם החלטה המנוגדת להחלטת הממשלה, בניגוד לוועדה סטטוטורית קיימת. מפטר שרים ולא מקיים דיון או לא מזמין את מי שמתנגד לעמדתו וכך הוא מעביר את ההחלטה”.

לדבריו, “החלטת ועדת השרים לענייני עתיקות איננה חוקית, והתקבלה בדרך עקלתון ומנוגדת לחוק יסוד הממשלה”.

במהלך הדיון אמר עו”ד אמנון לורך, המייצג את הארכיואלוג הבכיר דן בהט: “העתירה היום מצביעה על משבר חוקתי ומשטרי. לא פחות. ראש הממשלה מנסה לפעול בניגוד להחלטת הממשלה, מהדלת האחורית להעביר את המתווה. לא כי הוא רצה ודחה, אלא כי הממשלה החליטה להשהות והוא מנסה מהדלת האחורית.

“השאלה היא האם בית המשפט והרשויות המנהליות הם כלי שרת בידם לפעול בניגוד להחלטת הממשלה? כן או לא? בלי קשר לשאלה על תוכן המתווה, האם הוא טוב או לא טוב”.

במהלך הדיון אמר עו”ד לורך כי רחבת בנט איננה חוקית ופוגעת במקום המקודש ביותר לעם ישראל.

בהמשך הוסיף עו”ד ארנון: “יש פה שאלה שמעוררת משבר חוקתי מהמעלה הראשונה. בית המשפט לא יכול לתת יד לפעולה של ראש הממשלה, שבנושא הזה הוא שר לכל דבר ועניין, שמחליט לקדם מדיניות אישית המנוגדת להחלטת הממשלה. מאוד פשוט”.

עו”ד אלדד רבינוביץ, המשתתף גם הוא בעתירה מטעם עמותת בצדק, דיבר גם הוא בפתח הדיון: “הדיון היום עוסק בעבירת בניה מהחמורות ביותר שיש באתר ארכיאולוגי מהחשובים בעולם שנעשית על ידי הממשלה או של חברות מטעמה.

“יש כאן מטרה שמקדשת את האמצעים ואנחנו מאוד מקווים שבית המשפט ישים סוף לדבר הזה ולא ייכנע לרגישות כזאת או אחרת ולא יאפשר את ניצול השררה לממשלה לעשות ככל שעולה על רוחה. כל אדם שסוגר מרפסת באים איתו את הדין. לא יכול להיות שהממשלה תינצל מהדין בעניין הזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות