שקר ה’לול’ נחשף: המלט שהוזרם למנהרת הטרור הציף הכפר הלבנוני

'מגן צפוני' נגד מנהרות הטרור של החיזבאללה: לאחר איטום המנהרות באזור מטולה, מפעל הבטון בכפר כילא, שממנו נחפרו המנהרות - הוצף בבטון, שזרם החוצה והציף את הדרכים הסמוכות • צה"ל: חיזבאללה עדיין במבוכה קשה. "זו חשיפת פרויקט שהיה ממודר אפילו בתוך חיזבאללה"
חיים טוויל
י"ט טבת התשע"ט / 27.12.2018 16:23

צה״ל, בהובלת פיקוד הצפון ועוצבת הגליל, השלים את נטרולן והשמדתן של מנהרות הטרור ההתקפיות שחצו את הגבול עם ישראל, אשר נחפרו ממרחב הכפר השיעי כילא ונחשפו בידי צה”ל במסגרת מבצע ‘מגן צפוני’.

במשך השנים טען חיזבאללה שמפעל הבלוקים שלו בכפר כילא הוא לול תרנגולות שלצדו ‘מפעל בלוקים’, ואף שלח כתבת לדווח משם – כי אכן מדובר בלול. מלאכת החפירה של מנהרת הטרור התבצעה במסווה של אותו ‘מפעל’.

אלא שכעת, כחלק מהמבצע לחיסול המנהרות, הזרים צה”ל בטון – שזלג בכמות רבה אל תוך לבנון מתוך הפירים שנחפרו מ’המפעל’, וכעת הן הפתח ב’מפעל הבלוקים’ והן רחובות הכפר מוצפים במלט, דבר שמוכיח שהמנהרה חצתה את הגדר ושבשטח הכפר יש פתחים של המנהרה בנוסף לזה שהסתתר ב’מפעל הבלוקים’.

בשיחה עם כתבים אמר היום דובר צה”ל, תא”ל רונן מנליס, “אנחנו נפרסם היום תמונות של מפעל הבלוקים הזה מוצף במלט כתוצאה מהחומרים שהכנסנו. למרות הנסיון של חזבאללה למנוע את זה, זורמים עכשיו ברחובות כפר כילא הרבה קובים של מלט מהמנהרה הזו. זה מסמל את הקשר בין הפיר לבין ‘מפעל הבלוקים’. זו גם הוכחה לכל מי שטען שהן לא חוצות – הן חוצןת. לגבי המפעל הזה, ברור עכשיו שהוא בשימוש חזבאללה.

“יש עוד מספר נקודות בכפר כילא שהגיעו אליהם החומרים מהמנהרה הזו ומנהרות נוספות, החומרים פרצו ולמעשה ממלאים את הרחוב. זו הוכחה נוספת – למי שצריך – לשקרי חיזבאללה.

“הוזרמו הרבה מאד קובים של חומרים. המטרה בהתחלה היא לשטוף את החסימות, ואז מכניסים את החומר בדחיסה והוא ממלא את כל המנהרה, עד שמתחיל לצאת בצד השני. פה הזרמנו אפילו יותר, כדי שנראה את זה זורם ברחובות ויראו שזה חוצה לשטח אזרחי”.

דובר צה”ל הוסיף: “העברנו ליוניפיל מידע על יותר מפיר אחד בצד השני. מאמין שתושבי כפר כילא רואים ביומיים האחרונים שזורמים להם חומרים ברחובות והם יתחילו לשאול שאלות, יש לי סיבות טובות להניח שזה כבר קורה.  זו הסיבה שהקודמות פוצצו לכל אורכן גם בתוך לבנון, ושאת אלה מילאנו בחומר”.

לפי דובר צה”ל, המנהרות ההתקפיות נבנו כרכיב מסווג בתוכנית ההתקפה שארגון חיזבאללה ניסה לפתח בשנים האחרונות ונועדו לאפשר כניסה חשאית של פעילות יחידת רצ׳ואן – היחידה המיוחדת של הארגון, וזאת לצד ניסיון לחדירה עילית תחת מעטפת אש רחבה.

חשיפת והשמדת המנהרות הביאה לפגיעה מהותית ביכולת מימוש התוכניות של חיזבאללה וזאת לצד שורה של פעולות שמבוצעות בשנים האחרונות לשיפור מרכיבי ההגנה העילית.

“פעילות צה״ל סיכלה ומנעה את ניסיון חיזבאללה לפגוע בעיר מטולה ותושביה והוציאה את המנהרות מכלל שימוש. נטרול המנהרות ארך מספר ימים ובוצע בשיטה הנדסית שכללה שימוש במגוון אמצעים”.

לדברי מנליס, ” אנשי חזבאללה מקפידים לא להגיב בפומבי לאירועים האלה ולהבנתנו הם שרויים במבוכה קשה. אני חושב שהתמונות האלה יגרמו לזה שממשלת לבנון כבר לא תוכל להתעלם.

“הניסיון של חזבאללה לחסום את המנהרות לא החזיק ואיפה שתכננו לנטרל אותן באופן הזה הן טופלו לכל אורכן”.

מפעל בלוקים, חיזבאאלה

בטון ברחובות. צילום: דוצ

לדבריו, “אחת הבעיות שחיזבאללה נתקל עכשיו זה חשיפה של פרויקט שהיה ממודר אפילו בתוך חיזבאללה, אפילו פעילים בכירים שלהם באיזור לא הכירו אותו, ויש פה אירוע של למידה ומבוכה. ארגון הטרור עסוק בעיקר במעקב אחרי הפעילות שלנו. הוא מופתע ומובך מעומק היכולות הטכנולוגיות והטיפול הממוקד בפרק זמן קצר.

“יש פה אפקט מערכתי. צה”ל, באמצעות טכנולוגיה ויכולות מבצעיות מודיעיניות, חשף פרויקט מסווג. יקח לחזבאללה הרבה זמן לתחקר, להסיק מסקנות, ולחשוב מה הדבר הזה שעושה. אנחנו גם לא ננוח על השמרים”.

מנליס הדגיש, כי “המבצע לא הסתיים. ממשיכים בפעולות גלויות וחשאיות לחשיפה ונטרול של תוואי המנהור התת קרקעי של חזבאללה משטח לבנון לשטח ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות