חייל מגולני שחזר בתשובה סירב להתגלח – ונשלח לכלא ל-20 ימים

החייל הגיע ממשפחה מסורתית, אך בשלב מסוים חזר בתשובה • כאשר נדרש לבקש 'פטור' לגידול זקן הוא סורב, התעקש שלא להתגלח - ונכלא • חייל אחר שביקש 'פטור' נדרש להתגלח, משום שלא ידע להגיד לרב מהי פרשת השבוע • משסירב פקודה - נשלח לנקות את תאי השירותים
חיים טוויל
י"ח אלול התשע"ח / 28.08.2018 22:54

צה”ל רוצה חרדים? חייל ממשפחה מסורתית שחזר בתשובה והתגייס לחטיבת גולני נשלח ל-20 ימים בכלא הצבאי, לאחר שסירב להתגלח – למרות ההוראה שניתנה לו. כך דיווח הערב (שלישי) יאיר שרקי ב’החדשות’.

אמו של החייל שנשלח למאסר סיפרה ל’החדשות’, כי בנה מעולם לא התגלח. “מגיל בר המצווה היה לו רב ואין צום שהוא לא צם. כשהוא נסע לחו”ל עם החברים, המזוודה שלו הייתה מלאה באוכל, כי הוא אוכל רק כשר. זאת האמונה שלו וכשהוא ראה שאני במצב בריאותי לא טוב הוא אמר לי שהוא לא יתגלח”.

האם מתחה ביקורת על ניסיונות ‘מדידת הדתיות’ של צה”ל: “מי יכול להחליט כמה הוא דתי ומה הוא דתי? זה אדם עם האמונה שלו. אם אדם מוכן להיכנס למעצר אני חושבת שזה מעבר, ושצריך לתת לזה משקל”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “כל חייל אשר מגיש בקשה להיתר לגידול זקן או שפם מטעמים אישיים-דתיים נדרש לקבל המלצה ממפקדו בדרגת רס”ן ומעלה, וכן המלצה מרב היחידה. החייל נפגש כמה פעמים עם רבני היחידה. לאור התרשמותם, החליט הגורם המוסמך לא לתת לחייל היתר. החייל סרב לפקודה שניתנה לו להתגלח, ועל כן נשפט בדין משמעתי ל-20 יום מחבוש. צה”ל מכבד את רגשותיהם ואורח חייהם של כלל חייליו, דתיים וחילוניים כאחד”.

מבירור שערך  שרקי עלה, כי הרבנים הצבאיים מקבלים הנחיות לצמצם את מספר החיילים שמקבלים פטורים מגילוח ולסנן ככל האפשר. בעקבות כך, מספר ההיתרים שהם נותנים לחיילים ירד דרמטית.

המקרה הזה מצטרף לסיפור נוסף שפורסם אתמול ב’החדשות’, על חייל המגדיר עצמו כאדם שומר מצוות, שלא ידע להשיב לשאלה מהי פרשת השבוע וחויב להתגלח, משום שהוגדר כ”אינו דתי מספיק”, ומבלי שהוצגו בפניו שאלות אחרות שקשורות לדת.

לאחר מכן, נדרש החייל לגלח את זקנו שהחל בגידולו שנה לפני שהתגייס. הוא סרב פקודה, והועמד לדין משמעתי. וכך, בעוד חבריו של החייל מצויים בשטח אימונים, הוא מנקה את תאי השירותים בבסיס.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חגית
    29/08/2018 05:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. עושה רושם שמדובר בשני מקרים של לעשות קרדום בתורה. לאו דוקא מתחזקים כי אם מחפשים פטור ממטלה נוספת בצבא. אילו היו מביאים עדים כי קמים לפני כולם להניח תפילין ולתפילת השחר, בודאי היו מקבלים פטור זקן