המחדל במוקד 100 • “אתה שומע את השיחה – ורוצה להתפוצץ”

פרסום חלק מקלטת 'שיחת החטיפה' שביצע גיל-עד שער הי"ד למוקד 100, משנה לחלוטין את נקודת המבט על אירוע החטיפה • מתברר כי המחדל חמור הרבה יותר ממה שנדמה היה
נחמן וייס
ג' תמוז התשע"ד / 01.07.2014 20:39

פרסום חלק מקלטת ‘שיחת החטיפה’ שביצע גיל-עד שער הי”ד למוקד 100 של מחוז ש”י, מיד לאחר שהנערים עלו אל רכב החטיפה, משנה לחלוטין את נקודת המבט על אירוע החטיפה – וגרר תגובות קשות.

מתברר כי המחדל חמור הרבה יותר – אם מוקדני המשטרה והאחראים לא הבינו כי מדובר בחטיפה, בשעה שבקלטת נשמעים בבירור יריות, האמירה “חטפו אותי”, והוראות המחבלים  – “ראש למטה”, “קח לו את הטלפון”.

לאור התרעה שהייתה קיימת והכוננות הגבוהה על חשש מחטיפות, כאשר לפי השב”כ סוכלו 44 מקרי חטיפה שונים במהלך השנה וחצי האחרונים, הרי שגם אם במשטרה היה חשש כי ייתכן ומדובר במקרה הטרדה כפי שנטען – עדיין כל הנורות האדמות היו צריכות להידלק.

גם אם היה חשד כי מדובר בהטרדה, למשטרת ישראל יש את הכלים לבדוק את נכונות הפרטים, וניתן היה לעשות זאת בזמן קצר ביותר, גם אם לכאורה כבר לא היה ניתן להציל את הנערים – לאחר שסיכנו את עצמן ביצירת הקשר עם משטרת ישראל. שכן, לפחות  המחבלים היו נלכדים, ושבועיים של חרדה ואי וודאות שעברו על המשפחות היו נחסכים.

הערב, בראיון לערוץ 2, ביקר ניצב בדימוס אריה עמית, באופן חריף את התנהלות המשטרה בפרשה – ואמר: “בתור מי שהיה גם מפקד מחוז, כשיש תקלה בקנה מידה כזה – זו אחריות של מפקד המחוז”.

הוא הדגיש עד כמה ברור היה צריך להיות לאנשי המוקד שמדובר בשיחת מצוקה שחייבה פעולה מיידית. “כשאתה שומע את השיחה הזאת אתה רוצה להתפוצץ.  זאת שיחה שהייתה צריכה להקפיץ את כל מחוז ש”י בטירוף. אם היו עושים את הפעולות כמו שצריך, אני מניח שלפחות היו תופסים את הרוצחים מהר ולא מכניסים את המדינה לטירוף של יותר משבועיים”.

עוד טען ניצב עמית: “אם הדחת את האנשים מתפקידם ונתת להם תפקיד אחר, אז מה עשינו בדיוק? אני מדבר על הקצינים הבכירים. האחריות היא אחריות מפקד והכוונה היא למפקד מחוז, זה לא קצין האג”מ, שהוא מפקד מטה”.

תמליל השיחה שהותרה לפירסום:

משטרה: ” משטרה שלום,  אודי”.

גיל-עד: “חטפו אותי”.

משטרה: הלו.

המחבל: “ראש למטה!, ראש למטה!”

משטרה: הלו!

המחבל: ראש למטה, למטה!

משטרה: הלו!, הלו!

ברקע נשמעת קול בערבית אומר: “קח לו את הטלפון”.

ואז נשמע צרור יריות.

במקביל, עוצמת מקלט הרדיו ברכב מוגברת.

בהמשך הקלטת, מנסים עדיין במוקד 100, לקבל תגובה מהמטלפן..

זהו תוכן של כ-50 שניות הראשונות שהותר לפרסום לאחר שדלף והופץ ברשת, מתוך ההקלטה המלאה בת כ-2 דקות.  

המשך הקלטת עדיין נאסר בפרסום.

דלפת השיחה למוקד 100 עוררה זעם גדול במשטרה. גורמים במשטרה מאשימים כי השב”כ עומד מאחורי הדלפת השיחה לרשתות חברתיות ובאינטרנט, מה שגרם להסרת הצו איסור פירסום בכלי התקשורת.

בשב”כ סירבו להגיב להאשמות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חטיפה
    02/07/2014 01:35
    מאיר
  1. אני שבור ללא דמעות עדיין עצוב וכואב מרגיש שהלב שלי מחורר בניי בנותיי אישתי בתחושהשל שבר על אכזריות לנערי הפאר של ארצנו גם לכתוב לא קל בכלל מחפש משהו שירגיע הכאב אוליי לבכות אוליי להסיח דעת או לברוח לאן? שוכב לי במיטה עם תעוקת לב וחזה מקווה שיחלוף עם ישראל זה אחד ומאוחד ואם רצחו את הנערים האלה זה בדיוק רצחו אותי את ליבי ונפשי את מוחי האומלל ואת מקור חיי אנה אבי שבשמיים ראה בעוני ועינויי עמך ישראל וחלץ בניך מהאפילה הזו מי שיכול להרגיע את נפשי זה שמור בליבי