“תוריד את השטיח” • תלונה ליועץ: פתח בחקירה. ומה אומר המותקף?

עמותת 'בצלמו' פנתה ליועץ המשפטי לממשלה נגד מה שהיא מכנה "פגיעה ברגשות דת" - ודורשת לפתוח בחקירה נגד פעיל השמאל • ומה תגובתו של הרב אברהם נוטיק, חסיד חב"ד מפתח תקווה, שהותקף?
חיים טוויל
ו' אלול התשע"ז / 28.08.2017 14:40

הסרטון שעלה בפייסבוק, בו תועד פעיל השמאל אברהם פורת מתעמת בהפגנת השמאל שהתקיימה במוצאי שבת בפתח תקווה, עם הרב אברהם נוטיק, מחסידי חב”ד בעיר  – אינה יורדת מסדר היום.

הביטויים, שהזכירו לרבים גידופים שנשמעו באירופה לפני כ-80 שנה, עוררו גל של זעזוע. גם ראש הממשלה שיתף את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: “בושה”.

הבוקר (שני) שיגרה עמותת ‘בצלמו’ פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, נגד מה שהיא מכנה “פגיעה ברגשות דת” מצד פורת.

את הפנייה יזם מנכ”ל העמותה, שמאי גליק, באמצעות עו”ד מרדכי ליטווק. בפנייה צוין כי “בתאריך 26.8.2017 התקיימה הפגנה בפתח תקווה (הפגנה המתקיימת כל מוצ”ש אצל היועמ”ש)”.

מבלי להיכנס לחוקיות ההפגנות, טוען מנכ”ל העמותה כי “בהפגנה האחרונה התקיימה עבירה חמורה. המפגין מר אברהם פורת מקיבוץ מזרע תועד במצלמות קורא לאדם בעל לבוש חרדי ‘תוריד את השטיח מעל הראש שלך ותגזוז את השיער מהפנים’, כשהכוונה כמובן לסממנים הדתיים – כיפה וזקן.

“מילים אלו מזעזעות כל אדם ללא קשר לדתו. במידה ובהפגנה בארצות הברית או בפולין היה אומר את זה אדם שאיננו יהודי לרב, העולם היה סוער וזועק ‘אנטישמיות’.

“עוד יודגש, האמירה התפרסמה בכל כלי התקשורת. בראיון בערוץ 20 לאחר מכן סירב מר פורת לחזור בו ואף אמר: ‘החרדים מוצצים את לשד המדינה'”.

“כבודו”, טוען הגליק, “הדברים מגונים ללא ספק, אך גם הם אינם חוקיים. מדובר בעבירה על פי סעיף 173 (2) לחוק העונשין – פגיעה ברגשות הדת. לאור המילים הבוטות גודל הפרסום והסירוב הפומבי לחזור בו. יובהר, בחוק נקבע במפורש ‘משמיע במקום ציבורי ובתחום שמיעתו של פלוני מילה או קול שיש בהם כדי לפגוע פגיעה גסה באמונתו או ברגשותיו הדתיים'”.

“אני פונה לכבודו לפתוח בחקירה על אמירת דברים אלו. דווקא בימים אלו בהם השיח על חופש הביטוי וחופש המחאה נמצא בשיאו, חשוב שיובהרו הקווים האדומים – חופש ביטוי כן, פגיעה ברגשות לא”.

כפי שדווח בחרדים 10, בתשובה לשאלת אמיר איבגי בערוץ 20 – מדוע התבטא בצורה כה חריפה, מקוממת ואנטישמית – כלפי המפגין החרדי? ענה פורת, בין היתר: “מכיוון שיש לי בעיה קשה עם החרדים”, והוסיף: “אני לא חוזר בי ולא מתנצל”.

מאוחר יותר כתב פורת בדף הפייסבוק שלו: “אני מודה שבהפרדה הפיסית, מתוך עייפות, כעס ורוגז אמרתי דברים לא ראויים, לא מכובדים ואני מתחרט עליהם ומתנצל עליהם. סליחה. בהחלט הדברים שאמרתי אינם ראויים ועדיף היה לו לא נאמרו כלל”.

ומה אומר המותקף?

בשיחה עם אתר חב”ד-COL אמר היום הרב אברהם נוטיק: “מלכתחילה אין שום קפידה. מברך אותו ואת כל עם ישראל בברכת שנה טובה ומתוקה. עכשיו זה חודש אלול, המלך בשדה ומראה פנים שוחקות לכולם. 40 יום האחרונים של עליית משה רבינו להר סיני, ימי רצון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    "והוי מתחמם כנגד אורן של תלמידי חכמים והיזהר בגחלתן שלא תיכווה" (פרקי אבות)
    28/08/2017 16:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. זהיר התנא את הזהירים ומזרז את הזריזים כדי להשמר בכבוד תלמידי חכמים, שהם בבחינת אש. כמו שהאש אם משתמשים בה בתבונה מפיקים תועלת ודברים טובים לקיום ולרווחת האדם. ואם מתקרבים קצת יותר מדי לאש נכווים, כך תלמידי חכמים שהם בבחינת אש. להתקרב אליהם רק עד גבול מסויים, ללמוד תורה מפיהם, ללחך עפר רגליהם, לשתות בצמא דבריהם, לשמש אותם כן. אבל להתקרב יותר מידי – סכנה. לנהוג בהם קלות ראש – אפילו לא לחשוב על כך. וגם לדבר בשבחן בפני אנשים שידועים בכך שאינם רוכשים כבוד לתלמידי חכמים, אסור, שמתוך שבחן יבוא לגנותן.

    בעניין כבוד תלמידי חכמים וכמה שבשמיים מקפידים בכבודם, וחומר המזלזל חס ושלום בתלמידי חכמים נביא בע”ה כמה עובדות ודברי הגמרא הקדושה (ליקטתים מהספר הנפלא עבד לעבדי ה’ ומאחרים):

    במסכת ברכות דף יט’) מסופר מעשה באדם שזלזל בכבודו של מר שמואל אחר מיתתו, מיד נפל קנה מהשמיים ובזע את מוחו ונהרג במקום, הבן איש חי בספר בנייהו על הש”ס מפרש שהיה זה קיסם ואין בו שיעור להמית כדי שלא יאמרו מקרה הוא!!

    חז”ל אומרים במסכת פסחים (דף מט ע”ב): אמר רבי עקיבא כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואשכנו כחמור (חמור שנושך מרסק את העצם, ואינה מעלה ארוכה לעולם). ומבואר בתוספות (כתובות דף סב עב) שרבי עקיבא היה שומר מצוות ואף על פי כן היה שונא תלמידי חכמים, כי היה עם הארץ ולא למד תורה. ולאחר שלמד תורה אמר ”את ה’ אלוקיך תירא” לרבות תלמידי חכמים שיהיה מורא רבך כמורא שמיים. ומכאן לומדים כי שמדבר נגד תלמידי חכמים זה בגלל שהוא עם הארץ ולא למד תורה!!

    במסכת בבא מציעא (דף פד עב) מסופר על רבי אלעזר בנו של רשב”י שהיה מונח בעליית הגג לאחר פטירתו, ולא קברו אותו כשמונה עשר שנה. ופעם ראתה אשתו תולעת שיוצאת מתוך אוזנו, בא אליה בחלום ואמר לה אל תחששי שאין התולעת סימן לרקבון בשרי אלא עונש שפעם שמעתי בזיון תלמיד חכם ומחיתי אבל לא מספיק. וכידוע שאור החיים הקדוש רבי חיים בן עטר זיע”א גזר על עצמו גלות שנה בגלל ששמע בזיון תלמיד חכם ושתק, וזכה בגלות זו לחבר ארבעים ושתיים פירושים על הפסוק ”אם בחוקותי תלכו”.

    (בני בנימין – הרב בנימין נבול שליט”א על פרקי אבות)