“עצב וחרטה”: האיש שצילם בשידור חי את העימות האנטישמי מתבייש

הסרטון שתיעד את הגידופים האנטישמיים בהפגנת השמאל עורר זעזוע גדול • בראיון לחרדים 10 מתוודה מי שפרסם את התיעוד: "שמעתי בזעזוע את הדברים, מעולם לא ראיתי מופע כזה" • תוקף את ביבי ששיתף: "מפיץ שנאה" • מתחייב: "להבא אהיה הרבה יותר ער, בגופי ממש אמנע זאת!"
חיים בוזגלו
ו' אלול התשע"ז / 28.08.2017 00:28

את עיקר תשומת הלב של גולשי הרשתות החברתיות והקבוצות בוואטס-אפ גרף סרטון שעלה בפייסבוק, בו תועד כיצד במהלך הפגנת השמאל שהתקיימה במוצאי שבת בפתח תקווה, התעמת אחד המוחים עם חרדי מבוגר – שביקש לברר מדוע ההפגנה נערכת לפני צאת השבת.

“זה עבודה זרה הם גנבים ומושחתים. לא תגנוב, אתה לא יודע מה זה בכלל. תוריד את השטיח שיש לך על הראש”, הטיח מפגין חילוני בחרדי שמולו, תוך שהוא מתכוון לכיפה.

החרדי המשיך והקשה בתמימות: “למה אתם עושים הפגנה שלא יוכלו להגיע שומרי שבת? – ונענה: “אתה מלכלך את המקום הקדוש הזה. תוריד את השטיח מהראש”.

החרדי המשיך וניסה ליצור שיח: “למה אתם לא מתמודדים עם אנשים כמוני?” – ונענה שוב בבוטות: “תוריד את השטיח מהראש, תגזוז את השערות מהפנים. נתניהו חרא ואתה אוהב אותו”.

“דמגוגיה, לשון הרע”, השיב החרדי.

מפגינים אחרים שצפו במחזה ניסו להשיב לחרדי ולהרגיע את הרוחות, אך ללא הועיל.

הביטויים, שהזכירו לרבים גידופים שנשמעו באירופה לפני כ-80 שנה, עוררו גל של זעזוע. גם ראש הממשלה שיתף את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: “בושה”.

חרדים 10: ד”ר מיכאל מוריס רייך, אתה צילמת את הסרטון של העימות עם החרדי בהפגנה והעלית לדף הפייסבוק שלך?

“אשתי היתה עם האייפון והסריטה”.

•  היית שם במקום כשזה קרה?

“כן”.

•  יכול לספר לי קצת על התחושות שלך?

“תשמע, זה היה איך להגיד לך? בושה? צער! עצב! בדיעבד גם חרטה גדולה, שומעים את אשתי בסרטון אומרת: ‘אל תדבר ככה, אל תדבר ככה’, אבל בדיעבד יש חרטה שלא היינו יותר נחרצים. לא הצגנו את זה מיידית בצורה יותר חזקה…”

•  במקצוע שלך אתה ד”ר, אני מבין. באיזה נושאים?

“תיאטרון”.

•  אולי דווקא משום שאתה בנושא התיאטרון – יש רבים בציבור החרדי שחושבים שיש הסתה נגד הציבור החרדי או שבצד השני של השמאל, שההפגנה איכשהו מזוהה איתו, כאילו הם נאורים פלורליסטים, ובסופו של דבר כשזה מגיע לציבור החרדי משהו מתפספס ואתה מגלה שאין הבנה ולא פלורליזם, מתקשים להכיל את הציבור החרדי, וההסתה נוראית. מה שאתם צילמתם, זו הסתה לכל דבר, אפילו אנטישמיות.

“כן, כן, זה נורא. אבל זה בכלל בכלל לא מלמד על הכלל שלנו. זה היה אדם מאד יוצא דופן, אני שם כ-40 שבועות,  מפעם לפעם נפגשים עם חרדים שבדרך כלל לא מצטרפים להפגנות אבל לעיתים כן, ומעולם לא ראיתי מופע כזה.

לעומת זאת, בהפגנת הנגד לפעמים אנשים דתיים אמרו לאשתי, לא לי כי אני לא הולך להפגנת הנגד כי אני חשוב שזה יכול לעורר יותר מדי מחלוקת, אבל אשתי מתוך סקרנות לראות מי שם הלכה, ושם אנשים דתיים אמרו לה: ‘זרע עמלק’, כך שכנראה שני הצדדים צריכים לסובב את האצבע על החזה ולבדוק את עצמם!”

•  ספר לי קצת על עצמך. אמרת שאתה הולך לשם כבר שבועות רבים, גם אתה וגם אשתך, ספר לי על זה.

“הגענו מההתחלה, מתוך דאגה עמוקה למצב השחיתות בישראל. הנושא שכעת תופס כותרות גדולות הוא הנושא של נתניהו, אבל זה נושא זניח מבחינתי, אני מרגיש שמנדלבליט נמצא בעמדה שהיא מאד מרכזית לכל ההתמודדות עם השחיתות. מגיעים לדבר חושפי שחיתויות, אנשים שקשורים לפרשת רשות המיסים, לפרשת רות דוד, פרשת רונאל פישר, הכל מתנקז לצומת הזו של ד”ר אביחי מנדלבליט – ואנחנו מגיעים כדי למחות נגד מה שאנחנו רואים כשחיתות, שאנחנו לא יכולים לחיות איתה.

וזה בכל השדרה – מראש הממשלה, דרך ראשי ערים, שרים, חברי כנסת, פקידים, משרתי ציבור – הכול יתמוטט אם לא נקח את עצמנו בידיים”.

•  אני לא יודע על איזו מפלגה אתה נמנה ובאיזו עמדה פוליטית אתה תומך, ימין או שמאל, אבל אני רק מנסה להבין אם מישהו לא מנצל אתכם. שהרי היה את ראש הממשלה המנוח אריאל שרון שהתקשורת אתרגה אותו; היה את אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר שזכה לחיבוקים; יש אפילו ממארגני ההפגנות, אלדד יניב, שטוען על עצמו שהוא שותף למעשים דומים ויבוא יום שיביאו אנשים לדין בגלל מה שהוא עשה – כך לפי אחת הכותרות. אתה לא חושב שמישהו בעצם מנצל אתכם נגד ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו שמאז שעלה לשלטון תמיד מספר שממרידים נגדו ושהתקשורת לא בדיוק אוהבת אותו, וזה מה שמוביל למצב הנוכחי…

“אני חושב ששני הדברים לא סותרים זה את זה. אני חושב שהתקשורת הרבה פעמים יותר מדי יוצאת כנגדו. מצד שני, אני מתרשם שהחקירות נגדו מאד חמורות, ואני תומך בשתי ידיים באמירה שלו על אולמרט ב-2008, שראש ממשלה במצב כזה של חקירות הוא ראש ממשלה שאתה לא רוצה שינהיג אותך, שיאחוז בהגה השלטון ושההחלטות החשובות בחיים שלך יונחתו על ידי האיש הזה, שלא יודע בדיוק לאן פניו מועדות.

אבל אתה צודק, משום שהיה בזמנו אתרוג לשרון, בזה אתה צודק. זה השתנה באולמרט, שפחות אותרג, אבל עדיין אתה צודק, אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש מכל הצדדים”.

•  אני רוצה לשוב איתך לאירוע הספציפי של מוצ”ש האחרון, מבלי להתייחס לאישורים שהמשטרה נתנה, לניסיון לחסום אתכם בבג”צ, דווקא לאירוע הספציפי הזה שראינו בסרטון ושאפילו ראש הממשלה נתניהו שיתף אותו – זה משהו שקשה להתבונן בו – ואני שואל אותך: איפה זה תופס אותך? באיזו נקודה אתה נמצא?

“אני נמצא מרוחק, אני שומע את אשתי אומרת: ‘לא, לא, אל תגיד ככה’, לא הבנתי בדיוק אבל שמעתי בזעזוע את מה שהוא אמר לדתי. אני ממשפחה של שולשלת רבנים, הרבה מבני משפחתי נרצחו בשואה, וזה פשוט מזעזע – זה משהו שאסור שיקרה בעם ישראל! בפעם הבאה אני מבטיח לך אישית – אני אהיה הרבה יותר ער לכל סוג כזה של אמירה ובגופי ממש אמנע זאת!”

•  כשאתה מעלה את הסרטון הזה לרשת החברתית אתה חושב פעמיים? הייתה לך התלבטות אם להעלות? אם להוריד?

“זה היה בלייב. היינו בשידור לייב, ומה שקרה זה שמישהו צפה בסרטון ושיתף אותו, ואני מאד כועס על ראש הממשלה שמפיץ את זה, אני חושב שהוא מפיץ שנאה בעם ישראל, ואסור לעשות דבר כזה. כי הוא מציג את זה מתוך ניסיון לקעקע את הלגיטימיות של ההפגנה נגדו, מתוך איזו שהיא רמיזה שזה אופי ההפגנה, שזה כלל ולא היוצא מן הכלל – כך שאני חושב שהמעשה שלו הוא סילוף.

אני בכלל לא זכרתי את כל העימות הזה, לא היינו ערים למה שנאמר שם במקום, וכשהתחילו הדיבורים והשיתופים, אפילו ראש הממשלה שיתף – אני מיד הורדתי את זה מהפייס”.

•  למה בעצם?

“כי אני חושב שזה רק מרבה שנאה בינינו. כל מה שאני יכול לעשות זה לומר ‘סליחה’, להבטיח שלא יהיו דברים כאלו יותר, ככל שזה תלוי בי. ואם אני אהיה בקרבת מקום לא יהיו דברים כאלו. להמשיך להפיץ את זה, זה רק יגרור שנאה ואני לא רוצה”.

•  למרות שיתכן שדווקא אם ישתפו את זה עוד ועוד, אנשים להבא ישקלו פעמיים אם לנהוג ככה.

“יכול להיות. אבל אני ראיתי תגובות, שמתוך התגובות אני התחלתי להרגיש שכל ציבור המפגינים שם הופך להיות נאשם. כשהתחלתי לראות שזה הכיוון, שלצערי אני חושש שראש הממשלה כיוון לזה, הגעתי למסקנה שאני חייב להוריד את זה”.

•  ואתה לא חושב שנכון להעלות את זה שוב”.

“לא”

•  בסופו של דבר זה סרטון שלכם, אשתך תיעדה את זה, אתם לא מתכוונים לתבוע זכויות יוצרים? אתה הרי לא רוצה שישתמשו בזה.

“האמת שלא ידעתי מה המעמד המשפטי, אבל מישהו אמר לי בקבוצה שלנו, ואני מרוב זעזוע אפילו לא הסתכלתי במה שראש הממשלה שיתף, אבל מישהו אמר לי שזה ערוך בצורה שהיא בוטה ובעצם הופכת את האירועים להרבה יותר חמורים ממה שהיו. אז יכול להיות אם יגיעו למסקנה אצלנו שמה שעשה ראש הממשלה זה מבושל – יתכן שנתבע”.

•  טוב, הוא רק שיתף.

“כן, נכון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרעי שולח את שכירי חרבו, וגורם לעצמו עוד נזק
    28/08/2017 15:28
    מר רייך
  1. אם היה יודע כמה הוא עצמו גמור, היה משקיע מזמנו רק בזה