חרדים צרכני רשת יש ביו”ש זועמים: ‘למה גובים מאיתנו כסף על שקיות?’

עם כניסת חוק השקיות לתוקף החלו ברשתות השיווק ביו"ש לגבות 10 אג' על כל שקית - אבל התושבים זועמים: "עושים לנו סדרת חינוך ירוקה?" • הנהלת רשת 'יש': "תורמים את כל כספי השקיות לנזקקים באמצעות קופות הצדקה" • התושבים: "אנחנו נחליט למי אנחנו תורמים את כספי המעשר שלנו"
תמי גיל
ה' שבט התשע"ז / 01.02.2017 14:40

‘חוק שקיות’ תפס את תושבי הערים החרדיות בלתי מוכנים. לא כולם צרכני חדשות מובהקים, ולא כולם ידעו על בוא ‘הגל הירוק’ שהחל ב-1 לינואר.

אצל חלק גדול של הקונים רק השלטים בצרכניות בישרו להם על מה שהם מכנים “גזירה של השלטונות”. לא כולם מבינים ממה נובעת ההוראה ומה חשיבותה מבחינת איכות הסביבה.

אבל הראשון לחודש הגיע, מיכלי שקיות הניילון רוקנו, ושקיות הפכו למצרך שיש לשלם עליו. אמנם ‘רק’ עשר אגורות, אבל בשביל אברך שבקושי מסיים את החודש ושוקל האם להוסיף קופסת גבינה לסל הקניות שלו או להסתפק בממרח השוקולד, כמה עשרות אגורות המתווספות בסוף הקניה לתשלום הן משמעותיות. זר לא יבין זאת.

אם בימים הראשונים הקופאיות מסבירות “זהו חוק”, מילים שאי-אפשר להתווכח איתן, הרי שעד מהרה הלכה המציאות והתבררה: ממש לא ברור שבערים מודיעין עילית וביתר עילית חל החוק הזה.

ממכתב ששלח ‘הפורום המשפטי לישראל ציונית ודמוקרטית’ לרשתות השיווק עולה כי החוק הישראלי לא חל על יהודה ושומרון, וכי חוקים שונים מקבלים את תוקפם גם מעבר לקו הירוק רק באמצעות צו אלוף. לטענת הפורום, במקרה של חוק השקיות, הנושא לא הוסדר.

מאותו רגע והלאה החלה התמרמרות, וכשתעמדו שעה בתור המשתרך בדרך לקופה, גם תבינו על מה מדובר.

“אף אחד לא יחנך אותנו על מה לשמור ואיך. אם יש מי שחשוב לו לשמור על הירוק של העולם, שיתרום את כספו לכך, אנחנו נתרום למטרות חשובות יותר”, אומרים קונים בזעם.

לקופאיות ברשת ‘יש’ קצת קשה להסביר מדוע בעוד רשתות אחרות – ברכל, רק לדוגמה – מעניקות שקיות נילון ובשפע, ברשת הגדולה מתעקשים לגבות על כך כסף. “מה זה פה? בית ספר? עושים לנו סדרת חינוך ירוקה?” – נשמעים הקולות.

בשלב מסוים החליטו בהנהלת ‘יש’ להעביר את הכסף שנאגר מהתשלום על השקיות ישירות לארגוני הצדקה המקומיים – מה שעורר עוד יותר את זעם התושבים.

“אנחנו נחליט למי אנחנו תורמים את כספי המעשר שלנו. מתי, כמה ולמה” – מבהירים תושבים. חלקם אף פנו למערכת חרדים10.

מרשת יש נמסר: הרשת תומכת ביוזמה החשובה למען איכות הסביבה לתועלת התושבים, כולל אלו הגרים באיו”ש.

“עד להחלתו של החוק באיו”ש, החליטה הנהלת רשת יש, לתרום את כל כספי השקיות במודיעין עילית ובביתר עילית לנזקקי העיר באמצעות קופות הצדקה האמונות על רבני העיר ובתיאום עמם. הודעות על כך פורסמו גם בסניפים המדוברים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש חוצפה
    01/02/2017 15:42
    זרח קלמנוביץ
  1. חבל מאוד

  2. חרם!!!!
    01/02/2017 20:01
    וועדת הרבנים לעניני רכישות
  3. בהוראת מרנן ורבנן גדולי הקונים שליט״א הוחלט להפסיק את רכישות המזון וכדו׳ ברשתות יש הכוללות את יש,יש חסד,יש בשכונה באופן מוחלט!!! עד להפסקה סופית של גבית כסף על שקיות
    בברכה
    מטה המאבק למען האברך!