“כמנהג האשכנזים – לונדון, תק”ל”. התגלתה ההגדה הכי נדירה בעולם?

מדובר בהגדה הראשונה בעולם שנדפסה עם תרגום לאנגלית. היא לא נראתה מעולם במכירות פומביות, ולא נמצאת בספרייה הלאומית • "לא ידוע לנו על שום עותק נוסף שנמצא בידי אחד האספנים" • ואיך גילו אותה?
משה ניסנבוים
כ"ח כסלו התשע"ז / 28.12.2016 20:18

בית המכירות הפומביות ‘ירושלים של זהב’ יקיים לאחר חג החנוכה מכירה פומבית של פריטים מיוחדים בתחום היודאיקה.

פריט מספר 3 במכירה: “הגדה של פסח כמנהג האשכנזים – לונדון, תק”ל 1770” הוא נדיר ביותר.

מדובר בהגדה הראשונה בעולם שנדפסה עם תרגום לאנגלית, ולכן הגדה הזו נדירה ביותר. היא לא נראתה מעולם במכירות פומביות, ולא נמצאת בספרייה הלאומית וביתר הספריות בארץ.

האם יתכן שבעצם העותק שמוצג עכשיו ב’ירושלים של זהב’ הוא היחידי שידוע היום בעולם? ובכן, התשובה חיובית. הגדה זו אינה נמצאת בשום ספריה חשובה בעולם.

יהודה גלילי מבית המכירות: “המדיניות שלנו היא לתת את העובדות באופן מדויק ומהימן. הניסוח שלנו היה זהיר. בדקתי היטב וברור לי כמעט לחלוטין שאין את הפריט הזה בשום ספריה בעולם. למרות שפנינו לגדולי האספנים, לא ידוע לנו על שום עותק נוסף שנמצא בידי אחד האספנים. כמובן שעדיין יתכן הדבר שבאיזשהו מקום שוכן לו עותק נוסף של ההגדה הזאת”.

• מה, בעצם, ההערכה שלך לשיווי של ההגדה?

“לדעתי, אין לה מחיר. פשוט אין למה להשוות מפני שהיא כעת היחידה הידועה לנו, ובכל מקרה היא היחידה המוצעת למכירה.

“בהגדה הזו חסרים באמצע שלושה דפים. לכאורה, זה צריך לפגום בערכה. אבל כאן יש בעיה: מי יאמר לנו אם זה חיסרון רק בעותק הזה, והוא פגום, או שמא זו טעות בהדפסה גם בעותקים האחרים? אי אפשר לענות על זה כי אין למה להשוות. ואפילו אם נניח שאכן בעותקים אחרים היה את שלושת הדפים החסרים האם זה מוריד משהו מהנדירות? הרי העותקים ההם אינם לפנינו וזאת היחידה שאנו רואים והיחידה שמוצעת למכירה”.

הגדה

• איך נמצאה ההגדה?

“אתה בטח חושב על אחד מגדולי האספנים בעולם, שהחזיק במשך שנים את האוצר הזה בכספת, ולא גילה לאיש אל המטמון שיש לו בביתו. אז האמת היא אחרת לגמרי: מדובר באספן שכלל לא ידע מה שהוא מחזיק! לכן לא גילה לאף אחד. את ההגדה הזאת קיבלנו ממנו בתוך ארגז מלא פריטים לבדיקה ולהערכה. למעשה אנו היינו אלו שגילו מה מסתתר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות