מסמך: הראשל”צ מזמין את הגרי”ח זוננפלד לאסיפה היום לפני 95 שנה

נחשף מסמך נדיר מהראשון לציון הספרדי, המופנה לרבה של ירושלים – הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, ובו מוזמן הרב לפגישה אודות הרחבת הסמכות של בתי הדין על העניינים הדתיים היהודים בעיר המצויים תחת סמכותה של ה'מחכמה שריעה' העותמאנית
בועז בן ארי
י"ג כסלו התשע"ז / 13.12.2016 12:43

מסמך נדיר מהראשון לציון הספרדי המופנה לרבה האשכנזי של ירושלים – הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ”ל, בו הוא מזמין את הרב לפגישה אודות הרחבת הסמכות של בתי הדין על העניינים הדתיים היהודים בעיר, מתוך מטרה להוציא אותם מסמכותה של ה’מחכמה שריעה’ העותמאנית.

המסמך שנחשף כאן בחרדים 10, נושא את התאריך י”ב כסלו תרפ”א (1921) – לאחר שהטורקים גורשו במהלך מלחמת העולם הראשונה על ידי האנגלים מאדמת ארץ ישראל.

הוא מופנה לרב זוננפלד מ’משרד הרבנות לעדת ישראל’. וועד זה היה הגוף שעליו קמה ‘הרבנות הראשית לישראל’, ונשיאו שגם חתום על המסמך הוא הראשון לציון הגאון רבי משה חיים אלישר, בנו של הראשון לציון הרב יעקב שאול אלישר.

“הננו מתכבדים בזה להזמין את כבודו לאסיפה נחוצה שתהיה אי”ה מחר יום ד’ י”ג כסלו שעה שלש אחה”צ בבית משרד הרבנות”, נאמר במכתב – שנכתב במכונת כתיבה. שמו של הגרי”ח זצ”ל נכתב בכתב-יד בראש המכתב.

במשך ארבע מאות שנות השלטון העות’מאני התנהלה בארץ ישראל מערכת משפט שכונתה בשם מחכמה-שריעה.

פירושה של המילה ‘מחכמה’ הוא בית המשפט, ו’שריעה’ – ההלכה המוסלמית.

בית המשפט של ירושלים אם כן נקרא ‘מחכמה שריעה’ ובעברית בית המשפט של השריעה. בית משפט זה, שהיה הסמכות העליונה פיקח על מערכת החיים הציבורית בעיר, וכלל בסמכותו גם אלמנטים יהודים רבים.

  הרב זוננפלד

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות