“פרס כתב את ההיסטוריה במו ידיו” • המערכת הפוליטית כולה סופדת

במערכת הפוליטית וברחבי העולם סופדים לנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל • ראש הממשלה ימסור הבוקר הצהרה מיוחדת ויכנס את הממשלה לישיבת אבל • "בכהונתו כנשיא המדינה השכיל לחבר בין חלקי העם"
יוני גרין
כ"ה אלול התשע"ו / 28.09.2016 07:51

במערכת הפוליטית בישראל ומנהגי העולם סופדים הבוקר (רביעי) לנשיא התשיעי שמעון פרס ז”ל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, הביעו צער אישי עמוק על “פטירתו של יקיר האומה, נשיא מדינת ישראל לשעבר, שמעון פרס”.

נתניהו פרסם הודעת אבל מיוחדת: “עם כל אזרחי ישראל, עם כל בני העם היהודי, ועם רבים בעולם, אני מרכין את ראשי לזכרו של אהובנו, יקיר האומה, שמעון פרס ז”ל.

“שמעון הקדיש את חייו לקוממיות עמנו. כאיש חזון, נשא מבטו אל העתיד. כאיש בטחון, ביצר את עוצמתה של ישראל בדרכים רבות, שגם היום חלקן עדיין עלומות. כאיש שלום, פעל עד ימיו האחרונים לפיוס עם שכנינו ולעתיד טוב יותר לילדינו”.

“וכעת שמעון, יקיר האומה, נפרד מאיתנו. אבל הוא לא נפרד, הוא לעולם לא ייפרד, מליבנו ומזיכרוננו. שמו של שמעון פרס יהיה חקוק לעד בספר התקומה של העם היהודי, כאחד מן המנהיגים הדגולים שקמו למדינת ישראל, וכאחד מן האבות המייסדים שהקימו את מדינת ישראל. יהי זכרו נצור בלב האומה”.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן: “פרס היה באמת אחרון דור הנפילים שהיו שותפים להקמת המדינה וזהו יום עצוב לעם ישראל. על-אף שהיינו חלוקים בדעותינו המדיניות והפוליטיות, בשנים האחרונות, במיוחד כשהוא היה נשיא המדינה ואני שר החוץ ועד לאחרונה כשאני שר הביטחון והוא הנשיא לשעבר, נהגנו להיפגש לעיתים קרובות ולנהל שיחות על עתיד המדינה. שמעון יחסר לי הן כמי שהיה מאושיות המדינה הזו והן כאדם”.

יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין: “מדינת ישראל נפרדת היום מהעומד בראש משפחתה. היא נפרדת מהאיש שראה הכל, שהיה מעורב בכל ושעיצב הכל”.

“פרס הוא סיפורו של העם היהודי ושל מדינת ישראל, אם כבן למשפחת ניצולי שואה, כעולה, כחקלאי, כאיש ביטחון וכמדינאי. הוא היה מענקי ההנהגה הלאומית שקמו לנו במאה האחרונה, איש עתיר זכויות ומופת של ציוני גאה ששאף כל ימיו לעשות למען המדינה ואזרחיה. הוא תמיד חיפש היכן להבקיע דרך חדשה ולהביא את כולנו למקומות טובים יותר”.

לדבריו, “ההיסטוריה עוד תדבר נכבדות באדם דגול זה ששמו הלך לפניו בארץ וברחבי העולם כולו כבעל תובנה, נסיון וחזון. חסרונו של פרס יורגש היטב, אולם טביעות אצבעותיו ופירות פועלו יהיו נוכחים כאן לדורות רבים. אני שולח חיבוק חם לבני משפחתו ותנחומים כנים למוקיריו הרבים”.

שר האוצר משה כחלון ספד: “אנחנו נפרדים היום מאחד מעמודי התווך של מדינת ישראל. מי שליווה את הקמתה, את המערכה לעצמאותה הביטחונית והכלכלית ואת החתירה הנמשכת לשלום. שמעון פרס גילם באישיותו את היצירתיות, הנחישות והאמונה שהצעידו את ישראל לשיאים בכל התחומים ויש לו מקום של כבוד בפנתיאון הלאומי. תנחומיי למשפחת פרס, לילדים ולנכדים. יהי זכרו ברוך”.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ”ץ: “שמעון פרס ז״ל היה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של מדינת ישראל למן הקמתה ועד היום. פעילותו הציבורית נשזרה בתולדות המדינה והשפיעה רבות על עיצוב דרכה בתחומי הבטחון, הכלכלה והחברה. שרתנו יחד בממשלת שרון השנייה ולצד חילוקי דעות מדיניים תמיד הערכתי את תבונתו וניסיונו ואת שאיפתו הכנה להיטיב עם מדינת ישראל וכל אזרחיה ואת תרומתו הייחודית לביטחון המדינה”.

שר התיירות יריב לוין: “אני מבקש לנחם ולחזק את בני משפחת פרס בשעה קשה זו. נשיאנו התשיעי היה איש אשכולות שתרומתו רבת השנים למדינת ישראל לא תסולא בפז.לא אחת חלקתי על דרכו לצד ההערכה הרבה שרחשתי לו על תרומתו האדירה למדינת ישראל במגוון רחב של תחומים”.

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר: “שמעון פרס היה שר החינוך שלי, והוא יחסר לי מאד. פרס כתב את ההיסטוריה במו ידיו. הוא היה איש החזון הכי מעשי, איש ביטחון שחתר לשלום, מנהיג אמיץ שייצג את מדינת ישראל בגאווה בכל רמח אבריו ובכל מקום בגלובוס”.

“זכיתי בשנים האחרונות להיפגש איתו פעמים רבות ולשמוע על חזונו למדינה שתהיה אור לגויים, שתייצא לעולם את המוצר הכי חזק שלנו: המוח היהודי. התרגשתי מאד כאשר הוא נענה לבקשתי והתגייס למהלך ציבורי למען לימודי המדעים בישראל והוא נענה ברצון, למרות שלא תמיד הסכמנו בנושאים שונים”, דברי בנט.

שרת המשפטים איילת שקד ספדה: “נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, בעל זכויות רבות בבניית כוחה ובטחונה של מדינת ישראל. בכהונתו כנשיא המדינה השכיל לחבר בין חלקי העם, וסייע בהעלאת מעמדה הבינלאומי של ישראל בקרב מנהיגי העולם. אף שהשקפותינו הפוליטיות היו שונות, אין ספק שאת כל מרצו הוא הקדיש למען מדינת ישראל”.

יו”ר האופוזיציה ויו”ר המחנה הציוני ח”כ יצחק הרצוג: “שמעון פרס היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל. האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93.

“הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל. את דרכו החל כעוזרו ואיש סודו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון והמשיך עד שהפך למנהיג בעל שם ומעמד עולמי, נשיא, ראש ממשלה, שר חוץ שר ביטחון, ויו”ר מפלגת העבודה, איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן. איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה,, הוסיף הרצוג.

הוא ציין כי “תרומתו לביטחון ישראל ולכוח ההרתעה שלה, למאבק הנחוש בטרור ולחתירה הבלתי פוסקת לשלום, לכלכלתה ולחוסנה החברתי, למעמדה הבינלאומי, לחדשנות ולתעוזה הישראלים, היתה תרומה שאין מילים שיוכלו לתארה. היכרתי את שמעון פרס ומשפחתו מאז הייתי ילד, בבגרותי זכיתי להיות לו עוזר, יועץ וחבר, ייאמרו עוד מילים רבות על שמעון, אבל כעת העצב גדול מידיי והלב כואב מידי”.

ח”כ ציפי לבני: “ישראל נפרדת היום בכאב ממנהיג גדול, איש חזון שהקדיש את כל חייו לשלומה וביטחונה. קשה לדמיין את ההיסטוריה שלנו ללא החותם שהשאיר, קשה לדמיין את ישראל בלעדיו”.

היא סיפרה, “לא הספקתי להיפרד משמעון פרס, כי פרידה ממנו מעולם לא היתה אופציה. לא נפרדים ממי שבאמצע העשייה של חייו ומתכנן הרבה קדימה בשבילו, בשבילנו ובשביל כל העולם. ממש כך. מעיין הנעורים שלו היה השאיפה לשלום. בלי להסס, בלי להתבייש. ראיתי אותו מתעלם מהציניות, כועס על האדישות, מנסה לפקוח את עיני אלה שלא רואים את מה שהוא ראה. ראיתי אותו כואב את הפוליטיקה – ואוהב את המדינאות. כך היה ויישאר בעיני העולם כולו. מדינאי ומנהיג”.

“מי שהכרתי את שמו רק כיריב פוליטי של הוריי – נהפך במהלך השנים למורה דרך בנבכי האזור המורכב שבו אנחנו חיים, כשהפנס שמאיר לו את הדרך זו האופטימיות, שהוא יכול לתפוס את השלום החמקמק מעבר לפינה הבאה. שמעון פרס הוא מבחינתי המנצח התמידי. מי שניצח את הספקנות באמונה, מי שניצח את השנאה שהוטחה בו בעבר והפך לאהוב העם, בלי ששינה את משנתו. אנו נפרדים ממך היום הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, בהרבה אהבה והוקרה”, אמרה לבני.

בתוך כך, משלחת ישראל לאו”ם תציב ספר תנחומים לזכרו של פרס ז”ל בשגרירות ישראל לאו”ם. נציגי מדינות ומנהיגים מרחבי העולם יוזמנו להביע את תנחומיהם על לכתו של מי שייצג את ישראל בעולם בשישים השנים האחרונות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות