שאריות מגופות של יהודים שנספו בשואה אותרו במכון מחקר בגרמניה

עשרות דגימות מוח של קורבנות המשטר הנאצי, בהם יהודים, ששימשו לניסויים נמצאו במכון מחקר פסיכיאטרי בגרמניה, יותר מ-70 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה • ועדת חקירה מיוחדת בודקת כעת למי המוחות האלו שייכים• יד ושם: "מפתיע, אם כי לא לחלוטין. אנו יודעים שנערכו ניסויים ולא הכל נמחק ונקבר. מי שחשב שהפרק הזה נסגר - טועה"
נתן פרל
כ"ז אב התשע"ו / 31.08.2016 09:17

במהלך בנייה וארגון מחדש של מכון ‘מקס פלאנק’ במינכן, נמצאו בטעות עשרות מוחות וחלקי מוחות ששימשו לניסויים מדעיים בתקופת מלחמת העולם השנייה. כך נחשף הבוקר (רביעי) בגלי צה”ל.

מדובר באנשים שהנאצים המיתו ב”המתות חסד” – רצח למטרות מחקר שבוצע בין היתר בחולים, ילדים וכן במספר רב של יהודים בתקופת השואה.

בעקבות הגילוי המסעיר, הוקמה ועדת חקירה מיוחדת שבודקת כעת למי המוחות האלו שייכים.

ב’מקס פלאנק’ סוברים שאותן דגימות מוח הן חלק מעזבונו של חוקר מוח נאצי בשם יוליוס האלרפורדן, שערך ניסויים בבני אדם בזמן המשטר הנאצי וגם לאחריו, ואפילו כיהן לתקופה כראש המחלקה הנוירופסיכיאטרית במכון הקיסר וילהלם – שלימים נהפך למכון ‘מקס פלאנק’.

ועדת החקירה שהוקמה כבר החלה למיין ולזהות את הקורבנות שמהן נלקחו הדגימות שנמצאו, במטרה להביא אותן בסופו של דבר לקבורה בקבר אחים, כפי שנעשה עם דגימות קודמות – אך זהו תהליך שצפוי לקחת עוד חודשים רבים, אם לא שנים.

מכון ‘מקס פלאנק’ פרסם הודעה חריגה באתר האינטרנט שלו, בה נכתב “אנחנו מתביישים בממצאים אלו, והמומים ממציאתם בארכיון. נעדכן את הציבור בכל מידע שיתגלה לשקיפות מירבית”.

אבל למרות הצהרת השקיפות, ב’יד ושם’ בירושלים כלל לא שמעו על על הממצאים הללו, עד שנחשפו הבוקר בגל”צ.

פרופ’ דן מכמן, ראש המכון הבינלאומי לחקר השואה, אמר לגלי צה”ל: “מפתיע, אם כי לא לחלוטין. אנחנו יודעים שנערכו ניסויים ולא הכל נמחק ונקבר. לפני שנתיים בברלין נמצאו עצמות של אנשים שנעשו עליהם ניסויים ונזרקו לפח. בשנה הבאה נערוך כינוס על הסוגיה הזו”.

“זה דבר חדש שלא היה ידוע, ומצטרף למקרים כאלה שפתאום עולים גם אחרי 70 שנה”, אמר, “מי שחשב שהפרק הזה נסגר לחלוטין – טועה. קשה לדעת אם החלקים הם רק מהמתות החסד או גם ממקומות אחרים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות