הבלוף נחשף: בצה”ל לא עוקבים אחרי בחורי ישיבות שאינם לומדים

בעבר נהג צה"ל לשכור חוקרים פרטיים כדי לבדוק חשדות להשתמטות, אך בשנים האחרונות לא בוצעה אף פעילות כזו • בשלוש השנים האחרונות גויסו בכפייה רק 18 בעלי מעמד 'תורתו אומנותו', שמבדיקת חשבונות הפייסבוק שלהם התברר כי הם עזבו את אורח החיים החרדי
נחמן גור
י"ג אב התשע"ו / 17.08.2016 18:24

צה”ל אינו מנהל מעקב אחר מקבלי מעמד ‘תורתו אומנותו’ וכלל אינו טורח לבדוק האם הם אכן לומדים בישיבה או בכולל, כפי הנדרש – כך נחשף היום (רביעי) על ידי עמותת חדו”ש, שקיבלה את המידע ממשרד הביטחון, במסגרת ‘חוק חופש המידע’.

העיתונאי יקי אדמקר מדווח ב’וואלה’, כי למרות שבעבר הצבא נהג לקיים חקירות פרטניות כשהתעורר חשד כלפי תלמידי ישיבה שהפרו את תנאי המעמד, בשלוש השנים האחרונות לא נפתחה אף חקירה כזו.

מאז שנת 2014, בה אושר בכנסת חוק הגיוס הקודם של ‘יש עתיד’, ביטל צה”ל את מעמד ‘תורתו אומנותו’ למאות בחורי ישיבה ואברכי כולל, אך הכריז על פחות מ-100 כמשתמטים.

מתוכם גויסו בכפייה רק 18 צעירים ואילו כל השאר נותרו חופשיים.

על פי הדיווח, בעבר נהג צה”ל לשכור חוקרים פרטיים כדי לבדוק חשדות להשתמטות, אך מאז 2013 לא בוצעה אף פעילות כזו. כלי המעקב היחיד שמפעיל צה”ל הוא איתור חשבונות פייסבוק ובדיקת תכניהם, כדי למצוא את אלו שקיבלו פטור אך כבר אינם מנהלים אורח חיים חרדי -אולם עבור רבים מהם זה כלל לא רלוונטי.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “משנת 2014, חידש צה”ל את הפעילות להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבה שתורתם אומנותם והחל לאשר מחדש דחיות גיוס לזכאים לפי החוק.

“בשנה האחרונה אוכף צה”ל את הסדרי דחיית הגיוס ומבקר את יישומם בדרכים מגוונות, כדי לוודא שרק מי שעומד בתנאים שנקבעו בחוק ימשיך להיות זכאי לדחיית גיוס. בעקבות פעילות האכיפה, בוטלה דחיית הגיוס של כ-4,000 מיועדים לשירות ביטחון.

“כאשר מעמדו של תלמיד ישיבה מבוטל הוא הופך לחייב בגיוס וחובת השירות נאכפת לגביו ככל מיועד לשירות ביטחון אחר. צה”ל ימשיך לפעול על מנת לאכוף את גיוסם של כלל החייבים בשירות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה פשוט לא נכון
    18/08/2016 08:23
    יהודי
  1. צהל בודק באמצעי הרבה יותר פשוט, הפייסבוק.
    בפייסבוק יש ישום של תיוג שמות בתמונות, כל מה שהם עושים הוא חיפוש אקראי במערכת של אנשים. במקרה והשם מופיע נערכת בדיקה מקיפה.
    חוקרים פרטיים נשלחים במקרים מיוחדים בלבד.
    זה נכון גם לגבי בנות שמצהרות על היותן דתיות, אני מעריך שהמערבת לא בודוקת בנות ממאה שערים.