כסף, נכס, נקמה ומאבקי שליטה • המאבק שקורע את ‘העדה החרדית’

הסכסוך על השליטה במוסד לבנות 'חכמת לב', בו מעורבים שני הפלגים הניצים של חצר סאטמר, מאיים לפלג את 'העדה החרדית' ולסמן את סוף דרכה • על מה מתנהל מאבק האיתנים? מי נגד מי? ומדוע הנפיק הראב"ד 'נידוי'? • הכל על המחלוקת שמרעידה את מאה שערים
יוסף גרינבוים
כ"ג תמוז התשע"ו / 29.07.2016 01:42

כבר מספר שבועות שרבני ‘העדה החרדית’ עסוקים בפרשת ‘חכמת לב’ – מוסד לבנות שהוקם לפני 13 שנה.

הפרשה החלה כאשר מנהלי מוסד ‘בנות חיל’ החלו לקחת תקציבים מהמדינה הציונית. כיוון שכך, הקימו אז ההורים מוסד חדש על טהרת הקודש.

כמנהל המוסד מינו את העסקן הרב אלטר קויפמן, נאמן ביתו של הגאון רבי דוד סולבצ’יק, ראש ישיבת בריסק – שמנהל את המוסד מאז עד היום.

אלא שלפני כחודשיים הגיעו דיווחים לפיהם תלמידות המוסד רשומות גם במשרד החינוך, והמוסד מקבל תקציבים מהמדינה הציונית על שמן, למרות שפרנסיו מקבלים כסף רב מנגידי חסידות סאטמר בארצות הברית.

הדיווח עורר זעם רב בקרב הורי התלמידות, שחשו כל העת כי הם מוסרים את נפשם רק כדי לא ליהנות מהתקציבים, ולפתע הבינו שהוליכו אותם שולל ובנותיהם רשומות כתלמידות במשרד החינוך הציוני.

בעדה החרדית האשימו גורמים שונים את הרב קויפמן בנטילת התקציבים, אך מקורביו טענו כי הוא לא היה מודע לכך. לדבריהם, אחד העובדים ביצע את המהלך ללא ידיעתו.

נכס ששווה הון

בשלב זה נכנסו לתמונה גם גורמים שלא תמיד נלחמים רק לשם שמים.

לדברי מקורביו של קויפמן, היות והמוסד ממוקם בבניין בלב שכונת מאה שערים, נכס ששווה הון רב, הם החליטו להשתלט על המוסד – ולקבל לידיהם בניין יקר.

וגם שנאה אישית הייתה כאן, לדברי מקורביו: מנהל המוסד, הרב קויפמן, היה קרוב לפלג של האדמו”ר מסאטמר במחלוקת המפלגת את חצר סאטמר – ועבורם, כמי שנמנים על הפלג יריב, זו הזדמנות ממש טובה להתנקם בו על כך.

העובדה שבמחלוקת בין הפלגים היה הרב קויפמן גם נגד רבי דוד שמידל וארגנו ‘אתרא קדישא’, הייתה עבור קומץ הסקריקים של מאה שערים הזדמנות להתערב בסיכסוך ולהצטרף למלחמה נגדו.

לפני כשבועיים התקיימה ישיבה בבד”צ ‘העדה החרדית’ על הפרשה. בתום הדיון הוחלט למנות ועד חדש, שישמש כוועד עליון – שיפקח על כל הכספים הזורמים אל המוסד החינוכי.

כבר בעצם הקמת הוועד החדש ומינוי האנשים שיכהנו בו, הבינו כולם כי יד המנהל קויפמן על העליונה. זאת משום שהוועד מנה שישה אנשים – שלושה חברי הנהלת העדה החרדית המתגוררים בישראל, ושלושה נגידים ועסקנים המשתייכים לחצרו של האדמו”ר מהר”א מסאטמר.

עם זאת, כל צד ראה בהחלטה ניצחון שלו, משום שלא הוברר בהחלטת בית הדין האם המנהל צריך לעזוב את תפקידו.

כתובות נאצה על הבניין

אחרי שחלק מחברי הוועד החדש חזרו לניו יורק, הגיעו מתנגדי המנהל שוב וטענו: חייבים לפטר את המנהל מתפקידו. עוד טענו, כי חברי בית הדין צריכים לקבל את ההחלטה ולא חברי ההנהלה החדשה.

הוחלט שבית הדין יקיים ישיבה מיוחדת, כדי להכריע בסוגיה.

חכמת לבההשחתה בבניין. צילום: באדיבות המצלם

כאשר חברי הוועד מארה”ב שמעו על כך, הם יצרו קשר עם בית הדין וביקשו שהדיון יתקיים בעוד כחודש, משום שהם חזרו רק עכשיו לבתיהם ויהיה להם קשה להגיע בכל שבוע לדיונים בארץ הקודש.

בית הדין קיבל את הבקשה ודחה את הדיון.

בשלב זה החלו גורמים שונים לפעול באלימות. ביום ראשון הם פרצו לבניין המוסד והשחיתו את הציוד וקירות המוסד, ריססו על הבנין כתובות נאצה, ויזמו הפגנות בכדי להפריע ללימודים.

המנהל קויפמן החליט מצידו להוציא את המוסד לחופשה כפויה, עד אחרי הדיון בבד”צ.

ביזה תלמיד חכם

השבוע ביום שלישי התקיים הדיון.

לטענת מקורבי המנהל, לא הודיעו לו כי מתקיים דיון, ובית הדין ניהל את הדיון ללא ידיעתו ומבלי להודיע על כך לחברי הוועד החדשים.

כאשר נודע לקויפמן כי מתנהל דיון, הוא הגיע במהירות אל בניין ‘העדה החרדית’, אבל לתדהמתו – כך לדברי מקורביו – סירבו מתנגדיו להכניס אותו פנימה, בטענה שישפיע על הדיינים. בתגובה הוא צעק כי אסור לדון על המוסד ללא נוכחתו.

מחוץ לחדר הישיבות נוצרה מהומה גדולה, עד שהראב”ד, הגאון רבי משה שטרנבוך, ביקש שיפתחו את הדלת ויאפשרו לקויפמן להיכנס פנימה.

אחד ממתנגדיו של המנהל סירב לאפשר זאת, וקרא לעבר הראב”ד: “אף אחד לא שואל אותך”.

בתגובה אמר לו הראב”ד שהיות וביזה תלמיד חכם – “דינו בנידוי”.

בינתיים הדיינים לא הכריעו באשר לעתידו של המנהל קויפמן, אבל מאבק האיתנים הזה, שבו מעורבים שני הפלגים הניצים של חצר סאטמר, מאיים להוביל לקרע ב’העדה החרדית’ – שיסמן את סופה.

כחלק מהמאבק הזה, אמש הוציאו רבני ‘ועד משמך חומתייך ירושלים’ מכתב תמיכה במנהל קויפמן, בעוד עסקני חצר האדמו”ר מהרז”ל מסאטמר מנסים, מנגד, בכל כוחם להוביל לסיום תפקידו של המנהל.

העדה החרדית, חכמת לב

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    על דאטפת אטפוך
    29/07/2016 03:39
    מוישה
  1. לא נורא, זרוק חוטרא אוירא, אעיקרי’ קאי.