ישראל חוגגת 68 • אדלשטיין: “הבה נברח כמאש מלכנות בשמות גנאי”

יו"ר הכנסת אדלשטיין מוביל את האירוע בהר הרצל, המציין את המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות: "יש מקום לכל השקפה להישמע, ואין מקום אצלנו להחרמות - משום צד!" • 14 אישיים השיאו משואות
נחמן גור
ד' אייר התשע"ו / 11.05.2016 21:06

מדינת ישראל חוגגת 68 שנות עצמאות כשהדגלים ברחי הארץ מונפים אל ראש התורן.

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין נשא הערב (רביעי) את הנאום המרכזי בטקס המשואות בהר הרצל, והקדיש חלק ממנו למחלוקות בתוך החברה הישראלית.

על רקע גל הטרור הקשה שחוותה מדינת ישראל, החליט יו”ר הכנסת להזמין את בני משפחת הנרצחת דפנה מאיר הי”ד ואת פצוע ‘פיגוע הגרזן’ צביקה כהן ומשפחתו להיות אורחיו בטקס, כמי שמסמלים בעיניו את גל הטרור בשנה האחרונה.

בהתייחסו לגל הטרור אמר אדלשטיין בין היתר: “הזלנו דמעה למראה אם ששכלה את יקירה, וכאבם של ילדים שחזו בטבח בני משפחתם – פילח את ליבנו”.

על ההסתה הפרועה כנגד מדינת ישראל ואזרחיה, אמר אדלשטיין: “אויבינו הטיפו והסיתו ללא הרף, וזרעו שנאה והרג. בהסתה הפרועה נגדנו, מילאו הרשתות החברתיות מקום מרכזי. דווקא הן, שאמורות לחבר, לקרב ולאחד בין אנשים, עמים ומדינות – שימשו את מבקשי רעתנו כדי להפריד, להרחיק ולפרק”.

בהמשך נאומו התייחס אדלשטיין לתופעת ה’שיימינג’ ולשיח בחברה בישראל: “המתחים המאפיינים אותנו, שלעיתים הם בריאים, חרגו לא אחת מגבול הטעם הטוב. חופש הביטוי הנרחב – נשמת אפה של הדמוקרטיה – התאפיין לא פעם בשיח פוגעני. ההתבטאויות – הלכו והקצינו: מגזר כלפי מגזר, דעה כלפי דעה ותפישה כלפי תפישה.

“רבים עטו על עצמם את המסכה הווירטואלית, ובשם חופש הביטוי ביישו, פגעו ותקפו – לעיתים ללא רסן וללא בושה. ואיש איננו חסין: לא נשיא ולא ראש-ממשלה, לא חבר כנסת ולא שר, לא שוטר ולא חייל, לא שופט ולא עיתונאי. למרבה הצער, גם לא ילדות וילדים תמימים שנפגעים קשות מחיצי הלעג והביוש הנשלחים כלפיהם ללא רחמים”.

אדלשטיין פנה בנאומו לכל אזרחי ישראל ואמר: “על כולנו, נבחרי הציבור ושולחיהם, להיזהר בלשוננו! הבה נברח כמו מאש מלכנות בשמות גנאי את מי שאינו חושב כמוני וכמוך: לא ‘בוגד’ ולא ‘שתול’, לא ‘פשיסט’ ולא ‘קנאי’. יש מקום לכל השקפה להישמע, ואין מקום אצלנו להחרמות – משום צד! אפשר ורצוי להתווכח; אפשר וחובה להעביר ביקורת; אבל בין אלו לבין יריית חיצי ארס – המרחק חייב להיות גדול”.

אדלשטיין הוסיף: “ביום הזה, מחובתנו להכיר בכל הטוב שזכינו לו – זה שבמשך דורות רבים יכלו יהודים בכל העולם רק לחלום עליו. עיני העולם נשואות אלינו: אל הפיתוחים, אל התגליות, אל ההישגים ואל היכולות. האופטימיות והיצירתיות המתמדת שלכם, אזרחי ישראל כולם: יהודים וערבים, דרוזים וצ’רקסים, בני כל הדתות והלאומים – זהו הנכס העיקרי שלנו, זהו המענה ומקור הכוח שלנו; זו הערובה לעתיד ילדינו ונכדינו בחלקת האלוקים הזו”.

בהתייחסו למשיאי המשואות אמר יו”ר הכנסת כי הם מגלמים את הגבורה האזרחית, על משמעותה הרחבה. “יש שהצילו חיים בתושייתם ובאצילותם; ויש מי שמתמסרים לסיוע לאוכלוסיות שונות. כולם תורמים בדרכם לחוסנה של החברה הישראלית; אורה הגדול של האבוקה שהם יצרו יחד – מבטא את הטוב והיפה במקומותינו. וכשאנחנו רואים אותם, איננו יכולים שלא לברך על הטובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות