האדמו”ר קיבל בביתו את השר המוחרם • בנו עמד ב’התקווה’

תקופה ארוכה מנסה שר השיכון להיכנס אל בתי גדולי ישראל - ללא הצלחה • עד השבוע: האדמו"ר מסדיגורא קיבל אותו בביתו, ושיגר את בנו לטקס אבן פינה לבית כנסת 'תפארת ישראל' בעיר העתיקה, לצד השר • הבן כיבד בעמידה את 'התקווה', ואחד ממקורבי האדמו"ר הקריא אגרת ששלח • למה זה קרה?
שלמה בן חיים
כ"ח אייר התשע"ד / 27.05.2014 23:49

במשך תקופה ארוכה מנסה שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, איש מפלגת ‘הבית היהודי’ להתקבל בבתיהם של גדולי ישראל, תוך הפעלת יח”צנים  – אך נתקל בסירוב נחרץ.

למרות שסיעתו ‘תקומה’ אינה עוינת את הציבור החרדי, הוא נחשב לחלק בלתי נפרד מהבית היהודי – מפלגה הלוחמת בציבור החרדי, אשר פועלת יחד עם ‘יש עתיד’ להחרמת הציבור החרדי, כולל אישור קיצוצים תקציביים בבשר החי של עולם הישיבות והאברכים, לצד חקיקת חוקים פוגעים, ובראשם חוק הגיוס, הכולל סנקציות פליליות.

מאז הוקמה ממשלת נתניהו-לפיד-בנט , ועוד יותר מאז חוקק חוק הגיוס שמטרתו החרבת עולם התורה, עומדות שלושת מועצות גדולי התורה בראש מאבק עיקש נגד ‘ברית האחים’ שהקימה ומתחזקת את הממשלה. אלא שחלק משרי הבית היהודי מנסים, פעם אחר פעם, לשבור את ההתנגדות העיקשת ולהתקבל בבתי מנהיגי המגזר החרדי, בכדי להציג חזות כאילו ה’חרם’ נשבר, ובכך למוטט את ההתנגדות החרדית מבפנים.

זו הסיבה שכאשר ניסה אורי אריאל, בכל דרך, להתקבל בביתם של הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קניבסקי – הוא נחל כישלון.

אלא שהשבוע הוא הצליח להבקיע את החומה: האדמו”ר מסדיגורא, חבר מועצת גדולי התורה של אגודת-ישראל, שבר את ‘החרם’, כאשר קיבל בביתו לפגישה אישית לבבית על כוס יין, את שר הבינוי והשיכון, שהגיע להזמינו לטקס הנחת אבן הפינה של בית הכנסת ‘תפארת ישראל’ בעיר העתיקה בירושלים, שהתקיים במסגרת אירועי ‘יום ירושלים’.

וכל זאת למה? לשם כך קצת רקע.

 האדמו”ר שובר חזית

ביום שלישי בערב התקיים ברובע היהודי בירושלים טקס הנחת אבן פינה לשיקומו ובנייתו מחדש של בית הכנסת ‘תפארת ישראל’. בית הכנסת, שנוסד בשנת 1872, היה בבעלות חסידות רוז’ין, והוא פיאר את העיר העתיקה, לצד בית הכנסת ‘החורבה’ – עד מלחמת העצמאות בשנת 1948. אז עם כיבוש הרובע על-ידי חיילי הלגיון, נחרבו שני בתי הכנסת עד היסוד בידי הירדנים. בית הכנסת ישוקם במבצע הנדסי מורכב, לאחר שחפירות ארכיאולוגיות שהתבצעו במקום הסתיימו, ואף התגלו במקום ממצאים מתקופות בית המקדש הראשון והשני.

אבן הפינה נלקחה משרידי בית הכנסת שנחרב, ומסמלת את בנייתו מחדש וחיבור בית הכנסת הישן עם החדש שייבנה. בנוסף, נחתמה גם מגילת היסוד לבית הכנסת.

הנחת אבן הפינה התגלתה לא רק כאירוע מרגש, אלא גם כהזדמנות פז עבור שר השיכון להתקבל אצל גדולי ישראל מהשורה הראשונה. הוא ניסה להתקבל אצל אדמו”רי בית רוז’ין, בין היתר אצל האדמו”ר מבאיאן, כדי להזמינם לאירוע, אך נדחה על הסף. לבסוף הצליחו אנשיו להסדיר פגישה אצל האדמו”ר מסדיגורא, אף הוא מאדמו”רי בית רוז’ין.

הסכמתו של האדמו”ר לשבור את החזית החרדית הנוקשה ניתנה, כשברקע קיימת מחלוקת ישנה בין חסידות סדיגורא לחסידות באיאן, בשאלה מי יקבל את השליטה בבית הכנסת – כאשר כל צד טוען לזכות השליטה במקום. “למרות הפיתוי, האדמו”ר מבאיאן לא נכנע בשום פנים ואופן ולא הסכים ‘לעשות הכל’ עבור זה, וסירב להכניס לביתו את השר מהבית היהודי”, אומרים בחסידות באיאן. בחסידות סדיגורא מכחישים שהמחלוקת היוותה שיקול בקיום הפגישה.

הקשר החדש של השר עם חבר מועצת גדולי התורה, לא הסתיים רק בפגישה לבבית בבית האדמו”ר בבני-ברק.

האדמו”ר אמנם לא נענה להזמנה להגיע אל הטקס בעצמו, אך שלח את בנו בכורו, הרב מרדכי שלום יוסף, יחד עם משלחת מכובדת מהחסידות, להשתתף לצד השר באירוע לציון ‘יום ירושלים’, והנחת אבן הפינה. האירוע היה מעורב, נשא סגנון רחוק ממאפייני אירוע חרדי, ולמרבה המבוכה, בנו של האדמו”ר אף נאלץ לעמוד בשירת ‘התקווה’.

ואם בכל זה לא היה די – האדמו”ר מסדיגורא אף נקט בצעד מרחיק לכת, כששיגר אגרת רשמית מטעמו לכבוד הטקס, שהיה, כאמור, מהאירועים שהופקו לכבוד ‘יום ירושלים’ בבירה. את המכתב הקריא בטקס אחד ממקורביו.

צפו בתמונות ובווידאו מהאירוע:

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי02

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי03

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי04

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי05

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי06

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי07

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי09

הנחת אבן הפינה לשיחזור בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי10

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זכרון קצר וחוסר ידע בהיסטוריה בסיסית של עולם החסידות
    28/05/2014 05:54
    ייקל
  1. רבים מאדמור”י רוז’ין או שהיו חברי המזרחי או שהיו מקורבים. אני אישית שמעתי מהגאון האדיר מרן רבי אברהם שפירא זי”ע ראש הישיבה המרכזית העולמית מרכז הרב שאמר על אביו של האדמו”ר מסדיגורא זי”ע: ” דע לך שהם הכי קרובים אלינו”. ודבר ידוע שלאורך השנים בבית המדרש סדיגורא בת”א נאמרו פרקי ההלל ביום העצמאות.
    הצגת האירוע כאיזו מלחמת חצרות אומללה ללא התבוננות בהקשרים אידאולוגיים רחבים העומדים בבסיס התפיסה הרוז’ינאית מחטיאה את שורשי הקירבה האידואלוגיים העמוקים הקיימים בין הציבור הרוז’ינאי ובין הציבור הציוני דתי. ואין כאן המקום להאריך.

  2. אחדות ישראל
    28/05/2014 06:33
    יהודי
  3. חסידות רוז’ין התייחדה במשך כל השנים בכח השלום והאחדות שלה.
    לכן רבינו ישראל מרוז’ין נקרא תפארת כי התפארת של ירושלים זה האחדות של עם ישראל והם השרישו אחדות.
    בכל השנים רוז’ין תמיד היו באמצע, אוהבי התורה העם והארץ.
    כ”ק מרן האדמו”ר מהוסיאטין ערך טיש ביום העצמאות.
    כ”ק האדמו”ר האביר יעקב מסדיגורא היה חבר ברבני המזרחי.
    כ”ק האדמו”ר מטשורטקוב קירב את החילונים כשהחרדים נידו את הטועים.
    אז מה לכם להתלונן כשאדם נשאר בשיטתו.

    ובכלל, חשבתי שאדמו”ר הוא קדוש, וכל מה שהוא עושה קדוש, אז מה יש להתלונן? רק כשזה ל מתאים להשקופע הטהוירע מותר להתלונן???

  4. בשביל זה יש לאדמור מבויאן אלפי חסידים
    28/05/2014 09:00
    שלמה מאירוביץ
  5. ולאדמור הנ”ל בקושי מנין

  6. האמת שזה דר רוז'ין האמיתית - לא סאטמר ולא בני ברק
    28/05/2014 10:20
    נכד רוז'ין
  7. מי שמכיר את ההיסטוריה של אדמורי רוזי’ן עד לדורינו יודע שרוז’ין בנו ישובים בא”י. בניגוד לאדמורי פולין (בעלז) וכיו”ב שהתנגדו לעליה לא”י. נכון היום אדמור מבוהו”ש שליט”א נהיה סאמטמר, ומושך אחריו את בויאן , אבל כידוע לכולם, כולל לו עצמו, שזה לא דרך רוז’ין

  8. זה מה יש,
    28/05/2014 11:10
    מרדכי
  9. כתבה כואבת ומזלזלת בציבור שלם, זה גועל נפש.
    מה רציתם שהאדמור לא יקבל את מי שעוסק בבנית בית הכנסת של אבותיו?
    מה רציתם שהוא יהיה במקום וכולם עומדים והוא ישב???

  10. הכותרת מותית
    28/05/2014 14:03
    אברהם
  11. חבל שבשביל למשוך גולשים אתם מוצאים כותרת מתוך סיפור פשוט ויפה של שיחזור בית הכנסת.
    רחמנות.