ניסן סלומיאנסקי ביטל את הדיון בכנסת על הצעת חוק ההשעיה

הודיע כי הדיון על הצעת החוק המאפשרת הדחת ח"כ ברוב של 90 ח"כים מבוטל • "מאחר ושמעתי את ידידי יולי אדלשטיין אומר ש'כל זמן שהוא יושב ראש הכנסת החוק הזה לא יעבור', אני משהה את המשך הדיונים עד שראש הממשלה יחזור מחו"ל"
נחמן גור
ז' אדר א' התשע"ו / 16.02.2016 09:08

קידום החוק שיאפשר הדחת חברי כנסת בסכנה: אחרי הביקורת כלפי החוק מפי נשיא המדינה, יו”ר הכנסת וגורמים נוספים בקואליציה, החליט יושב ראש ועדת החוקה של הכנסת, ח”כ ניסן סלומיאנסקי להשעות את הדיונים על החוק.

“מאחר ושמעתי את ידידי יולי אדלשטיין, שאמר ש’כל זמן שהוא יושב ראש הכנסת החוק הזה לא יעבור’, אני משהה את המשך הדיונים עד שראש הממשלה יחזור מחו”ל ויתקיים בירור בקואליציה”, הסביר סלומיאנסקי  בגל”צ. “צריך לעשות בירור עם ראש הממשלה ועם יושב ראש הכנסת ולראות מה הליכוד חושב. כי אם אין רוב לחוק הזה, אם הליכוד חוזר בו – אין טעם להעלות את החוק הזה”.

הדיונים על החוק, המבקש לאפשר את הדחתם של חברי כנסת ברוב של 90 חברי כנסת, היו אמורים להיפתח היום בוועדת החוקה של הכנסת, אולם בעקבות דברי יו”ר הכנסת והנשיא – הדיון בוטל.

יו”ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הבהיר בכנס של המכון לדמוקרטיה כי כל עוד הוא היו”ר לא יאפשר את קידומו של חוק שכזה, וכי היו ראשי ממשלות בעבר שלא רצו לראות בכנסת גם חברי כנסת כמותו.

הדיונים סביב החוק מתקיימים כשברקע נשמעת ביקורת, בין השאר גם מצד חברי קואליציה הסבורים כי החוק שיוצע בסופו של דבר יהיה גדוש בהסתייגויות שלא יאפשרו פתרון לבעיה עמה מבקש החוק להתמודד.

זאת מעבר לחשש כי  בג”ץ ידחה את החוק במידה ובכל זאת יהיו לו שיניים משמעותיות.

אתמול התייחס גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, להצעת החוק בביקורת ואמר כי אסור לתת לכנסת, כרשות מחוקקת ומפקחת, להפוך לגורם חוקר ומעניש. ”מצב כזה יחטא ויחבל בתכליתה לאורך זמן, והנפגעת היחידה תהיה מדינת ישראל”, אמר.

בדיון שאמור היה להתקיים היום תוכננה השתתפותם של נציגי התנועה למשילות ודמוקרטיה הסבורים גם הם כי לא בהצעת החוק הזו יבוא מענה לחברי כנסת מסיתים ותומכי טרור.

“הכלי הנכון להתמודד עם חברי כנסת שמשמיעים דברי שבח ואהדה לטרור הוא הכלי הפלילי, והעובדה שחברי הכנסת איבדו את האמון ביכולתה של מערכת התביעה ומערכת המשפט להגן על הציבור בישראל, צריכה לעורר את שתי המערכות הללו לחשבון נפש מקיף ויסודי”.

היועץ המשפטי של התנועה, עו”ד שמחה רוטמן, אמר: “יש לזכור כי בית המשפט העליון התעלם שוב ושוב מלשון חוקי היסוד ומכוונת המחוקק, ואישר התמודדות של חברי כנסת ומפלגות שלפי חוק היסוד לא היו צריכות להתמודד”.

למרות שהוא משהה את הדיונים בחוק, סלומיאנסקי הבהיר כי הוא תומך בו. “אני תומך בחוק ואני חושב שהכנסת חייבת לשים קווים אדומים, ופה נחצו הקווים האדומים”, אמר והתייחס לפגישתם של חברי הכנסת מבל”ד עם משפחות המחבלים שגופותיהם נמצאות בידי הרשויות בישראל.

גם שר האוצר, משה כחלון, הביע היום תמיכה חלקית בהצעת החוק בריאיון לרשת ב’. “האנשים האלה (-חברי כנסת שנפגשים עם משפחות מחבלים) צריכים להיענש. אסור לוותר בנושא זה. מחבלים רצחו ילדים, נשים וחפים מפשע – וח”כים הולכים להזדהות איתם. אסור שזה יקרה. שלא יהיה חלילה לא דמוקרטי או משהו, אבל זאת העמדה שלנו.

“אני חושב שאפשר לתת לח”כים במקרים מאוד חריגים לעשות את זה. הכנסת יכולה להדיח את הנשיא, את ראש הממשלה. אני מאוד מקווה שלא ישתמשו בזה לעולם, אבל משהו צריך להיות.

“זה בלתי אפשרי, אנשים פה מדממים והחבר’ה האלה מבקרים ועומדים דקה דומיה. זאת מדינה, יש פה גם רגשות יש פה גם אנשים”,

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות