“אחד המפקדים הגדולים שקמו לעם ישראל”: אלוף במיל יאנוש בן גל ז”ל

האלוף במילואים יאנוש)בן-גל, כיהן כאלוף פיקוד הצפון, והיה מפקדה של חטיבה 7 שלחמה ברמת הגולן • היה האיש שהכריע למעשה את המערכה במלחמת יום הכיפורים • בן גל הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים
דוד ליבוביץ
ד' אדר א' התשע"ו / 13.02.2016 20:11

אלוף במילואים אביגדור (יאנוש) בן-גל, לשעבר אלוף פיקוד הצפון, הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 80, לאחר מאבק במחלה קשה.

בן-גל היה מפקדה של חטיבה 7 שלחמה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ושימש אלוף פיקוד הצפון ומפקד גיס במבצע שלום הגליל. הוא הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים.

בן-גל נולד בלודז’ שבפולין, ועלה לישראל עם “ילדי טהראן” בשנת 1943. הוא גדל בתל אביב, והתגייס בשנת 1955 לשירות קרבי בחיל השריון. בתום שירות החובה, הוא מילא שורה של תפקידי פיקוד, בהם מפקד מחלקת טנקים וקצין אג”ם, עד שהגיע לפיקוד על חטיבה 7.

במלחמת יום הכיפורים נשלחה חטיבה 7, חטיבתו של בן-גל, לרמת הגולן לתגבר את חטיבת 188 שעמדה לבדה בגזרה מול איום אפשרי של מלחמה.

החטיבה בפיקודו של בן גל תרמה למעשה להכרעת הקרב מול הסורים ולבלימתם ברמת הגולן. החטיבה זכתה לאותות גבורה רבים ולמורשת קרב מפוארת בקרבות הבלימה מול הסורים למרות שספגה אבדות רבות.

היא הדפה את הפלישה הסורית בגזרה הצפונית של רמת הגולן, בסדרת קרבות בלימה, כולל בקרב המפורסם שזכה לכינוי קרב עמק הבכא.

ב-1974 קיבל בן-גל את הפיקוד על עוצבת געש בפיקוד הצפון והועלה לדרגת תת-אלוף. ב-1976 מונה לעוזר ראש אג”ם במטכ”ל בדרגת אלוף, והיה בין האחראים לתכנון וביצוע מבצע יונתן (אנטבה).

באוגוסט 1977 הוא מונה לאלוף פיקוד הצפון, וכיהן בתפקיד זה עד שנת 1981. בשנת 1983, לאחר שהתמודד על תפקיד הרמטכ”ל אך לא מונה, פרש בן-גל מצה”ל בדרגת אלוף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: “יחד עם כל עם ישראל אני דואב על לכתו של גיבור ישראל אלוף במיל יאנוש בן גל.  בימים הקשים ביותר של מלחמת יום הכיפורים, כשגורל ישראל היה מוטל על הכף, יאנוש וחייליו האמיצים הגנו בגופם על גבולנו הצפוני. בלמו את ההסתערות הסורית ולאחר מכן עברו להתקפה שהביאה את צה״ל לשערי דמשק.

“יאנוש היה מצביא מחונן עם שאר רוח ואומץ לב בלתי רגילים.  הוא ייזכר כאחד המפקדים הגדולים שקמו לעם ישראל בזמן החדש”.

השר נפתלי בנט אמר: “‏צר לי על מותו של יאנוש בן-גל.  בגבורתו ובמנהיגותו בלם בן-גל את האויב הסורי מלזרום לתוככי ישראל במלחמת יום הכיפורים. עם ישראל איבד מפקד דגול”, אמר.

‏הלווייתו של יאנוש בן גל תיערך מחר בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות