כך מנצלים ברשת החינוך של ש”ס וב’חיידרים’ את המורים • תחקיר

עשית תואר 'מורה מוסמך'? את תוספת התקציב לוקח המנהל • משכורת 13? מצטערים אצלנו לא נותנים • יום שישי קצר? תחזיר שעות באמצע השבוע • פיצויים? לפעמים רק אחרי שנה • רוצה לצאת ל'שנת שבתון'? לא בטוח שיהיה לך לאן לחזור • כך מנצלים המנהלים ברשת החינוך של ש"ס ובחיידרים הפרטיים את המורים, תוך שימוש ציני וחסר חמלה בחוק
אליעזר היון
ז' אייר התשע"ו / 15.05.2016 18:08

יוקר המחיה והמצוקה הכלכלית, שאינה פוסחת על הרחוב החרדי, הוציאה רבים מבניו מהיכלי הכוללים אל שוק העבודה.

כך קרה שצעירים חרדים רבים, שביקשו להישאר בעולמה של תורה, או לכל הפחות מסביב לו, מצאו את מקומם בבתי הספר, בתלמודי התורה, ובחיידרים המשוועים למלמדים מוצלחים – והיו למלמדים ומורים.

אלא שמתחקיר שערך אתר חרדים 10 – בעקבות תלונות רבות שהגיעו למערכת –  עולה, כי סביב שכרם של המורים, המשקיעים לילות כימים בחינוך ילדי ישראל, קיימים לכאורה לא מעט אי סדרים, חוסר הגינות, ניצול, לצד שימוש ציני וחסר חמלה בחוק.

תנאים וזכויות שנראים כה אלמנטריים במגזר הכללי הופכים במחי החלטה אחת של מנהל לפנטזיה עבור המלמדים החרדים, שמצידם אסירי תודה על ההזדמנות שניתנה להם בכלל ללמד במוסד החינוכי.

במערכת החינוך בישראל יש שלושה סוגי חינוך עיקריים: חינוך רשמי – ממלכתי או ממלכתי-דתי; חינוך מוכר שאינו רשמי (חינוך מוכש”ר); ומוסדות פטור – חיידרים פרטיים.

על פי משרד החינוך, בשנים האחרונות יש במערכת החינוך כ-5,100 מוסדות חינוך מוכש”ר, ולומדים בהם כ-668,000 ילדים.

כל המוסדות מתוקצבים ברמה משתנה ממשרד החינוך, ולמעשה מכספי משלם המיסים – עובדה המחדדת את חוסר הצדק, לכאורה, עליו מצביעים הורים והמלמדים במוסדות אלו.

עובדים בחינם

“אני עובד ברשת החינוך התורני”, מספר לנו כ’, מורה ברשת של ש”ס. “תלוש המשכורת שלי מגיע מהם, אבל המנהל בשטח עושה מה שהוא רוצה. כך, למשל, שעות עבודה של מחנך הן 30 שעות שבועיות. אלא שביום שישי – היום קצר יותר והוא כולל 4 שעות.

“מה עושים המנהלים? מאלצים אותנו לעבוד שעה נוספת אחר הצהריים מידי שבוע. האם זה אשמתנו שיום שישי הוא קצר יותר? אם היה זה יום צום, גם היינו צריכים להשלים את השעות?”

שעות העבודה בחינם אינם רק בשעה השבועית הנוספת.

משרד החינוך מתחיל לשלם מן הראשון לתשיעי (חודש ספטמבר), בעוד הרשת מתחילה את הלימודים בראש חודש אלול – שבועיים קודם לכן. מי משלם על 14 יום הללו?

מבירור שערכנו עלה, כי המורים מקבלים משכורת 13. כלומר, משכורת על ימי ‘החופש הגדול’, הכוללת את 14 יום הללו. אלא שמורים חדשים שזה עתה נכנסו למערכת, נאלצים לעבוד את הימים הללו בהתנדבות מלאה.

המורים מזכירים גם, כי הפונקציה הכל כך בסיסית של ‘ימי הצהרה’ או ‘שנת שבתון’ אינם רלוונטיים במקומות עבודה מן הסוג הזה.

“מורים עובדי משרד החינוך, יכולים להצהיר על מספר ימים בשנה בהם אינם מגיעים, וכך כמובן לצאת פעם בשבע שנים לשנת שבתון, אצלנו זה לא רלוונטי”, אומר מורה ברשת.

• אז מה אתם עושים?

“אחד מן המורים לימד שבע שנים, וכשביקש לצאת ל’שנת שבתון’, אמר לו המנהל בצורה הגלויה ביותר: אם תצא – לא בטוח שהמקום ישמר לך. בלית ברירה הוא נשאר ללמד גם בשנה הזו. הוא לא רצה להפסיד את מקום הפרנסה שלו, אבל זו חוצפה. הרי זה מגיע לו”.

מעשרות לחיידר

אם ברשת החינוך של ש”ס ההתנהלות בסך הכל תקינה, הרי שבחלק מן ה’חיידרים’ הפרטיים עושים המנהלים ככל העולה על רוחם.

העובדה כי המלמד חתם עם ההנהלה על חוזה פרטי ואין לו באמת ברירה, מאפשרת להם להתייחס אליהם באופן מחפיר.

“אני עזבתי את ה’חיידר’ בשנה שעברה, אבל את הפיצויים קיבלתי רק לפני שבועיים”, מספר לנו אחד המורים. “הייתי צריך להילחם. המנהל שולח אותי להנהלת חשבונות, וחוזר חלילה, אין אחריות, אין עם מי לדבר”.

טענות נוספות הושמעו בקשר לעמידה בזמני תשלום המשכורות.

על פי ההסכם, תלוש המשכורת אמור להגיע בתשיעי לחודש, אבל פעמים רבות הוא מגיע ב-19, או ב-20.

מה עושים המנהלים? כותבים על השיק את התאריך של התשיעי לחודש. “כל מה שמשרד החינוך צריך לעשות זו בדיקת עומק לא רחבה במיוחד. הם יגלו מהר מאוד שעל כל השיקים שהגיעו באיחור של עשרה ימים ויותר כתוב את התאריך של התשיעי לחודש”, אומרים מורים.

מורה אחר סיפר כי מנהל החיידר אילץ אותו ואת שאר המלמדים להפריש ‘מעשרות’ – 250 שקלים – לטובת החיידר.

העובדה כי הפרשת מעשרות היא עניין ערכי סובייקטיבי של האדם עם רכושו, לא עניינה את המנהל שדרש במפגיע לתרום למוסד.

בשביל מה עשינו תעודה?

באחד החיידרים עודד המנהל את המלמדים לעשות תואר של ‘מורה מוסמך’ או מורה ‘בכיר’ (היום נהוג לשלב בין שני התארים הללו).

מדוע? האם דאג המנהל לרמתם של מוריו?

התשובה הבלתי תיאמן היא שמורה המחזיק ברשותו תעודה מוכרת על ידי משרד החינוך – מאפשר למוסד החינוך לקבל ממשרד החינוך תוספת תקציב. לכאורה, נפלא.

חיידר, תלמוד תורה

אלא שהתוספת הזו נכנסת לכיסם של המנהלים או של המוסד.

“מזה כארבע שנים אני לומד תעודת הוראה בכירה. חשוב לי להתקדם במקצוע שלי”, מספר בכאב אחד המורים, “אבל את התוספת שמשרד החינוך נותן לי עבור הכשרתי, לוקח המנהל לכיסו או לקופת המוסד”.

באופן מפתיע, למורים אין הרבה מה לעשות.

הם חתומים על חוזה מול המנהל, וזה מבהיר להם כי הוא משלם להם כפי שהובטח להם, וכי מבחינתו אין כל רלוונטיות ללימודים המקצועיים שעברו.

“אתה רוצה ללכת לפי החוקים, לך לממ”ד, אצלנו זה לא עובד ככה”, מספר לנו אחד המורים על תשובה שקיבל.

משכורת 13, היא משכורת אותה מקבלים המורים עבור החופש הגדול. כלומר, מול בתי הספר הכלליים הזוכים לחודשיים וחצי ימי חופש, מקבלים המורים החרדיים משכורת נוספת על העובדה שהם מלמדים בחודש הראשון של ‘החופש הגדול’.

הגיוני לא? מסתבר שלא אצל כולם. חיידרים רבים, אינם משלמים את המשכורת הזו.

המורה, שחתום על חוזה אישי, לא זוכה למשכורת הזו.

אין ביקורת

מורה לחינוך מיוחד ששוחח עם חרדים 10 מנסה לאזן את הנתונים הקשים.

“בבתי ספר כלליים, אפילו בגנים שבמגזר הדתי לאומי או החילוני, יש דרישות גבוהות. המפקחים דורשים לקבל תעודות, מבחנים, דו”חות. אצלנו אין את זה. המורה לא צריך להציג דו”חות והוא לא נתון כמעט לפיקוח של משרד החינוך.

“מצד שני, מתעללים בו ברמה המנהלתית והמשכורתית. אי אפשר גם לא לעמוד תחת פיקוח וגם לדרוש תנאים של משרד החינוך”.

לדבריו, החיידרים מקיימים התנהלות שונה מסביב לחוק. כך, למשל, תקן של יועצים חינוכיים עליו מקבלים תקציב, טיולים עליהם מקבלים כסף, שעות זהירות בדרכים וכולי – המנהלים מחליטים איך להשתמש בתקציב.

“אם משרד החינוך היה עושה פעם אחת, פעם אחת, ביקורת רצינית בחיידרים, הוא היה ‘קורע’ להם את הצורה”, הוא אומר בלשון שאינה עדינה במיוחד.

ממשרד החינוך נמסר: “בתי הספר ברשת החינוך התורני שייכים לחינוך המוכר שאינו רשמי, כלומר עובדיו אינם עובדי מדינה אלא מועסקים על ידי הבעלות.

“בתי הספר הללו מתוקצבים על פי תקן אחיד, והמשרד עורך בקרה אחר השכר שמשולם לצוותי ההוראה. על בתי הספר לקיים את חוקי המשרד ולעמוד בהם”.

מרשת החינוך התורני סירבו להגיב.

הדפס כתבה

19 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חילול ה'. גנבים?
    15/05/2016 19:14
    גרייס
  1. לא צודק

    על פניו. עוול

  2. סחטיין על האומץ לפרסם את מה שכולנו יודעים
    15/05/2016 19:19
    אבי
  3. תהיו בטוחים שהנציג המושחת של ש”ס בהסתדרות לא יטרח להתערב במקרים הללו.

  4. חברה כתוב פה שטויות והבלים
    15/05/2016 19:22
    ממש לא חשוב
  5. אולי זה קורה בחינוך העצמאי או ליפני כמה שנים שהיה יו”ר אחר היום המצב ברשת מעולה אין דברים כאלה זה סתם הוצאת שם נרע .אולי היה למלמד הזה ספציפית בעיות עם התעודה או שבכלל לא רצו אותו ועשו הכל בשביל שיתפטר מעצמו אבל מה שכתבתם זה שטויות והבלים

  6. במי זה פוגע?
    15/05/2016 19:33
    מלמד
  7. התשובה פשוטה, נטו בתלמידים, מורה שבא ממורמר ומרגיש שמנצלים אותו ולא מעריכים את עבודתו המסורה, עובד בלי חשק ועם ראש קטן, חבל מאד, הילדים הם העתיד שלנו והמלמדים הם המגדלור שלהם והיה חשוב מאד שיעריכו את עבודתם, דבר שהיה גורם להם לעבוד בחשק ולהחדיר בצעירי הצאן את אהבת התורה.

  8. חילול ה'.
    15/05/2016 20:11
    גרייס
  9. שילכו ללמד בממ’ד. ושישארו בלי מורים

  10. הרבה מהנתונים אינם נכונים!
    15/05/2016 20:24
    מנהל לשעבר במעיין החינוך
  11. ראשית אכן יש עוולות בחדרים הפרטיים וגם במעיין החינוך.
    אך מעיין החינוך מעביר למורה משכורת לפי דרגתו המדוייקת שנכנסת אליו באופן ישיר לבנק.
    אם מנהל המוסד עושה שטיק זו כבר בעיה שלו ולא של הרשת.
    במעיין יש ימי הצהרה וימי מחלה. יש שנת שבתון ויש קרן השתלמות בדיוק כשם שיש במשרד החינוך.

    צודק מאוד המורה שטען שאין חהדוות בין עבודתו של מורה בממ”ד מבחינת הדרישות והפיקוח למורה בחיידר…

    בשורה התחתונה: הקימו בתי ספר ממלכתיים חרדיים. אם כל המוסדות היו עוברים חזרם זה היתה נפתרת בעיית השכר וכל השטיקים.. .

    • מורה ברשת   16/05/2016 08:56

      הבעיה היא לא רק עם מנהל שעושה שטיקים בלשון עדינה. או גניבה בלשון ברורה. הבעיה שהפיקוח ברשת מגונן על המנהל ומגבה אותו. וכמובן אין ארוחות חינם. למי שמבין.
      בדוק את רכבי הפאר של המפקחים ברשת.

  12. משכורת 13???
    15/05/2016 21:09
    א
  13. אני מחנך כבר 20 שנה ומעולם לא קיבלתי משכורת 13 .שקר וכזב

  14. אוי כמה שזה נכון
    15/05/2016 21:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  15. שעות חינוך – שגוזלים מהמורים
    אין כמעט דבר כזה משכורת 13
    מצבת עובדים שאינה תואמת את המציאות בטח
    העסקת קרובי משפחה בניגוד לחוק
    תשלומים “בשחור” – ועוד היד נטויה …..

  16. אוי כמה שזה נכון
    15/05/2016 21:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. שעות חינוך שגוזלים מהמורים, ואין דבר כזה משכורת 13 – מקסימום משלמים בשחור. מעסיקים קרובי משפחה. הכול אפלולי ולא כשר….

  18. עבדתי אצל יוסף חירארי בגני ילדים פיתוחי חותם
    15/05/2016 22:12
    הנושרת מפתוחי חותם תל אביב
  19. עבדתי אצלו לפני כמה שנים והמשכורת שלי הייתה הכי גבוהה אצלו וקיבלתי 3300 שקל כולל נסיעות שזה 200 בערך וכולל דמי הבראה שזה יוצא נטו 2700 שקל עבודה ובנוסף זה היה ללא יום חופשי עבודה שש ימים בשבוע על עובדות זה רק אצל החרדים מנצלים כך את העובדת שפחות שלהם ללא שום פחד קיבלתי אישור להחזרי שכר לימוד שלחו לי את האישור של המשרד החינוך יוסף חירארי מפתוחי חותם תל אביב המנהל הכחיש שהוא קבל 11500 אלף עבורי ממשרד החינוך נסעתי למשרד החינוך בירושלים ובכול זאת טען שהוא לא קיבל כסף תבעתי אותו לבית דין לעבודה בתל אביב והבאתי את הניירת ממשרד החינוך מתי קבל את הכסף לאיזה חשבון חייבה אותה השופטת לשלם וללא בררה את הכסף . זה המשחק שלהם אם העובדת מתעקשת אתם ותובעת אז היא מקבלת את הכסף אבל מי שמורידה את הראש לא תקבל את המגיע לה חבל מאוד שכול נעשה מתחת הזקן וחליפה וכובע ושם הרב
    נמאסתם אנשים גדלו ולא בא להם לעבוד אצל החברה האלה אלא נכנסו למערכת של ממד מ”מ כול המוסדות צרכים להיות תחת פיקוח ושקוף לאן כול הכסף הולך די לבכיות

  20. בוקר טוב שנזכרתם לחקור
    15/05/2016 22:25
    יוסף
  21. הרגשה אישית זה יעלם בלא כלום, החינוך החרדי הוא דיקטטורה של ממש כלפי עובדיו. ולא פלא שהמנהלים מיליונרים מי שרוצה עוד דוגמאות לעוול הזה אני יכול לתרום לו אין סוף, למשל על מזכירה בת”ת באלעד של הרשת שעבדה במשך מספר חודשים ולא ראתה שקל אחד עד עצם היום הזה. אבל מניסיון זה נעלם כמו שזה עולה רק המשיח יפתור את הזוועה הזאת. ואם יהיה תחקיר הוגן מטעם המדינה זו תהיה רעידת אדמה .

  22. חבורת גנבים....
    15/05/2016 22:44
    אלי
  23. הבעיה שאין פיקוח, ואין ועד הורים, אין שום ביקורת מחמת ה’מה יאמרו’
    צריך להתחיל להלחם במנהלי חיידרים וסמינרים שאוהבים כסף בצורה מיוחדת

  24. זה עוד כלום....
    15/05/2016 23:04
    מורה ברשת.
  25. זה אפילו לא קצה המזלג.
    מה דעתכם לעבוד בעל כרחכם ביום העצמאות ללא תוספת שכר?
    שעות חינוך משולמות לך בתור שעות עבודה ובמקומך מופיע מישהו אחר במצבת 3 שעות.
    עליך להגיע לאירועים בימי חופש כמו לג בעומר ושילדיך יסתובבו במדורות לבד.
    חובה להגיע להשתלמויות שאינן מוכרות בתכיפות גבוהה רק בגלל שלמנהל יש אינטרס כל שהוא מכך. ועוד…..

  26. הנתונים לא נכונים אף מלמד ברשת החינוך לא מקבל משכורת 13 לא ותיקים ולא חדשים עובדים חודש וחצי חינם וחסר למי שיעז לצאת לחופש כמנהג המדינה
    15/05/2016 23:24
    יואל
  27. צריכים לעשות סדר ויש לציין שהנכל החדש חיים ביטון התחיל מצויין אם הוא יתקן את העוולה הזו של תשלומי ימי החופשה הוא יזכר לטובה על ידי המלמדים לדורות

  28. גנבים נמאסתם
    16/05/2016 11:22
    מלמד
  29. מי שיטפל בגנבים עוטה הזקנים החרדים שומרי התורה עלק זה בתי המשפט החילונים ויוציאו מהם את הכסף של העובדים שגזלו לכיסם המתנפח והולך. על חשבון העובדים המסורים אסור לשתוק כל עשוק חייב לדרוש בכל דרך את המגיע לו ללא מורא ופחד

  30. עכשיו אולי תבינו
    16/05/2016 14:09
    אליהו
  31. היחיד שנסה לעשות סדר בכל השחיתות היה השר פירון.
    הבעיה שהעסקנים המנהלים וכו’ כשהבינו שכלתה אליהם הרעה. הצליחו לצייר אותו כמחריב עולם התורה

  32. המוסדות הפרטיים עושקים את המורים ללא רחם
    17/05/2016 20:12
    כהן
  33. שולחים ללימודים מרוויחים על חשבון המורים ולוקחים לכיס.
    אל דאגה החכים החרדים במקום לדאוג לכסף לישיבות ולת”ת ידאגו לטייח הכל
    העיקר שהמנהלים ירוויחו והמורים… מי שרוצה פרנסה יחפש עבודה אחרת.

  34. ניצול מורים ומורות
    16/07/2019 13:09
    מורה ברשת
  35. הזדעזעתי לראות שיש עוד מנהלים חוצפנים שמעיזים להכריח מורים ומורות לעבוד מעבר לימי העבודה המקובלים גם אצלינו מכריחים לעבוד ואפילו מאיימים בפיטורין או העברה למוסד אחר וכל זה שהרשת מגבה את המנהלים אין משכורת 13 ואין הטבה בכלום מורה עם 30 שנות וותק בשכר של 7500 זה הוגן? במשרד החינוך בהשוואה מקבלים לפחות את 10.000 אין שום ספק שהפרנסה מאת ה’ אבל הגזל זועק לשמיים והם יתנו את הדין על כך.