‘בנט מטומטמם’: השמאל רותח על פסילת ספר מחשש שיעודד התבוללות

ועדה מקצועית המליצה ללמד בתיכונים את הספר 'גדר חיה', המתאר קשר בין ישראלית לפלסטיני - אבל משרד החינוך פסל • "לנוער אין ראייה הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות" • יד לאחים: "צעד מתבקש" • סופרי השמאל זועמים: "שר החינוך מטומטם"
יוני גרין
י"ח טבת התשע"ו / 30.12.2015 21:54

משרד החינוך פסל את ההוראה בתיכונים של הספר ‘גדר חיה’ שכתבה הסופרת דורית רביניאן, משום  שהוא מתאר קשר  בין ישראלית לפלסטיני. כך דווח אתר ‘הארץ’.

על פי הדיווח,  בין הנימוקים לפסילה היו הצורך לשמור על “הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים”, והתפיסה כי “יחסים.. בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת”, והחשש כי ל”נוער בגיל ההתבגרות אין את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות”.

בדיווח ב’הארץ’ נטען עוד, כי הספר נפסל על אף שהאחראי על לימודי הספרות בחינוך הממלכתי וכן “ועדת המקצוע”, המורכבת מאנשי אקדמיה וחינוך, דווקא המליצו על הכללת הספר במסגרת לימודי ספרות ברמה מוגברת, בהסתמך על בקשות של מורים רבים.

ב’ועדת המקצוע’, בראשות פרופסור רפי וייכרט מאוניברסיטת חיפה, חברים אנשי אקדמיה, נציגי משרד החינוך ומורים ותיקים, ותפקידה הוא לייעץ למשרד בהוראת המקצועות השונים, ובין השאר גם לאשר תוכניות לימודים.

אולם למרות תמיכתם, בכירים במשרד החינוך – האחראית על “אשכול חברה ורוח” אלירז קראוס, וממלאת מקום יו”ר המזכירות הפדגוגית דליה פניג – התנגדו למהלך.

בתחילת החודש ערער האחראי על לימודי הספרות (מפמ”ר), ד”ר שלמה הרציג, על פסילת ההמלצה והספר.

בימים האחרונים נדחה הערעור.

ממלאת מקום יו”ר המזכירות הפדגוגית, דליה פניג כתבה לאחראי על לימודי הספרות בחינוך הממלכתי:  “גם בחינוך הממלכתי רבים מההורים יתנגדו באופן חריף לכך שבנם/בתם ילמדו את הרומן ויראו בכך פגיעה בחוזה האמון שבין ההורים למערכת החינוך.

“יש לזכור כי הבחירה ללמוד את היצירה היא בחירת המורה ולא בחירת התלמידים. יחסים.. ובוודאי האופציה הפתוחה של מיסודם באמצעות נישואין והקמת משפחה – גם אם אינה יוצאת לפועל בסיפור – בין יהודים ושאינם יהודים נתפסים בקרב קהלים גדולים בחברה כאיום על הזהות הנפרדת”, כתבה פניג.

ארגון יד לאחים הביע הערב תמיכה בהחלטת משרד החינוך. “זהו צעד בונה ומתבקש אחרי שנות סבל ואבדון של עמנו, על מנת לשמר את עם ישראל כעם”, נמסר מטעם הארגון.

בעקבות פסילת ספרה אמרה רביניאן ל’הארץ’: “יש משהו אירוני בכך שדווקא רומן שמתמודד עם האימה היהודית מפני התבוללות במרחב המזרח התיכוני נידון בסופו של דבר להיפסל מאותה אימה בדיוק”.

אולם בעוד הסופרת רביניאן אמרה כי אינה מתכוונת לערער על פסילת הספר על ידי משרד החינוך, סופרי השמאל כבר יוצאים לקרב.

המשורר נתן זך הגיב לפרשה: “שר החינוך הוא מטומטם. אין מה לעשות נגד מטומטמים. המטומטמים הם הרוב. אנחנו המיעוט”.

הסופר חיים באר אמר לוואלה! תרבות: “לפני כמה ימים, כשנפתלי בנט שיבח את השב”כ, דיבר נגד נוער הגבעות ונגד תג מחיר, היה לי ברור שהמניות שלו בקרב המצביעים שלו הולכות ופוחתות ושהוא צריך לתקן את זה. הוא ואנשי יחסי הציבור שלו חיפשו איזשהו עניין שיוכל להחזיר את כבודו האבוד ואת מניותיו. זאת ההזדמנות שנקרתה לו בדרכו”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הדרך לדיקטטורה רצופה בפסילת ספרים
    31/12/2015 10:53
    ימני-שמלאני-דתי-חילוני
  1. כל אחד מכל מקום במפה צריך להתנגד לצנזורה כזו

    • אבי   31/12/2015 15:56

      בנט כשיצא נגד המשוגעים על הגבעןת ? השתיקה שווה זהב. תלמד משהו…פרחח