בית המשפט לעיריית ת”א: אסור לפתוח חנויות בשבת

שופט בית משפט המחוזי הורה לעיריית תל אביב לפעול לסגירת חנויות ביום שבת בכל האמצעים העומדים לרשותה • השופט בהתבטאות חריפה: "איננו שוטים שבעולם. כללי ה'אכיפה' החדשים של העירייה בטלים" • עורך הדין דוד שוב: "נדחתה המדיניות המבישה של העירייה החותרת תחת שלטון החוק. מקווים שהעירייה תפסיק להתחכם"
דורון דוד, כתבנו לענייני משפט
כ"ב אייר התשע"ד / 22.05.2014 13:55

 מכה לעיריית תל אביב: שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מאיר יפרח קבע כי עיריית תל-אביב פעלה שלא כדין ועליה לפעול לסגירת חנויות ביום שבת בכל האמצעים העומדים לרשותה.

הסאגה המשפטית החלה בעתירה שהוגשה כנגד העירייה על-ידי בעלי חנויות קטנות, שדרשו מן העירייה להורות על סגירת בתי העסקים בשבת, בנימוק כי הפעלתם פוגעת בפרנסתם, ואף פוגעת במנוחתם של העובדים הנאלצים לעבוד על-פי דרישת המעסיקים.

העתירה הגיעה לבית המשפט העליון וזה פסק כי העירייה נדרשת לקיים את חוק המנוחה. חרף הפסיקה, עקפה עיריית תל-אביב את החלטת בית המשפט באמצעות התקנת תקנות חדשות, ובתי העסקים חזרו לפעול ביום המנוחה. כך, למשל, הבדילה העירייה, בין היתר, בין עסקים חדשים שמחללים שבת לבין עסקים ותיקים, כאשר הוותיקים מקבלים הקלות באכיפת החוק בגין פתיחת העסק בשבת.

בעקבות הקונסטלציה החדשה והמעקף המשפטי, עתרו בעלי עסקים שומרי שבת לבית המשפט באמצעות עו”ד דוד שוב ועברי פיינגולד, כנגד החלטת העירייה.

בית המשפט קיבל את העתירה והתבטא בחריפות כנגד העירייה: “המסקנה בהקשר זה היא כי מדרג העדיפויות שקבעה העירייה, בכל הנוגע להעדפת פעולות אכיפה כלפי בית עסק חדש… לעומת בית עסק ותיק… הוא מדרג פגום, הלוקה בחוסר סבירות קיצונית. מקומו לא יכירנו במסגרת שיקולים המובאים בחשבון על ידי המופקד על אכיפת החוק”.

פעולת העירייה נגועה בחוסר סבירות קיצוני

עוד כתב השופט: “כללי האכיפה אף הם נגועים בחוסר סבירות קיצוני, העולה בחומרתו על זה שנדון לעיל. זאת, על שום שהעירייה ראתה לטוב ולנכון לפניה לאכוף את חוק העזר רק על בתי עסק חדשים; לעומתם, בתי עסק וותיקים – זכו לחסינות מוחלטת. כללי אכיפה מעין אלה אינם עולים בקנה אחד עם הקפדה על הכלל הבסיסי לפיו החוק חל באופן שיוויוני על כולם. דומה שגם עיניה המכוסות של אלת הצדק תוכלנה להבחין בצללים הכבדים העולים מכללים אלה”.

השופט התייחס גם לעובדה כי העירייה כלל לא טרחה לאכוף את הכללים שהיא עצמה קבעה במדיניות החדשה. כך למשל כותב יפרח בציניות: “מאליו עולה הרהור נוגה באשר לדרך פעולתה של העירייה: יד ימין קובעת מדיניות אכיפה ויד שמאל טורחת שלא להוציא מדיניות (חדשה) זו אל הפועל. אין צריך לומר כי דרך פעולה כזו פסולה בתכלית והיא מעלה חשש שמסמך המדיניות נועד לסמא עיניים ולא ליישום הלכה למעשה.

“פעולת העירייה”, מסכם השופט, “נגועה בחוסר סבירות קיצוני אשר לא רק מקנה לבית המשפט סמכות להתערב, אלא אף מחייב אותו שלא לשבת בחיבוק ידיים למניעת מצב דברים בו משל היו כל המתבוננים שוטים שבעולם”.

בפסק הדין נקבע כי כללי האכיפה החדשים שקבעה העירייה בטלים. שנית, לא יהיה הבדל באכיפה בין עסקים חדשים לבין העסקים הוותיקים, ושלישית העירייה חייבת לפעול ליישום המדיניות הלכה למעשה”.

בנוסף נפסקו הוצאות משפט לטובת העותרים בסך 60,000 ש”ח.

בשיחה עם חרדים10 אומר עורך הדין דוד שוב: “במשך שנים ארוכות שיתפה עיריית תל אביב פעולה עם הרשתות העברייניות ונמנעה מאכיפת חוקי המנוחה באופן שיטתי ומכוון, תוך פגיעה קשה בבעלי המכולות שביקשו לממש את זכותם ליום מנוחה שבועי. לפני מספר חודשים יצא פסק דין של בית המשפט העליון שביקר את מחדלי האכיפה של עיריית תל אביב בחריפות, אך לא זו בלבד שהעירייה לא צייתה לפסק הדין, אלא שהפסיקה לאכוף את החוק לחלוטין”.

עורך הדין הוסיף: “לשמחתנו, בית המשפט לא הסכים לקבל את המדיניות המבישה הזו שחותרת תחת שלטון החוק והורה לעירייה לאכוף את החוק באופן מיידי. אנחנו מקווים שהעירייה תפסיק להתחכם, תבין את תפקידה ותחזיר את השפיות וההגינות לחיי המסחר בתל אביב”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות