הגרמ”מ קארפ על הפילוג: “המוסר התעוות. הורגלו לבעוט ולהשפיל”

בהקדמת ספרו החדש תוקף לראשונה הגאון רבי משה מרדכי קארפ, מפוסקי ההלכה בציבור הליטאי, בחריפות את המחלוקת: "המושגים והמוסר שקיבלנו מרבותינו נתעוותו לאחרונה, ויש תינוקות המתחנכים בגירסא דינקותא - לבעוט ולזלזל"
אליעזר היון
ט"ז אלול התשע"ה / 30.08.2015 22:41

הקרע הליטאי: הגאון רבי  משה מרדכי קארפ, מפוסקי ההלכה המובהקים בחוגים הליטאיים, יוצא במסר חריף כנגד הפילוג הקורע את הציבור הליטאי .

בהקדמת ספרו החדש ‘הלכות יום ביום’, שיצא לאור בימים אלה, כותב הגרמ”מ קארפ: “ועתה מה נאמר ומה נדבר לעת כזאת, אשר מי פילל ומי מילל כי כמעט בטלה תורת בין אדם לחבירו.

“המושגים והמוסר שקיבלנו מרבותינו נתעוותו לאחרונה ודורסים על הלכות בין אדם חבירו בריש גלי, ויש תינוקות של בית רבן המתחנכים בגירסא דינקותא לבעוט ולזלזל ולהשפיל, ונתקיים בנו בעוונותינו הרבים ‘נער ירהב בזקן”.

הרב מציין כי המחלוקת העזה מעכבת את ביאת הגאולה: “נתמעט כבוד התורה וחכמיה לאין ערוך במעשה שטן נורא המקטרג בין תלמידי חכמים קודם ביאת המשיח, אשר כידוע בזוהר הקדוש ‘אין הגאולה באה אלא כשישראל יהיו באחדות גמורה’.

“וכל רבותי ששימשתים מעודי, עיקר תביעתם וזהירותם היה בדקדוק הדין של בין אדם לחבירו, מלבד הדקדוק והחומר של בין אדם למקום… והנני כותב זאת למזכרת לדור הבא, שלא זכו לכל זה, שידעו שאי אפשר לעלות בהר ה’… אלא בצירוף הזהירות והדקדוק שבין אדם לחבירו”.

הגרמ”מ קארפ משמש כאחד מרבני העיר מודיעין עילית, ונחשב לאחד מפוסקי ההלכה הבכירים בציבור החרדי. הוא תלמידו של הגרי”ש אלישיב, וחיבר את סדרת הספרים ‘הלכות חג בחג’, ו’הלכות שבת בשבת’. בשעתו היה הוא זה שהתניע את המאבק ב”תחנות האינטרנט החרדי”.

במחלוקת המשסעת את הרחוב החרדי, התעקש הגרמ”מ לאורך כל התקופה שלא ליטול צד, ושמר בעקשנות על נייטרליות, לצד קשרים עם שני הצדדים – מה שגרר כנגדו לא פעם האשמות.

בשבועות האחרונים הגיע הפילוג הליטאי בעיר מודיעין עילית לשיאו. בתחילה התפרסמה קלטת של רב ‘מנין אברכים’ בגבעה הדרומית, הרב צבי פרוש, נגד “ההנהגה החרדית”, שגררה התקפה חריפה מצד רבנים. בהמשך החריפה המחלוקת על רקע הריסת קראוון שהציבו אנשי ‘הפלג הירושלמי’.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רב בישראל
    31/08/2015 00:03
    זלמן
  1. כפי ההלכה, המקיים לא תגורו מפני איש.

  2. הדבר איננו חדש
    31/08/2015 07:30
    איתי
  3. אין בדבר חידוש. בשלב הראשון הותר הדבר כלפי אנשי המזרחי ורבניו,אח”כ כלפי אנשי חב”ד ורבניו,אח”כ כלפי הספרדים ורבניהם ולבסוף השיטה הגיעה לפנים הציבור הליטאי ולרבניו.

  4. לא נותנים ציון לרבנים אבל סוף סוף. שיהיה בריא. הגיע הזמן כמעט נחרב הבית השלישי. הלכות גלות בגלות...
    31/08/2015 07:36
    פיצי ליד הגדולים29
  5. הלואי שיצליח לעשות שלו׳ וגם בין כבוד הצדיק הרב אמנון יצחק שליטא לכבוד הרב מאזוז והרב מוצאפי הגאונים הגדולים שליטא.
    לגבי אלו שחירפו את כבוד הרב אמנון בשביל מפלגה ובכח שררותם העבירו פס על התשובה הלואי שיצליח להחזיר אותם בתשובה כולל זה שקרא לו בבחירות בשביל מפלגה סמ!!!!
    לקרוא למחזיר בתשובה מספר אחד סמ!!! ואין פוצה פה ומצפצף על רצח כזה לאור היום בהגיליוטינה הידועה במוצש.
    וני לא חסיד שח הרב אמנון שליטא אבל כך לעשות לחסיד גדול אוהב ישראל ואז באים בטענות שגמר עם כל הרבנים….