לא יעזור לימין: כך החונטה המשפטית שולטת במינוי השופטים

בראיון שערך העיתונאי קלמן ליבסקינד עם חניך לשעבר ב'קורס ההכנה לשיפוט' עולה: 'שבוע המיון' נשלט בידי המערכת המשפטית • "מסננים מראש את המועמדים שהוועדה למינוי שופטים תבחן. כל המשמעות היא שאתה תבחן רק את המועמדים שאני הבאתי לבחינה. אתה יכול לבחור בין מועמד אחד שלי למועמד שני שלי. אבל זה עדיין כל המועמדים שלי"
כ"ז אב התשע"ה / 12.08.2015 17:21

במשך שנים מתנהל במדינה דיון על חלוקת הכוחות בוועדה למינוי שופטים. הימין אף חגג מינוי הח”כים מהקואליציה כחברי הוועדה, תוך הבטחה כי לימין יהיה מצב הנוכחי זכות וטו.  

אלא שכעת מתברר כי למערכת המשפט יש למעשה שליטה מוחלטת על כל המועמדים המגיעים לבחינת הוועדה.

בראיון שערך העיתונאי קלמן ליבסקינד בתוכניתו ‘עצם העניין’ בתחנת הרדיו ‘גלי ישראל’, נשמע חניך לשעבר ב’קורס ההכנה לשיפוט’ –  למעשה שבוע מיון, הנשלט כולו בידי המערכת המשפטית – שבלעדיו לא ניתן באופן מעשי להגיע לבחינת הוועדה למינוי שופטים.

יודגש, כי לקורס אין כל צידוק חוקי, אין כל הכרח רשמי בקיומו – ואכן המועמדים יכולים לומר שאינם מוכנים להגיע ל’קורס’, אך במידה ובחר המועמד שלא להגיע ל’קורס’, הוא ייפסל למעשה מדיון בוועדה למינוי שופטים, שכן אין לוועדה לכאורה כל כלי לבחון את המועמד.

כמובן שהשופטים מנצלים, לכאורה, את הקורס כאמצעי סינון להגברת המשילות שלהם במערכת המשפטית. מועמדים מסוימים מקבלים תשובה שלילית, כביכול אינם ראויים לשיפוט, כאשר אין כל פירוט בשל מה נפסלו, ואין כל מערכת ערר על פסילה זו.

 בקיצור מה שאתה אומר, זה שכל הדיון שלנו, שמתנהל כבר שנים, סביב ההרכב של הוועדה למינוי שופטים, וסביב השאלה האם לתת לשופטי בית המשפט העליון עוד נציג, פחות נציג, עוד נציג של הכנסת… סליחה על הביטוי, זה בעצם הכל חארטה, כי הרבה מאוד דברים נקבעים בכלל לפני, ויכול להיות שחברי הכנסת שבוועדה אפילו לא מודעים לעניין הזה.

“פיקציה לחלוטין, זה בדיוק כמו שאתה מתאר את זה, מהסיבה הפשוטה: אם אני מסנן מראש את אותם מועמדים שאתה תבחן, כל המשמעות היא שאתה תבחן רק את המועמדים שאני הבאתי לך לבחינה.

“ואז למעשה אתה בוחר רק את אותם מועמדים שלי, אתה יכול לבחור בין מועמד אחד שלי למועמד שני שלי, אבל זה עדיין כל המועמדים הם שלי”.

“שלי זה אומר השופטים, השופטים בעצם, בסוף, בשורה התחתונה, מנהלים ואחראיים לכל הליך הבחירה הזה”.

“נכון מאוד”.

האזינו לראיון:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות