עיתון ‘הארץ’ חוגג: החילונים ניצחו את החרדים בקרב על ירושלים

ירושלים שבעה הפגנות ועימותים סביב שמירת השבת במרחב הציבורי - ועיתון 'הארץ' סבור כי החילוניים ניצחו בסיכומה של המערכה • ולמה הסבירות כי החרדים יצאו כעת להפגין נגד פתיחת מתחם הקולנוע 'יס פלנט' נמוכה מאד
אליעזר היון
כ"ד אב התשע"ה / 09.08.2015 00:09

ניר ברקת הוביל לתבוסה של החרדים? עיתון ‘הארץ’ פרסם כתבה מקיפה, המסכמת את תולדות המאבקים על דמותה של ירושלים בשבת, בין תושביה החילוניים והחרדים וקובע: “החילונים ניצחו בקרב על השבת, אך המערכה נמשכת”.

העיתון מתאר את פתיחת הקולנוע הראשון בשנת 1987: בכל יום שישי נאספו מאות מפגינים חילוניים כדי להגן על בית הקולנוע הראשון שנפתח במרכז ירושלים. השכונות החרדיות הוקפו במחסומים ובמאות שוטרים כדי למנוע ממפגינים לצאת מהן ולשבש את ההקרנות.

המשטרה עשתה אז שימוש נפוץ בגז מדמיע ובאלות כדי לפזר את החרדים שהצליחו להסתנן אל הקולנוע בבית אגרון, ועימותים אלימים פרצו בינם לבין החילונים. בשיא המחאה, קיימו החרדים תפילות המוניות בלא פחות מ-26 כיכרות וצמתים בערב שבת.

אבל ביום שלישי הקרוב, 28 שנים אחרי המאבקים ההם, ייפתח בשכונת אבו טור שבדרום ירושלים מתחם הקולנוע ‘יס פלאנט’ ובו 15 אולמות. אלה יצטרפו לעשרות רבות של בתי עסק, מסעדות, בתי קפה, מועדונים ופאבים ירושלמים שפתוחים בשבתות.

העיתון מגולל את ההפגנות והמאבקים כנגד חילול שבת וכותב: בשנת 1994 התפתח מאבק נוסף בהקשר לסגירת כבישים בשבת, כאשר עימותים קשים במיוחד נערכים סביב כביש בר אילן. בשנת 2009 הפגינה במשך תקופה ארוכה העדה החרדית כנגד פתיחת חניון קרתא, ועבודה בשבת במפעל אינטל – מאבק שכשל בסופו של יום. בשנת 2013 נפתח מתחם הרכבת, כאשר מספר עסקים בו פתוחים בשבת.

“האם ניתן סוף־סוף להכתיר בהצלחה את המאבק החילוני על השבת בעיר”? מקשה כתב העיתון ניר חסון. “האופטימיים יגידו שכן ויזכירו שאין עוד עיר, מלבד תל אביב, שבה כל כך הרבה עסקים פתוחים בשבת. רואי השחורות מבין החילונים יזכירו את התחרדות השכונות, את המאזן הדמוגרפי המשתנה לרעתם ואת תחושת חוסר הנוחות שלהם בחלק מהמרחבים הציבוריים בעיר”.

למרות מודעות שנתלו ברחבי העיר הקוראות לתושבים להתגייס למלחמה למען קדושת השבת, הסבירות כי הפגנות נרחבות יקויימו כנגד פתיחת אולמות הקולנוע – מסביר כתב העיתון – נמוכה מאד.

הסיבה העיקרית לכך היא שמדובר במתחם פרטי המנוהל על ידי קרן שרובר, שלעירייה אין שום שיקול דעת לגבי פתיחתו או סגירתו (בניגוד לסינמה סיטי, שנבנה על קרקע בבעלות העירייה והמדינה, ושאותו הורה ראש העיר לסגור).המתחם גם צריך לזכור, רחוק מהריכוזים החרדיים, וצעידה של ק”מ רבים בכל כדי להפגין, לא תתקיים כפי הנראה.

‘הארץ’ גם סבור כי האנרגיות שהזינו את המאבקים לפני 30 שנה כבר לא קיימות – אם בגלל שחלף זמנם של הרבנים הגדולים ואם מפני שההנהגה החרדית משקיעה את עיקר מרצה במאבקים על תקציבים ונגד גיוס.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות