ה’דיל’: כך אמור היה דרעי לגזור ‘קופון’ על הוזלת הגז

צוות המו"מ הממשלתי קיבל הנחיה שלא "להתאמץ" בניסיון להוריד את התקרה שתיקבע למחיר הגז • הסיבה? על פי 'דה מרקר', בין נתניהו לדרעי נרקם 'דיל', לפיו יקבל יו"ר ש"ס קרדיט ציבורי על הוזלת הגז, בתמורה לחתימתו על המתווה
אליעזר היון
י"ח תמוז התשע"ה / 05.07.2015 15:50

מה באמת התחולל מאחורי הדרמה בהצבעה על מתווה הגז ביום שני האחרון בכנסת?

לפי אתר ‘דה מרקר’, מאחורי הדיונים הקדחתניים היה ‘דיל’ מוקדם שנרקם עם אריה דרעי במהלך השבועות שלפני ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני, שאמור היה להבטיח את התגייסותו של שר הכלכלה לטובת אישורו המזורז של המתווה. זאת, לכאורה, בתמורה לקרדיט ציבורי שישוריין עבורו, ושאותו יגרוף בעבור ‘תיקון’ אמיץ של המתווה, לאחר השימוע הציבורי.

על פי הדיווח, במהלך המשא ומתן בין הצוות הממשלתי לבין חברות מונופול הגז דלק ונובל אנרג’י, קיבלו חברי הצוות הנחיה שלא “להתאמץ” במיוחד במיוחד במגעים על קביעת התקרה למחיר הגז במשק. הרציונל היה שתג המחיר ייפתח לדיון מחודש, לאחר פרסום המתווה לשימוע ציבורי – בהוראת דרעי – ואז יקוזז באופן חלקי, לכאורה בעקבות “לחץ ציבורי”.

הממשלה, לפי הטענה, הותירה במתווה שפורסם במתכוון רף מחיר גבוה מכפי שחשבה שראוי לעסקות הגז הטבעי במשק. זאת, בידיעה כי תידרש “לשלם” מחיר כלשהו בעקבות המחאה הציבורית שתפרוץ עם פרסום המתווה, וכי הקרדיט הפוליטי בעבור המהלך יובטח לדרעי, בתמורה להסכמתו לחתום על סעיף 52.

אלא שאז, עם סיום הדיון בקבינט, הדהים דרעי את ראש הממשלה והחליט שלא לשאת על עצמו לבדו בעול אישור המתווה מעורר המחלוקת.

מדוע עשה זאת דרעי?

ב’דה מרקר’ מצטטים גורמים פוליטיים: “דרעי אינו טיפש. אם שר האוצר, משה כחלון, וחלק משרי הליכוד בורחים מהסוגיה כמו מאש, הוא לא יהיה הפראייר שיכשיר בעבור נתניהו את המתווה — ועוד יידרש לחלוק עמו בחיצי הציבור”.

דרעי: לא היו הבנות

אנשי דרעי הכחישו , לפי ‘דה מרקר’, כאילו היו “הבנות” מוקדמות.

אבל בחמישי האחרון סיפק השר הצצה למה שהתחולל מאחורי הקלעים: “אני יודע שלא היה קל ולא נעים, אבל אני מאמין שבסופו של דבר יודו ויגידו לי שזה הדרך הנכונה. חשבתי, ואני חושב היום, שזה נושא שהציבור, הממשלה והכנסת חייבים להיות חשופים אליו. זה לא נושא שגומרים בקבינט, ולא נושא ששר אחד לוקח על כתפיו. זה נושא שכולם צריכים לשאת בנטל העיסוק בו ואני לא בורח מאחריות”.

על המתווה שהוצג טען דרעי כי הוא טעון שינויים. “המתווה יכול להיות טיוטה לדיון, אך אני לא רואה בו סוף פסוק. יש שינויים שצריך לעשות כמו בפיקוח, בהשגחה, ביציבות המחירים ובגובהם, ומי שיכול להבטיח זאת זו החשיפה לאור השמש”.

בינתיים, דרעי ויתר על סמכותו לעקוף את גילה, הכנסת לא אישרה עדיין לממשלה ליטול את סמכויותיו — ואילו מתווה הפשרה מול מונופול הגז פורסם עם נוסחת מחיר גבוהה מדי, גם לדעת משרדי הממשלה.

כעת רק  נותר לראות אם הממשלה אכן תפחית בסוף השימוע הציבורי את גובה התקרה ובכמה, כיצד תמתן את מנגנון ההצמדה שנקבע – ואיך דרעי אץ-רץ לגזור ‘קופון’ על הוזלת הגז.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות