“ראינו אותו מלא דם” • חרדים ניצלו מלינץ’ בירושלים

משפחה חרדית מבני ברק שנסעה ליד שער שכם חוותה לינץ': "חששנו שכל שניה אנחנו הולכים למות. זה היה נראה כמו נצח" • כעת הם משחזרים את רגעי האימה, דקה אחרי דקה
חיים טוויל
ו' תמוז התשע"ה / 23.06.2015 11:52

 ניצלו מלינץ’ אכזרי באיזור שער שכם: בני משפחת גנץ מבני ברק לעולם לא ישכחו את נסיעתם במוצאי שבת האחרונה לכותל המערבי. היה זה כאשר חלפו עם רכבם באיזור שער שכם, והמון ערבי זועם ניסה להוציאם מרכבם ולכלות בהם את זעמו.

רק ערנותו של שוטר אחד הצילה את חייהם.

כתב עיתון ‘המבשר’ שוחח עם בני המשפחה – והוא משחזר את רגעי האימה, דקה אחרי דקה.

הרב שמואל גנץ ורעייתו, שהו בשבת בירושלים.

במוצאי השבת, עוד לפני שחזרו לביתם בבני ברק, הם הגיעו לתפילה בכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. “יצאנו משער האשפות ברכבנו ומשום מה החלטנו לנסוע על פי וויז ולכן פנינו לכיוון מוזיאון רוקפלר”. בצומת הם עוד הספיקו לטעות מעט, ולהמשיך לכיוון וואדי ג’וז, אך עד מהרה עלו על טעותם וחזרו מיד לדרך המתוכננת.

אלא שאז המתינה להם הפתעה מפחידה. “בכביש היה שלט לכיוון מרכז העיר. חשבנו שניסע לשם, כי הבנו שאנחנו לא באזור טוב. השעה היתה מאוחרת, לקראת חצות, ורכבים רבים חסמו את הכביש. התנועה התנהלה בעצלתיים”.

מעט אחרי מוזיאון רוקפלר, נעצרה התנועה, וכעשרים שוטרי משמר הגבול שהיו שם, הכווינו את הרכבים לאט. “הם אמרו לנו להמשיך, וכך לא היה לנו שום חשש מהבאות”.

אבל כשהגיע הרכב ליד שער שכם, התנועה נעמדה כליל. שם כבר לא היו שוטרים. “היו שם המון ערבים. כל הרכבים עמדו במקום בלי יכולת לזוז, ומסביבנו אלפי ערבים שחגגו כנראה את סיום הצום שלהם ופתאום שמענו את הבום. אבן גדולה נפלה על הרכב ואז עוד אבן. ועוד אחת. ועוד אחת. הסתכלנו מסביב, ואנחנו רואים מטר של סלעים על הרכב”.

בתוך כמה שניות השמשה ליד כסאו של הרב שמואל התנפצה. אחד המתפרעים ריסס פנימה חומר מסוים והנוכחים ברכב הרגישו שהם נחנקים. תוך כדי כך הדלת נפתחה.

“אחד המתפרעים מבחוץ פתח את הדלת, והתחיל למשוך את אב המשפחה החוצה”, מספרת רעייתו. ברגע האחרון הוא חייג למשטרה, תוך כדי שהוא נמשך החוצה על ידי הערבי. במקביל הוא החל להראות לערבי כי הוא מצלם אותו במצלמה שברשותו, מה שמעט הרתיע את המתפרע והוא הרפה מעט.

המוקדנית במשטרה ניסתה להחזיק אותנו על הקו, תוך שהיא מנסה לברר איפה אנחנו בדיוק. היא אמרה שהיא שולחת לנו תגבורת”.

המתפרעים הצליחו להוציא את הרב גנץ מרכבו, כשכולו שתת דם מהאבנים שהושלכו עליו. “ראינו אותו מלא דם. הפנים שלו התנפחו לגמרי, וחששנו שכל שניה אנחנו הולכים למות. זה היה נראה כמו נצח”.

בשלב הזה הגיע למקום שוטר בודד, שיחד עם כמה שהגיעו לעזור לו, הדף בגופו את המתפרעים, עד להגעת מספר שוטרים נוספים שחלקם היו רכובים על סוסים, וכך הצליחו כולם יחד לפלס את הדרך אל מחוץ להמון המתפרע.

“כשראינו את אפודי ההצלה של המתנדבים החרדים שהמתינו לנו בקרבת מקום, ידענו שניצלנו”, אומרים בני המשפחה באנחת רווחה.

הרב גנץ פונה מיד לאחר מכן לבית החולים הדסה עין כרם, שם טופל, ובבוקר הוא שוחרר לביתו. עד עכשיו הוא יושב בביתו כאוב וחבול מהלינץ’.

“אנחנו עדיין לא מבינים איך יצאנו משם בחיים”, אמרו, “אבל חשוב לנו שהציבור יידע להיזהר מהמקומות האלה, ובפרט בימי הרמדאן, בהם המקום שורץ באלפי מחבלים שמחפשים להזיק ולהרוג כל יהודי שהם רואים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות