מי אתה ולמה אתה שוב כאן? זהירות – צ’ק חוזר

כיצד ייתכן שיש לי כסף בחשבון אבל הצ'ק חזר? • כמה פרטים חשובים שכדאי לדעת רגע לפני שמשחררים את הצ'ק מהידיים
תמי גיל
כ"ח שבט התשע"ה / 17.02.2015 12:24

יחיאל עמד עם דפי החשבון ביד ועיניו חשכו.

שתי המחאות? שתיים? כן. לא אחת, אלא שתי המחאות שחזרו. ראשו הסתחרר והוא נאלץ לשבת על הכיסא הראשון שפגש. איך זה יכול להיות שחזרו לו המחאות? הוא יודע בוודאות שהכניס כסף לחשבון, אחרת לא היה נותן בעדו את התשלומים על מכונת הכביסה החדשה.

מהו המושג צ’ק חוזר, ומהן הסיבות לחזרתו?

כאשר נעשה שימוש בצ’ק, ישנם שני בנקים בסיפור. הבנק הנמשך – של משלם הכסף, והבנק המציג, בו הופקד. צ’ק שחזר – הוצג לתשלום על ידי הבנק המציג, ולא שולם על ידי הבנק הנמשך. לפיכך הוא גם חוזר אל הבנק המציג.

“אנשים נוטים לחשוב שרק חוסר כיסוי בבנק גורם לצ’ק שלהם לחזור”, אומר מנכ”ל א.ש פיננסים. “כדאי לזכור שישנן כמה סיבות לחזרה כזו, שהקלה בהן, והפחות מפחידה, היא טכנית – לצורך הדוגמה, חסרה חתימה, או תאריך שגוי שנרשם. בנסיבות כאלו אפשר לתקן בקלות. אחר כך ישנן סיבות של חשבון מעוקל, סגור, או שהתקבלה הוראה לבטל את הצ’ק”.

סקר משרד הכלכלה שנערך לפני מספר שנים הוכיח שרק 46 אחוזים מכלל הצ’קים, חזרו בשל חוסר כיסוי בבנק. מה שאומר שיותר מ-50 אחוז הן סיבות טכניות.

“מכיוון שכל חזרת צ’ק גוררת בעקבותיה עמלה, כדאי מאוד לשים לב לפני ששחררנו מהיד את ההמחאה”, אומרים בא.ש פיננסים וממהרים גם להמליץ.

“בררו את השם המלא של האדם לו אתם רושמים את הצ’ק”, מדגיש מנכ”ל א.ש פיננסים. “שימו לב שהסכום בספרות והסכום במילים – זהה לחלוטין, שימו לב ששם המוטב ושם בעל החשבון זהים, וכמובן, הקפידו לעקוב אחר מצב החשבונות שלכם באופן קבוע.

“גם כשאתם מקבלים ממישהו זר צ’ק, וודאו קודם שהפרטים שלו מצויים באופן ברור על גבי הצ’ק. במידה ויתברר שאין לו כיסוי, יהיו את פרטי אותו אדם כדי לקבל ממנו את הכסף בצורה אחרת.

“במידה ומדובר באדם שאינכם בטוחים בו, דאגו לבקש תעודת זהות כדי להתאים את הפרטים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יפה
    17/02/2015 19:52
    אנונימי
  1. נקודה למחשבה

  2. זה נכון צריך לדעת להיזהר נפלתי בעצמי
    18/02/2015 19:06
    חיים
  3. טור חשוב