בונה ביתר עלית: איש החסד הרב חיים נחום פריימן זצ”ל

בירושלים נפטר בצהריים, בגיל 65, לאחר ייסורים קשים, איש החסד הרב חיים נחום פריימן זצ"ל, יוזם ובונה העיר ביתר עלית ובעל חסד שסייע ועזר למאות משפחות • הלוויתו תצא ב-14:30 מבית הלוויות 'שמגר' להר המנוחות
אלי שוורץ
י"ז שבט התשע"ה / 06.02.2015 13:10

בירושלים נפטר בצהריים (שישי), בגיל 65, לאחר ייסורים קשים, איש החסד הרב חיים נחום פריימן זצ”ל, יוזם ובונה העיר ביתר עלית ובעל חסד שסייע ועזר למאות משפחות.

הלוויתו תצא בשעה 14:30 מבית הלוויות ‘שמגר’ להר המנוחות בירושלים.

הותיר אחריו עשרה בנים ובנות. בין בניו וחתניו: הרב יצחק פריימן, חבר המועצה הדתית בביתר עלית וראש הקהל של קהילת זועיהל, שלמה פריימן מו”ל ‘לענין’, ושמואל גוטליב מנהל ‘מפתח’ בביתר עילית.

לעסקנות ציבורית נכנס מיד לאחר נישואיו עם זוגתו, הרבנית חיה. היה זה לאחר שחמיו והוא נטל על עצמו להשיא את הגיסים והגיסות, תוך שהוא מתמודד, בין השאר, גם עם מצוקת הדיור, שכבר באותם ימים הציקה מאוד. 

בהיותו בעל יוזמה, החליט להקדיש עצמו לסייע לאנשים מול המצוקה והקים את ‘אגודת משכנות ירושלים’. בין השאר נהגה האגודה לאסוף מהעיתונות החרדית מודעות מכירה והשכרה, ולהציגם בפני מי שהגיע למשרדים לקבלת ייעוץ, ללא תשלום כמובן.

בהמשך זכה המנוח זצ”ל להיות מיוזמיה של העיר החרדית ביתר עילית.

 היה זה בשנת 1980, כאשר הממשלה החליטה להקים עיר בלב השממה שבגוש עציון. בתחילה תוכננה העיר עבור הציבור הדתי-לאומי, כמו העיר אפרת השכנה. אלא שהדבר לא צלח, וכשבע שנים לאחר מכן שונה ייעודה – לציבור החרדי.

מי שנכנס מיד לתמונה היה המנוח זצ”ל שזיהה את ההזדמנות הגדולה. הוא הפעיל את האגודה שבראשה עמד, ולאחר שהתייעץ עם גדולי ישראל, החליט לדחוף את ביתר עילית כפתרון למצוקת הדיור הקשה של הציבור החרדי.

בין השאר נתקל בקשיים כשאנשים הצביעו על העיר עמנואל כמודל של כישלון והביעו חשש שגורלה של ביתר עילית יהיה דומה. הוא מצא עצמו שב ומסביר לאנשים ש”אצלנו מדובר בפרויקט מסודר של משרד השיכון”.

בהמשך, נתקל בקשיים כאשר פשקווילים הופצו בירושלים בהם הותקף על שהוא, כביכול, מבצע הונאה ציבורית ו”שולח אנשים לגור מעבר להרי החושך”.

כדי למסד את הקמת העיר הקים ‘ועדת ההיגוי’, שתפקידה היה תכנון העיר מהמסד ועד לטפחות. בראש ועדת ההיגוי עמדו המנוח זצ”ל, יו”ר ‘אגודת משכנות ירושלים’, והרב שלמה זלמן זוננפלד, מעסקניה הבולטים של ירושלים.

חברי הוועדה היו הרב ראובן ברים ז”ל מחסידות באיאן, הרבנים משה הס ומרדכי ויכלדר מחסידות סלונים, הרב יעקב רוזמן מחסידות ערלוי, והרבנים אביש שור, אברהם הלר ויואל בוקשפן מחסידות קרלין.

חסידות קרלין צירפה מטעמה את משה ליבוביץ, לימים ראש המועצה בביתר, כחבר הצוות, כשהוא מנצל לשם כך את ניסיונו מתקופת כהונתו כחבר עיריית צפת.

הנציגים הליטאיים בוועדת ההיגוי היו הרב אריה הראל מישיבת קול יעקב, הרב מנחם רוטנברג משגיח בישיבת קול תורה.

באותה תקופה מחירי הדירות במקום היו נמוכים ביותר, כ-45 אלף דולר לדירה, מה שהקל מאד על הורים שהשיאו את ילדיהם.

בשנותיו האחרונות נפל למשכב וסבל יסורים קשים מאוד, כשהוא מאושפז בבתי חולים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברוך דיין האמת!
    06/02/2015 14:57
    רפאל
  1. אבד חסיד מן הארץ.