המכירות של פירות יבשים לט”ו בשבט: 350-400 מיליון ש”ח

בתקופת ט"ו בשבט צריכת הפירות היבשים גדלה בכ-50% מכל חודש אחר במהלך השנה • שוק הפירות היבשים נאמד בכ-3 מיליארד ש"ח בשנה • ומה הפרי הכי פופולארי?
אבי כץ
י"ד שבט התשע"ה / 03.02.2015 11:10

ענף המזון באיגוד לשכות המסחר צופה, כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט”ו בשבט יסתכמו בכ-400-350 מיליון ש”ח. הערכה היא כי כ-50%-70% ממשקי הבית יקנו פירות יבשים כלשהם לקראת ט”ו בשבט, כאשר הפירות המבוקשים ביותר הם תמרים, אגוזים ושקדים.

ורד מצפי ויוסי מצפי מ’משה מצפי שיווק מזון’, דירגו את מדרג הפירות היבשים לפי פופולאריות בתקופת ט”ו בשבט:
1. תמרים, אגוזים
2. שקדים
3. שזיפים וצימוקים
4. משמש
5. פירות מסוכרים

לצד זאת יש לציין, כי מחירי הפירות היבשים האמירו לשיא שלא היה כמותו. פגעי מזג אוויר קשים בחו”ל במרץ אשתקד הובילו ליבולים זעומים ולעליית מחירים של מעל 100% במשמש, תאנים ואגוזי הלוז, מה שפגע בלפחות 50% בצריכה.

לדבריהם, עלייה בשוק הסיני בביקושים לפקאן, שקדים ואגוזים מארה”ב, גרמה ליבולים מועטים המוצאים דרכם לשאר העולם, כמו גם לעליית מחירים במוצרים אלה.

בענף המזון באיגוד לשכות המסחרפרמטר נוסף המשפיע באופן מכריע על המחירים הגבוהים הם מכסים, המקשים מאוד על רכישה בקרב רוב שכבות הציבור.

“אם ניקח לדוגמה את השקד המקולף, אחד המוצרים הפופולאריים בישראל, נגלה כי הוא מחויב בתשלום מכס בסך 15.80 ש”ח לק”ג, אך לא יותר מ-102%, מספרד – יצרנית השקדים מספר אחת בעולם; מארה”ב המכס הוא 1.80$ ל-1 ק”ג.

“מכס על צימוקים שאינם מארה”ב הוא 6.91 ש”ח לק”ג, אך לא יותר מ-340%; תמרים מיובאים- 5.58 ש”ח לק”ג, אך לא יותר מ-560%, ועוד.

“למרות שסך המחזורים הצפויים ממכירת פירות יבשים לקראת ט”ו בשבט דומה לשנים קודמות, כמות המוצרים שנרכשה קטנה בכ-50%. הציבור רוכש פחות ומתרכז במוצרים הזולים יותר”.

משה מצפי: “מאחר ומדובר במוצרים שמרביתם לא מיוצרים בישראל, יש לבטל את המכסים המייקרים את מחירי המוצרים הללו. מדובר בצעד אמיתי ואפקטיבי שיביא לדינאמיקה של הפחתת מחירי מוצרי המזון.

“במקביל, יש לשקול הפחתת מכסים על יבוא גידולים חקלאיים ומתן סובסידיות ישירות לחקלאים”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות