קרב בתוככי ‘העדה החרדית’: מי יפקח על העבודות במתחם בשנלר?

אנשי 'אתרא קדישא' טענו באוזני בד"צ 'העדה': מתבצעי חילול קברים במתחם שנלר בירושלים • אחרי התכנסות שני הרכבים של המחנות היריבים הוחלט: "לא יעבדו בשטח של המערות עד שהביד"צ יבקרו במקום ביום שני" • הקרב כעת הוא: מי יזכה בפיקוח?
יוני גרין
ג' שבט התשע"ה / 23.01.2015 01:09

הבניה בפרויקט ‘מרום ירושלים’ במתחם שנלר בירושלים, מעוררת בימים אלו מתיחות בין שני המחנות היריבים ב’עדה החרדית’.

במוקד העימות: מי יפקח על העבודות המתבצעות במתחם כדי למנוע חילול קברים?

למרות שהיזמים קיבלו על עצמם לשמוע להוראות רבני בד”צ ‘העדה החרדית’, הציבו אנשי ארגון ‘אתרא קדישא’ דרישה, כך לדברי היזמים, כי הפיקוח במקום לא יתבצע בלעדיהם.

ביום שלישי האחרון הגיעו אנשי ‘אתרא קדישא’ אל בית הדין של ‘העדה’ וטענו כי במתחם מתבצעים חילולי קברים.

בעקבות כך הודיעו חברי הבד”צ, כי הם קובעים דיון ליום חמישי בלשכת בית הדין בבנייני זופניק שבשכונת מאה שערים, והזמינו גם את היזמים להציג את עמדתם.

אלא שלטענת מקורבי הראב”ד, הגר”מ שטרנבוך, עם התכנסות הדיינים, הודיע לפתע עמרם שפירא, גבאי הגאב”ד הגרי”ט ווייס, כי הדיון מועבר – ללא התראה מוקדמת – אל ביתו של הגאב”ד, זאת מכיוון שאין באפשרותו לצאת מביתו, עקב מצבו הרפואי.

אל הכינוס בביתו של הגאב”ד תכננו אנשי ‘אתרא קדישא’ לצרף גם דיינים שאינם חברי בד”צ ‘העדה’, כדוגמת הדיין החיד”ו ווייס מאנטוורפן.

הראב”ד הגר”מ שטרנבוך וחברי הבד”צ סירבו לשנות את המיקום של הדיון והודיעו, כי הדיון יתקיים כמתוכנן בלשכת הבד”צ, כמו כל דיוני הבד”צ המתקיימים בבית דין קבוע בבנייני זופניק.

לאחר שמיעת דברי היזמים כדין תורה, ולאחר שהיזמים קיבלו על עצמם לציית לבד”צ בכל פעולותיהם, פסקו חברי הבד”ץ כי בשטח בו ישנו חשש כי קיימות מערות, לא יתבצעו עבודות עד ליום שני הקרוב.

על פי ההחלטה, חברי הבד”צ יופיעו בעצמם במתחם כדי לבדוק מקרוב את הנעשה בשטח.

לאחר הדיון בבנייני זופניק, הגיעו היזמים גם אל הדיון שהתקיים בבית הגאב”ד. גם בדיון זה הוחלט כי ימונו מפקחים שיהיו כפופים לחברי הבד”צ.

העימות הגדול כעת הוא, כאמור, מי יהיו המפקחים שימונו והאם יהיו אלה אנשי ‘אתרא קדישא’, הכפופים לגאב”ד, או אנשי הארגון המתחרה, המזוהה עם הראב”ד.

וזהו הפסק שיצא בבית הדין בראשות הראב”ד הגר”מ שטרנבוך:
בס”ד                                                                                                   ב’ שבט תשע”ה
היו בפני הביד”צ מנהלי פרוייקט של שנלר, והבטיחו שיקבלו את דעת הביד”צ ולא נסטה שום דבר מפסק הביד”צ, ולא יעבדו בשטח של המערות עד שהביד”צ יבדקו במקום ביום שני ו’ שבט תשע”ה.

פסק בד,צ

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כפי שחשפתי אמש, התקיימה אסיפת רבנים בבית הגאון הגדול ר’ חיים קנייבסקי שליט”א, ובכך יצאו לדרך
    23/01/2015 10:37
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כפי שחשפתי אמש, התקיימה אסיפת רבנים בבית הגאון הגדול ר’ חיים קנייבסקי שליט”א, בפגישה השתתפו גדולי הרבנים החשובים, החל מהגאון הצדיק המפורסם רבי ישראל יצחק קלמנוביץ שליט”א (אשר החזו”א זצ”ל הפליא אותו ודיבר ממנו נכבדות ונצורות), הגאון ר’ מנחם מנדל לובין שליט”א חתנו של הגר”נ קרליץ שליט”א, הגאון ר’ ישראל מרמרוש שליט”א מדייני ביה”ד של הגר”נ קרליץ, הגאון ר’ משה בויאר שליט”א, ועוד תלמידי חכמים מפורסמים.

    במהלך הפגישה אשר התקיימה סיפרו הנוכחים להגר”ח קנייבסקי שליט”א את הפרשה הכאובה בבית שמש, על הקבלן שמכר שטח שהתברר שיש שמה הרבה קברים, והציגו בפניו את מכתבו של הגר”מ קסלר שליט”א רבה של קרית ספר בענין, וסיפרו לו שיש אפשרות לבנות עפ”י הלכה, בפתרון הלכתי

    הגרח”ק שאל בזה”ל: וואס זאגט ר’ דוד שמידל? וואאס האלט ער? (מה אומר ר’ דוד שמידל? מה דעתו?

    הנוכחים ענו: ר’ דוד זאגט אז מ’טאר נישט גראבן מחשש בית הקברות יהודי (ר’ דוד סובר שאסור לחפור שם מחשש לבית הקברות יהודי)
    ענה הגרח”ק: אויב אזוי איז פשוט אז מ’טאר נישט גראבן, ר’ דוד ווייסט וואס ער זאגט (אם כך הרי אסור לחפור, ר’ דוד יודע מה הוא אומר)

    בשלב זה הגרח”ק רצה לצרף חתימתו למכתבו של הגר”מ קסלר שליט”א, וכבר עטו היה בידו, והתחיל לכתוב.
    “מיד התערב אחד מבניו, (הרשע) וביקש מאביו בנחרצות לא לחתום”.

    ענו הרבנים הנוכחים שאם קשה להגרח”ק לחתום הם יוציאו מכתב בשמו אשר תוכנה אומרת שבאסיפה בבית מרן הגרח”ק שמענו מכבודו שאסור לחפור כלל במערות ולבנות רק בפתרון הלכתי

    ענו הבן של הגרח”ק שלא צריכים לחתום על מכתב כזה, והוא יורה עכשיו ל”בנין שלם” לעצור את העבודות. ובפניהם התקשר למשה פרנק ודיווח לו על הפגישה בבית אביו, והורה לו בשם אביו לעצור את העבודות אחרת יצא מכתב קשה נגדו.

    בשלב זה הציעו אותם רבנים להגרח”ק להקים “ועדת רבנים” שיבדוק את הפרשה ואת בעיית הקברים, והגרח”ק הסכים מיד לדבריהם, והם בתגובה מיד שאלו להגר”ד שמידל שליט”א, אם הוא מסכים להקים וועדה זו, והגר”ד שליט”א ענה להם שכל דבר אשר ייעשה בכדי לעצור את הרס בית הקברות מבורך, ובודאי שהרבנים יוכלו לעשותו.

    בנו של הגרח”ק התקשר שוב למשה פראנק ואמר לו וסיפר לו שיש יוזמה ברוכה להקים “ועדת רבנים” ושהוא כנראה יהיה מוכרח להתחייב לציית לועדת רבנים, אשר על הרכבה יוחלט מחר.

    ובכך יצאו לדרך