הברית שלא מדברים עליה: ישראל ו… דאע”ש

ישראל פעילה בתחום האפור ומסייעת - בניגוד לאינטרס האמריקני - לדאע"ש, שמתקניו ואנשים משמשים כיעד להפצצות של מטוסי חילות האוויר של הקואליציה • ולמה?
יעקב בצלאל, גלובס
כ"ט טבת התשע"ה / 20.01.2015 19:04

הריגתם של כעשרה מפקדי חיזבאללה וקצינים איראניים, אחד מהם בכיר, בתחילת השבוע יוחסה לישראל.

לישראל עומדת כמובן הזכות המלאה להגן על עצמה מול ארגון טרור כחיזבאללה, הפועל נגדה כשלוחה איראנית. ללא איראן, חיזבאללה לא היה מסוגל להשיג ולפתח יכולות צבאיות המאיימות על ישראל בגבולה הצפוני.

החיזבאללה, להבדיל מהחמאס, הוא ארגון שאין לו כל תביעות טריטוריאליות ו/או לאומיות מישראל ולכן פעילותו טרוריסטית בלבד, להבדיל מפעילות ארגון כמו החמאס.

יתכן שזה נשמע ציני, אבל את המטרות האסטרטגיות, לפחות כפי שרואה אותם הממשלה הנוכחית בישראל, זה משרת.

הסכסוך בסוריה, שבשלב זה נראה כנטול מוצא, הוא רב צלעות.

משטר אסד מנסה לשרוד וזוכה לתמיכה של איראן וחיזבאללה. עם זאת, המלחמה מתישה ושוחקת את כוחם באזור ומונעת מהם מלהגיב באופן מיידי על פעולות צבאיות המיוחסות לישראל, כמו גם מגבילה את יכולתם ליזום מהלכים נגדה.

מנגד ניצב הארגון הסוני, ISIL או ISIS (דאע”ש), השולט על שטחים נרחבים בסוריה ובעיראק, חלקם הגדול שטחים מדבריים ללא אוכלוסייה משמעותית.

הארגון, שכוחו ויכולותיו עדיין אינם ברורים, סובל כעת גם מהירידה החדה במחירי הנפט ואינו שותף למאמצי התיווך הבינלאומי הקלושים בסוריה. אסד זוכה גם בתמיכתה של רוסיה ולאחרונה החלישה ארה”ב את הדרישה לעזיבתו את השלטון, כתנאי הכרחי לייצוב המצב בסוריה.

לכן, נראה שהכאוס בסוריה עשויה להימשך עוד תקופה לא קצרה.

בתחום האפור הזה פעילה ישראל ומסייעת, בניגוד לאינטרס האמריקני, לדאע”ש, שמתקניו ואנשים משמשים כיעד להפצצות של מטוסי חילות האוויר של הקואליציה.

על אף שארגון זה הוא קיצוני במנהגיו ובהצהרותיו, הרי שעוינות לישראל אינה האלמנט המאפיין את התעמולה שלו.

בעבר דווח שארגוני מורדים סוריים בדרום הגולן הסורי חברו לדאע”ש, אולם ארגונים אלה, ככל הידוע, טרם פנו לפעילות נגד ישראל, בניגוד לחיזבאללה.

למרות זאת, דאע”ש משמש היטב את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בזירת התעמולה המקומית והבינלאומית. אבל כשהדברים מגיעים לידי מעשים, נתניהו אפילו מוכן לסייע לדאע”ש, אם אכן היו אלה כוחות ישראליים שביצעו את הפעולה האחרונה בסוריה.

את האפשרות הזו צייר לפני כשלושה חודשים קצין ישראלי בכיר בפיקוד הצפון כשאמר: “נוצר מצב מוזר בו ארה”ב, קנדה וצרפת באותו צד של חיזבאללה, של איראן ושל אסד. זה דבר לא הגיוני”.

הקצין גם טען שדאע”ש נמצא “בשלביו העובריים והפרימיטיביים” ולכן המערב פועל נגדו, משום שקל יותר להתמודד מול ארגון מסוג זה מאשר מול האיום האיראני וזה של חיזבאללה.

“אני סבור שהמערב התערב מוקדם מדי ולאו דווקא בכיוון הנכון,” צוטט אותו קצין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות