השב”כ נסוג: “לא העברנו התרעה למלחמה עם חמאס”

אחרי שיחת הנזיפה אצל ראש הממשלה, פרסם שב"כ הודעת הבהרה בה נכתב כי הארגון לא התריע מראש על עימות אפשרי עם חמאס, אלא על פיגוע גדול
שי וייספיש
כ' חשון התשע"ה / 13.11.2014 10:13

המלחמה בין השב”כ לצה”ל: בשב”כ מבהירים הבוקר (חמישי) את הפרסומים האחרונים על ההתרעות שהעביר השב”כ לצה”ל ולמערכת הביטחון, וזאת בעקבות הפרסום בתכנית ‘עובדה’ – שחשפה משבר אמון בין שני ארגוני הבטחון.

בשב”כ מציינים, כי ידיעות שהופצו על ידי שב”כ, החל מחודש ינואר 2014, הצביעו על תחילת הערכות ואימונים של חמאס לקראת עימות אפשרי עם ישראל. עם זאת מדגישים בשב”כ: “בשום שלב לא טענו אנשי השב”כ, ובכלל זה המרואיינים לכתבה, כי שב”כ העביר לאור ידיעות אלו, התרעה למלחמה מול חמאס ביולי”.

בשב”כ מסבירים עוד: “החל מסוף אפריל 2014, בעקבות מידע חדש, הופצה על ידי שב”כ התרעה על כוונות חמאס להוציא לפועל פיגוע גדול אשר עלול להוביל למערכה.

“מרגע שהגיע המודיעין על הפיגוע, דרכו צה”ל והשב”כ את כלל המערכים המודיעיניים והמבצעיים לסיכולו. ההכנות נעשו בשיתוף פעולה מלא בין צה”ל לשב”כ.

“בנוגע לסוגיית המנהרות, ראוי להבהיר כי המידע שהיה בידי מערכת הביטחון טרם המבצע נגע למספר מנהרות ומיקום פירי הכניסה בתוך רצועת עזה. עם זאת, לא היה בידי גורמי הביטחון מידע מצוי בדבר תוואי חדירת המנהרות לשטח ישראל ובדבר מיקומם של פירי היציאה.

“ראוי לציין כי בזמן המבצע, שיתפו שב”כ וצה”ל פעולה, דבר שהציל חיי אזרחים וחיילים רבים במבצע צוק איתן. צה”ל ושב”כ ימשיכו לעבוד בשת”פ מלא גם בעתיד לשמירה על בטחונה של המדינה”.

אתמול העביר הרמטכ”ל רב-אלוף בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב תלונה נגד ראש השב”כ, יורם כהן, שבו התריע על משבר אמון חריף בין הארגונים.

“השב”כ חצה כל נורמה מוסרית ואתית. זו שערורייה, מצג שווא וחציית קו אדום”, כתב הרמטכ”ל לראש הממשלה.

בתגובה לעימות הפומבי כינס אמש ראש הממשלה בלשכתו בירושלים את הרמטכ”ל בני גנץ, את ראש השב”כ יורם כהן, ואת שר הביטחון משה יעלון. נתניהו הנחה את הנוכחים לחדול לאלתר מעיסוק פומבי בנושאים שצריכים להיות מלובנים בין גורמי הביטחון.

הרקע לסערה היה שידור תכנית ‘עובדה’ בערוץ 2, בו חזרו בכירים בשב”כ, שהתראיינו בפנים מטושטשות, על הטענה כי חודשים לפני מבצע ‘צוק איתן’ הם העבירו דיווחים והתרעות על כוונת חמאס לצאת למלחמה יזומה נגד ישראל.

דובר צה”ל מוטי אלמוז, שהתראיין גם הוא, הכחיש את הדברים ואמר כי מידע כזה לא הועבר לאמ”ן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות