ח”כ אורי מקלב נגד חוק שקיות הנילון: הציבור לא צריך לשלם

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שנועדה להגביל את השימוש בשקיות ניילון חד פעמיות - וקבעה תשלום על כל שקית • ח"כ מקלב טוען: "יצור שוק שחור"
ד' חשון התשע"ה / 28.10.2014 21:47

כבר לא חד פעמי: מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את הצעת חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמית.

לפי הצעת החוק, שהגיש השר להגנת הסביבה עמיר פרץ: תוגבל חלוקתן של שקיות נשיאה חד פעמיות על ידי בתי עסק לצרכנים, במטרה להפחית את כמות הפסולת ואת ההשפעות הסביבתיות השליליות הנוצרות עקב השימוש בהן, ובמקומן יכנסו לשימוש סלים רב פעמים, שיחולקו חינם ברשתות השיווק.

פרץ אמר בדיון: אין ספק שמדובר באחד המהלכים הסביבתיים החשובים ביותר. נושא השקיות הפך לאחד מהפגעים הסביבתיים הקשים ביותר. החוק הזה משפר את פני הסביבה אבל גם משנה תרבות שלמה של התנהלות צרכנית מכיוון שהחלוקה חינם של השקיות הפכה את זה להתמכרות של ממש. צריכת השקיות מגיעות בין 2.5 ל 3 מילארד, זה פשוט לא יאומן ולכן החלטנו לנהל מאבק נגד התופעה. יש מדינות שחוקקו איסור להשתמש בהם, אנחנו חשבו שצריך הטל על השקית שיצמצם את הצריכה. בשלב הראשון השקית תעלה 30 אגורות, בשלב השני 20 אגורות ובשלב האחרון לאחר ארבע שנים השקית תעלה 10 אגורות. המטרה היא לשנות את תרבות הצריכה.”

אבל יש מי שיוצא נגד החוק, וטוען כי בסופו של דבר הוא רק יפגע בכיסו של הצרכן. אחד מהם הוא ח”כ אורי מקלב, שנשא נאום תקיף נגד החוק, במתכונתו הנוכחית.

“איכות הסביבה היא דבר חשוב והליך להקטנת השימוש בשקיות ניילון הוא מבורך, אבל מהלך זה לא יכול לבא על חשבון הציבור שייאלץ לשלם מעתה מאות שקלים מיותרים בשנה”. טוען מקלב.

“אין לנו מחלוקת על הצורך להימנע מהשימוש הרב בשקיות ניילון שפוגעות בסביבה, אבל אין צורך לעשות זאת על חשבון הציבור בצורה של קנס על כל שקית ניילון”.

לדבריו, “גורמים מקצועיים מעריכים כי כל משק בית בישראל יוציא מידי שנה מאות שקלים על שקיות ניילון, שכן לא ניתן לעבור באופן מוחלט לסלים רב פעמיים. לפי בדיקת המשרד לאיכות הסביבה, משפחה ממוצעת בת שישה נפשות צורכת כ-1,650 שקיות ניילון בשנה. גם אם נצליח למנוע שימוש באלף מתוכם, הרי שאותה משפחה תידרש להשתמש בכמה מאות שקיות ניילון בשנה ולהיקנס תמורתן במאות שקלים בשנה. אנשים לא ילכו עם סלים לכל מקום, ואז לא תהיה ברירה לעיתים אלא להשתמש בשקית ניילון ולשלם תמורתן. יש דרכים אחרות להקטין את השימוש בשקיות ניילון כמו שימוש בשקיות נייר, שקיות מתכלות, מחזור וכדומה ואין צורך להשתמש בנטל הקנסות על הציבור”.

כדוגמה לכך מציג מקלב את מחזור בקבוקי השתייה המשפחתיים. “היה בזמנו ויכוח סביב הנושא הזה שרצו להטיל עליו פיקדון, אולם בסופו של דבר הוחלט על הליך מחזור. כיום התהליך מצליח מאוד, בייחוד בקרב משפחות ברוכות ילדים שכמות השימוש שלהם בבקבוקי שתייה גבוהה מאוד – והבקבוקים בסופו של דבר ממוחזרים. זה מודל שיש ליישמו גם בנושא הזה של שקיות הניילון”, אומר ח”כ הרב מקלב.

מקלב מציין כי, “העובדה שרשתות השיווק מוכנות ‘לתרום’ 80 מיליון שקל לחלוקת כמה שקיות נשיאה רב פעמיים למשפחות, מעידה על העבודה כמה שהם עתידים להרוויח מהמהלך שכן אחר כך הם יימכרו לציבור שקיות ניילון ב-40 אגורות, כפי שהמדינה דורשת”.

 “לא מזמן שמענו על היקפי הפשע שחדרו לענף המחזור בישראל והתוכנית המוצעת כעת להטלת קנסות על השימוש בשקיות ניילון תביא להתפתחות פשע גם בתחום זה”, סיכם.

בהצעה תמכו 39 ח”כים ו4 נמנעו והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכון תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שקיות
    28/10/2014 23:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ממש אין לי קשר לנושא הירוק אבל באירופה זה כבר שנים בסופרים שלא מחלקים שקיות. רק אפשר לקנות ב10סנט שקית עמידה וחזקה ואתה פשוט רואה אנשים מגיעים לקניות עם השקית. אז מה בארץ לפני 35שנה גם כל אחד הביא את סלו. זו תרבות זולה שיש לעקרה מן השורש

  2. לפי מקלב, כל משפחה, כל יום
    30/10/2014 12:34
    מחשבונת
  3. כל משפחה, כל יום, כול שבתות חגים ויום כיפור – משתמשת בארבע שקיות ליום? עכשו, המשפחה הישראלית הממוצעת אינה בת 6 נפשות (שש, לא שישה, לטיפולך מקלב) ולא הולכים כל יום למכולת – הולכים אולי פעמים בשבוע. נו? הגענו לעשרים שקיות לביקור במכולת? אזתלמדו את הילדים לסרוג סלים משקיות משומשות!