גם חוק הפונדקאות עבר ב’ראשונה’ • החרדים והדתיים: “חוק המבול”

מתקפת חוקים אנטי יהודיים • ח"כ משה גפני: "שרת הבריאות הציגה פה משהו שמציג את דור המבול, הרס המבנה המשפחתי" • ח"כ ניסים זאב: "כאילו אנחנו מדברים על בשר קפוא" • ח"כ יוני שטבון: "מדובר בסחר של ילדים. זה שוק הפונדקאות"
ד' חשון התשע"ה / 27.10.2014 23:43

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים,המכונה חוק הפונדקאות. מדובר בהצעת חוק ממשלתית שיזמה שרת הבריאות יעל גרמן.

הצעת החוק מבקשת להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, כך שגם בני זוג מאותו המין וגם נשים וגברים בלא בני זוג יוכלו לבצע את ההליך בישראל.  נוסף על כך, מוצע להרחיב מעגל האימהות הנושאות וכן להסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל באופן עצמאי או באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים.

לשם כך מוצע להקים ועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לשרים בנוגע לחברות התיווך ולאשר מרפאות מחוץ לישראל, אשר במסגרתן נעשה הליך פונדקאות לתושבי ישראל בחו”ל. בנוסף, מוצע להגביל את גובה התשלום המרבי לאימהות נושאות וכן להוסיף תנאים שעל ועדת האישורים לבדוק בטרם מתן אישור להורים מיועדים להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, בישראל ומחוץ לישראל.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: “לצד הפונדקאות בישראל על פי חוק הפונדקאות (שנחקק ב1996), התפתחה בשנים האחרונות תופעה של ישראלים הנוסעים לחו”ל כדי להביא לעולם ילד באמצעות אם נושאת תושבת המדינה הזרה. בשל העובדה שהפונדקאות מחוץ לישראל לא הוסדרה עד עתה בחקיקה הישראלית, היא מעוררת קשיים רבים – משפטיים ומוסריים, ומדינת ישראל נדרשת להם בדיעבד, כאשר הזוגות והיחידים מבקשים להיכנס לישראל עם הילד שנולד, להעניק לו אזרחות ישראלית ולהכיר בו כילדם לכל דבר.

לאחר בחינת ההמלצות ועדת הראשות פרופ’ מור יוסף שבחנה את הנושא, הוחלט כי יש להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות בישראל באופן שוויוני, כך שגם נשים בלא בן זוג וגברים בלא בת זוג יוכלו לבצע את ההליך בישראל בתשלום, כפי שאפשרות זו נתונה להורים מיועדים שהם איש ואישה שהם בני זוג”.

שרת הבריאות יעל גרמן: “חשוב לדעת שעד סוף 2013 נולדו בישראל 516 ילדים מהליך פונדקאות. בהצעה זו אנו עומדים על עיקרון השוויון בין כל בני זוג ללא התייחסות לנטייה מינית או למבנה התא המשפחתי. זכות להורות לכל אחד ואחת. בנוסף, החוק למעשה מסדיר את כל נושא הפונדקאות בחו”ל והמטרה היא לוודא שבהליכים בחו”ל ישמרו הזכויות של כל המעורבים.

בהצעה זו ניסינו לאזן בין השוויון ובין הזכות להורות לכל אחד ואחת, ומצד שני ניסינו לשמור ככל האפשר על זכויותיה של הפונדקאית, לרווחתה ולבריאותה נפשית ולדאוג לכך שלא תגיע להליך מתוך מצוקה פיזית נפשית או כלכלית.

משפחה היום אינה מורכבת מגבר אישה וילדים, היא יכולה להיות מורכבת מאישה בודדת וילדים, גבר בודד וילדים או שתי נשים וילדים או שני גברים וילדים. אפשר להתעלם מזה אבל זה קיים ואנחנו צריכים להכיר בכך. זהו חוק פורץ דרך שמתקן אפלייה רבת שנים”.

ח”כ משה גפני: “מה שמאשרים פה זה שהפונדקאית הזו תמורת כסף ממוסד תמכור את גופה. שרת הבריאות הציגה פה משהו שמציג את דור המבול, הרס המבנה המשפחתי. האישה עכשיו תמכור את גופה באופן מורחב מאוד ולא רק במקרים מיוחדים, על זה נאמר כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ. איפה הערכים כלפי הנשים? זה לא שוויון זו פגיעה בגופה של האישה במקרים רבים שלא לצורך”.

חבר הכנסת יוני שטבון, שהצביע נגד החוק, אמר: “אנחנו לא נתמוך בחוק, כי זו האחריות שלנו במפלגת הבית היהודי – לשמש כשכפ”ץ היהודי של הממשלה”.

“החוק המוצע”, אמר שטבון, “יכניס אותנו לספקות הלכתיים כבדי משקל –של ממזרות, של ספק יהדות”.  לדבריו, “זהו חוק שיפצל את החברה הישראלית, יהיו כאן מגילות יוחסין, אנשים לא יוכלו להינשא לזה לזה. האם בעבור רצונם של פרטים בודדים  נפרק חברה שלמה?”, תהה שטבון ופנה לחברי הכנסת: “יש לנו אחריות לשמור את ישראל כמדינה יהודית לעם יהודי”.

עוד טען: “חוק הפונדקאות יפתח כאן שוק של רחמים לכל המרבה במחיר. כולנו, מימין ומשמאל, מזדעקים ובצדק, כשמדובר בסחר של איברים, בסחר של נשים, בסחר של אנשים – מדוע אנחנו שותקים כשמדובר בסחר של ילדים?!”.  לדבריו, “חוק הפונדקאות הוא ההכרזה על  פתיחת אזור סחר חדש במרחב הציבורי של ישראל – שוק של ילדים, ‘שילמת, קיבלת’. היום זה “ילדים למכירה”, מחר זה “ילדים להשכרה” זה לא חוק הפונדקאות, זה שוק הפונדקאות”.

גם ח”כ אורית סטרוק וח”כ מוטי יוגב, שניהם מהבית היהודי, התנגדו לחוק.

ח”כ ניסים זאב: “החוק מאפשר יצוא ויבוא של תינוקות. כאילו אנחנו מדברים על בשר קפוא. החוק מאפשר להביא ילד מבלי שהבעל בכלל יודע, זה לרמות את הבעל, וזה מושחת מבחינה אתית. יש כאן מעשה הונאה ורמאות והחוק מעודד רמאות ומנוגד לכל כללי האתיקה הבסיסיים. היו מקרים שאני עזרתי לפונדקאות אבל זה היה במקרים מיוחדים של כאלה שלא הצליחו להביא ילדים שנים רבות. היום אנחנו באים ואומרים הכל מופקר. אפשר לעשות הזמנה טלפונית, מה זו המסחרה הזו?”

 ח”כ ניצן הורביץ (מרצ): במשך הרבה מאוד שנים הייתה קיימת אפליה קשה בנושא הזה בישראל. אני טיפלתי במקרים באופן אישי של אנשים שנאלצו לנדוד ברחבי העולם תוך הסתכנות. בג”ץ כבר קבע שמדובר באפליה בוטה. אני אתמוך בחוק הזה אבל יש פה בו בעיות. קודם כל זוג מאותו המין יצטרך לקבל אישור של ועדה, ואיך הוועדה הזו תנהג בקואליציה הבאה, אם נניח ליצמן יהיה שר הבריאות. צריך לומר בברור שזוגות גאים הם זוגות לכל דבר ולא צריך לפחד ולטייח”.

מיכל רוזין (מרצ): “למרות הרצון הטוב יש פה בעיה גדולה ולמכור את הרחם זה סוג של סחר באברים. הנשים שיעשו זאת אלה הנשים המוחלשות שיעשו את זה כדי להתפרנס. נשים תמיד יהיו אלה שמשלמות את המחיר ונמצאות בתחתית השרשרת. הריון ולידה זה דבר מאוד מסוכן ולעתים משלמים על זה מחיר גופני ונפשי. יש הרבה מאוד עבודה על החוק הזה”.

45 ח”כים תמכו בהצעה,  15 התנגדו ו-3 נמנעו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חוק הטבה עבור שטרן
    28/10/2014 10:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כנראה ששטרן שם עין על תאילנדית יפהפייה