ביידן לנתניהו: נחוצה הפסקת אש מיידית, סגור עסקה ללא דיחוי

שיחה קשה בין נתניהו לביידן – שהבהיר: “מדיניות ארה”ב תיקבע על פי הפעילות הישראלית בתחום ההומניטרי בעזה” • הנשיא דחק בנתניהו: תסמיך את מנהלי המשא ומתן שלך לסכם ללא דיחוי על עסקת חטופים • בלינקן: “אם לא יהיו שינויים שאנו מצפים – יהיו שינויים במדיניות שלנו”
חרדים 10
כ"ו אדר ב' התשפ"ד / 04.04.2024 21:25

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, שיחה שארכה כ-45 דקות – לפי הצד הישראלי, בעוד האמריקנים טוענים כי נמשכה פחות מחצי שעה.

בשני הצדדים מדברים על שיחה מתוחה, כאשר בצד האמריקני הגדירו אותה כ”שיחה קשה במיוחד”.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, גורמים מדיניים אמרו על השיחה: “הנחנו שתהיה שיחה קשה, אבל לא עד כדי כך. תוכן הודעת הבית הלבן חריף ביותר”.

מטעם הבית הלבן נמסר: “הנשיא ביידן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו. שני המנהיגים דנו במצב בעזה. הנשיא ביידן הדגיש כי ההתקפות על עובדי ארגונים הומניטריים בפרט והמצב ההומניטרי בעזה בכלל אינם מתקבלים על הדעת”.

עוד נאמר בהודעה:  “ביידן הבהיר את הצורך של ישראל ליישם שורה של צעדים קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול במניעת פגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי ובשמירה על ביטחונם של עובדי הסיוע. הוא הבהיר כי מדיניות ארה”ב ביחס לעזה תיקבע על פי הערכת ארה”ב לגבי הפעולה המיידית של ישראל בצעדים אלה”.

בבית הלבן אמרו: “הנשיא הדגיש כי הפסקת אש מיידית חיונית לייצוב ושיפור המצב ההומניטרי ולהגנה על אזרחים חפים מפשע ודחק בראש הממשלה נתניהו להסמיך את מנהלי המשא ומתן שלו לסכם ללא דיחוי עסקה להחזרת החטופים”.

עם זאת, בכיר אמריקני הבהיר כי הנשיא התכוון להפסקת אש במסגרת עסקת חטופים – ולא הפסקת אש ללא כל עסקה.

בהודעה גם נאמר כי שני המנהיגים דנו באיומים האיראניים הפומביים נגד ישראל והעם יהודי וביידן הבהיר כי ארצות הברית תומכת מאוד בישראל אל מול איומיה של איראן.

ביידן גם דרש העמדה לדין של האחראים להרג שבעת אנשי הסיוע ברצועה וטען כי ישראל לא עושה די כדי לספק הגנה לאזרחים. לדברי גורמים, נתניהו מסר בשיחה את עיקרי התחקיר הצה”לי לנסיבות התקרית שהוצג לו זמן קצר קודם לכן.

שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן התייחס לשיחה ואמר: “הנשיא הבהיר שזרם הסיוע הנכנס לרצועה פשוט אינו מספיק. הוא קרא לנתניהו לנקוט בצעדים ממשיים, הניתנים למדידה, לשם מתן מענה לפגיעה באזרחים, סבל הומניטרי ושלומם של עובדי הסיוע”.

לדברי בלינקן, “הנשיא הבהיר כי המדיניות האמריקנית ביחס לעזה תיקבע בידי פעולה מיידית בצעדים אלה, והבהיר כי הפסקת אש מיידית היא הכרחית לייצוב ושיפור המצב ההומניטרי ולהגנה על אזרחים חפים מפשע.

הוא הדגיש: “אם לא נראה שינוי במדיניות ההומניטרית של ישראל – ייתכן שינוי במדיניותינו כלפיה”.

גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג’ון קירבי אמר דברים דומים בעקבות השיחה: “אנו רוצים לראות שינויים אמיתיים בצד הישראלי במישור ההומניטרי. אם לא נראה שינויים בצד שלהם אז יהיו שינויים מהצד שלנו. השינוי חייב להתבצע בשעות ובימים הקרובים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות